Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sammen med en jente som rett og slett er mindre begavet. Sier ikke det for å være stygg, men fordi det er relevant for tråden. Hun begynte på et studie i høst og det gikk ikke så bra, men nå har hun lyst til å begynne på et nytt som er enda vanskeligere.

I utgangspunktet bør jeg jo være støttende, men samtidig er det greit å bare la noen studere noe når man både tror kjæresten ikke er i stand til å klare studiet og ikke eier selvinnsikt? Hadde hun ønsket å starte på noe hun virkelig brant for så hadde det jo vært greit, men virker mer som om det bare er fordi det forventes at man tar utdannelse, brødrene hennes har alle 5-årig universitetsutdannelse.

Og hvis man skal si noe, hvordan sier man det? Kan jo ikke si det rett ut.

Tråden handler ikke om hvorfor jeg er sammen med henne, at hun fortjener en bedre kjæreste eller om hun virkelig er mindre begavet.

Anonymous poster hash: 4aa03...24b
Videoannonse
Annonse
Gjest TheRighteous
Skrevet

Mindre begavet på hvilke områder da?

Skrevet

Hva mener du egentlig? Vil du si hun er.... "kort"? Eller av mangel på ett bedre ord, "dum"?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De aller flinkeste syns på et eller annet tidspunkt at studiet blir vanskelig og krevende. Jeg syns ikke hun høres mindre begavet ut. Hun innser at studiet er hardt og vil prøve et annet. La henne finne ut av dette selv. Selv om du tror det nye studiet blir enda vanskeligere, må det jo ikke bli det. Kanskje det nye studiet er noe som ligger mer for henne?

Anonymous poster hash: 7b371...7aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke opp til deg å definere henne. Kanskje dette egentlig handler om deg, du er redd for at kjæresten din skal få mer utdannelse enn deg?

Anonymous poster hash: 0f6b0...d72
  • Liker 2
Skrevet

Det er ikke opp til deg å definere henne. Kanskje dette egentlig handler om deg, du er redd for at kjæresten din skal få mer utdannelse enn deg?

Vi kjenner vel alle noen som ikke har selvinnsikt nok til å vite hva de er i stand til å gjennomføre. Det handler ikke om å sette barrierer for folk, men å være litt realistisk slik at man ikke kaster bort masse tid. En del folk trenger faktisk en realitetsorientering på et tidspunkt, uten at jeg skal dra noen konklusjoner om denne spesifikke situasjonen. Til det har vi litt for lite informasjon!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjenner vel alle noen som ikke har selvinnsikt nok til å vite hva de er i stand til å gjennomføre. Det handler ikke om å sette barrierer for folk, men å være litt realistisk slik at man ikke kaster bort masse tid. En del folk trenger faktisk en realitetsorientering på et tidspunkt, uten at jeg skal dra noen konklusjoner om denne spesifikke situasjonen. Til det har vi litt for lite informasjon!

Derfor stilte jeg et spørsmål, jeg konkluderte ikke.

Skrevet

Det er ikke sikkert at hun er mindre begavet men at hun egentlig ikke er interessert i det hun studerte og derfor ikke klarte å gjennomføre det. Du skal se at når hun tar hensyn til egne valg og finner ut hva hun vil så vil hun fremstå som alt annet enn mindre begavet.

Skrevet

Men dette er jo ikke ditt bord, hvis hun virkelig mangler selvinnsikt tror du hun kommer til å godta det hvis du forteller henne at hun ikke har evner til å gjennomføre? Hun må få gjøre sine egne valg/feil. Du er jo ikke faren hennes...

Gjest Jørild
Skrevet

Du kan jo uansett ikke si til henne at hun er for dum for å ta en utdannelse, hun må jo bare prøve og feile som oss andre. Du skal se hun finner et fagfelt som passer henne, og når interessen er på topp pleier intelligensen å følge etter.

Skrevet (endret)

Hun er neppe mindre begavet, men kanskje hun sliter psykisk og trenger litt hjelp med studievalg, jeg har vinglet og vinglet fra studier tidligere , og slet skikkelig, men ingen kalte meg mindre begavet for det. OG jeg fant mine studier tilslutt etter mye prøving og feiling.! Så la hun prøve seg frem til hun finner studiet hun liker:)

Jeg syns du er litt simpel og vemmelig TS når du kan prestere å snakke nedsettende om din kjære! Kanskje det er du som er mindre begavet og har lite selvinnsikt, men er for feig til å se det, så du må rakke ned på din kjære!!

Endret av Anciol
Skrevet (endret)

Bare å krysse fingrene at dersom hun begynner på et studie hun liker så vil hun hente frem skjulte evner. Ser problemet ditt dog, kommer nok ikke noe godt ut av å si din ærlige mening, men er selv en person som har problemer med å backe noe jeg ikke har tro på.

Evt kan du jo prøve å lede henne inn på noe 3-årig i samme fagområde dersom det finnes. Vanskelig å foreslå noe her siden vi ikke vet fagfeltet.

Endret av ekkoet
Skrevet

Det er din "jobb" som kjæreste å støtte henne. Uansett.

Om du ikke klarer det, så tenker jeg at du bør vurderer forholdet. Hun må selv få prøve og eventuelt feile. Det er ikke du som avgjør hva som er rett for henne. Og så syns jeg det er skikkelig trist at du sier at kjæresten din ikke har selvinnsikt....skikkelig skikkelig trist!

Skrevet

Nei, en må ikke alltid støtte hverandre i forhold, ihvertfall ikke når en synes det den andre gjør er helt på trynet. Jeg ville bare prøvd å snakke med henne og forklart at dette studie er vanskeligere enn det hun holder på med nå. Har dessverre ingen gode råd, for er ikke så lett å komme fint ut av dette uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...