AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #1 Skrevet 29. april 2014 Er ei jente på 23, som nå har et ønske om høyere utdanning. Mangler selvsagt studiekompetanse. Er usikker på hva jeg ønsker videre, vil ha en jobb hvor jeg sitter på kontor, men også gjærne at det er variert med litt fysisk også. Har lurt litt på HMS ingeniør. Det som er viktig for meg er at jeg er sikret jobb etter studiene. Noen som vil anbefale meg noe jeg bør "sjekke ut"? Anonymous poster hash: aeba9...322
Verpus Skrevet 30. april 2014 #2 Skrevet 30. april 2014 Det kan jo være veeeldig mye. Sett deg inn på utdanning.no og gå gjennom flere yrker. Les godt om de, les om hvilke studier som finnes, og hva du trenger for å komme inn. Jeg har akkurat tatt en god runde inne på den nettsiden, og fant en del. Men bare ikke bli "lurt" av hvordan de forklarer yrkene, for det kan være forklart på andre måter andre steder, så trykk deg litt rundt. Dette er kanskje et litt rart råd, men jeg har slitt med valg av studie selv, og angrer på at jeg ikke gjorde skikkelig research før jeg begynte å studere. Det finnes så mange yrker man ikke har hørt om Lykke til med valget
Pyntestøv Skrevet 1. mai 2014 #3 Skrevet 1. mai 2014 Jeg angrer også på at jeg ikke gjorde ordentlig research før jeg studerte. Jeg likte studiet, fantastisk i seg selv, men veldig potet i etterkant og ikke noe konkret yrke (kun en tittel, typisk SVfakultet-studie). Jeg har faktisk jobbet mye med HMS på mine tidligere jobber og dette er et felt med stor potensiale i forhold til arbeidsoppgaver ut fra hvilken bransje du jobber i. Jobber man eksempelvis på et stort bryggeprosjekt er det behov for en HMS-ingenør som er på'n HELE tiden da det fort kan skje uønskede hendelser, enn på mindre lavrisiko prosjekter. Ser at HMS-stillinger ofte krever utdannelse, og jeg ser stadig vekk jobbannonser utlyst (har nettopp vært gjennom en jobbsøkerprosess og har tittet en del på HMS-stillinger). Tror ikke det skal være vanskelig å få seg jobb innad dette yrket. Det eneste jeg vet er en typisk bortkastet utdannelse nå om dagen er markedsføring fra BI (kjenner folk med inngående kjennskap til dagens arbeidsmarked som kan fortelle at veldig mange med den utdannelsen sliter å få seg relevant jobb). Jeg hadde så mye i mot BI som ny student, men i etterkant ser jeg at de har veldig mange gode studier som ofte fører til et konkret yrke. Et konkret yrke gir større sjanse for jobb etter studie. Det er min erfaring. Ingeniøryrker er forøvrig alltid ettertraket, så er du god i realfag bør du også titte på andre ingeinørretninger. Det er der jobbene og pengene ligger nå om dagen. Lykke til 1
Gjest Leo Nardo Skrevet 1. mai 2014 #4 Skrevet 1. mai 2014 Hva med byggingeniør? Da kan du sikkert kombinere kontorarbeid med besøk ute på prosjektene.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #5 Skrevet 1. mai 2014 Ta opp de fagene du trenger og sørg for å få gode karakterer først og fremst. Ta realfag hvis du ikke har det fra før, hvis du tenker deg en ingeniørretning. Angående studier anbefaler jeg realfag eller teknologi(siving) på NTNU er et safe valg. Da er du garantert jobb etter endt utdanning. De fleste får jobbtilbud før de er ferdig med studiene faktisk. Bedriftene elsker NTNU:) Anonymous poster hash: 6bf05...bfe
Ferdigstudent Skrevet 1. mai 2014 #6 Skrevet 1. mai 2014 Ta opp de fagene du trenger og sørg for å få gode karakterer først og fremst. Ta realfag hvis du ikke har det fra før, hvis du tenker deg en ingeniørretning. Angående studier anbefaler jeg realfag eller teknologi(siving) på NTNU er et safe valg. Da er du garantert jobb etter endt utdanning. De fleste får jobbtilbud før de er ferdig med studiene faktisk. Bedriftene elsker NTNU:)Anonymous poster hash: 6bf05...bfe Jobbtilbud før de er ferdig med studiene får vel de fleste ingeniører, ikke bare NTNU. Selv om du har helt rett i at mange befrifter elsker NTNU. Jobbtilbud før endt studie er også vanlig for siviløkonomer, ogsikkert flere andre studier.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #7 Skrevet 1. mai 2014 Geomatikk! Anonymous poster hash: fff37...f7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå