Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nok studiepoeng til å komme inn i Oslo, Bergen og Tromsø. Hvor er det best å studere, både faglig og sosialt?

Anonymous poster hash: 0e143...87c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs helt på deg og dine ambisjoner. Jussen ved både UiB og UiO er kjent for et enormt karakterpress, der mange vil stikke seg frem og få gode karakterer. Det preger selvfølgelig det sosiale miljøet på studiet.

Anonymous poster hash: 6ffb2...e0e

Skrevet (endret)

Likte meg på det juridiske fakultetet i Oslo, selv om miljøet til tider kunne være hardt. Karakterer var alltid sentralt. Men ellers var det som ethvert annet sted - man finner både venner og uvenner.

Endret av Pene sko...
Skrevet

Har to venninner som går studiet på UiO. Hun ene stortrives,for hun andre ble presset altfor stort slik at hun endte opp med å bli ordentlig syk

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg er helt borte, men jeg tenker at det kanskje er mer prestisjefult å ha studert i Oslo eller Bergen, og derfor lettere å få jobb. Tar jeg feil?

Anonymous poster hash: 0e143...87c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor du har tenkt å jobbe. Skal du jobbe i Oslo bør du ta den ved UIO i hvert fall. Arbeidsgivere i Oslo prioriterer de som har graden fra UIO. Faglig sett tror jeg Bergen også er bra, men ikke Tromsø...

Anonymous poster hash: 33020...c6f
Skrevet

Har studert i Bergen selv. I Bergen blir du klemt gjennom studiet på en annen måte enn Oslo. Generelt sett sies det at Oslojuristene blir mer selvstendige, men Bergensjuristen er mye bedre på metoden. Tromsø er det ingen som vet noe om.

Skrevet

Åh, dette sludderet igjen. Dersom du er flink er det ingen som bryr seg om du har gått på UiO, UiB eller UiT. Arbeidsgiver ser på hver enkelt kandidat, ikke på jusstudentene som en homogen gruppe fra det ene eller andre universitetet.

Jeg går i Oslo. Det stilles krav til selvstendighet, men det har også blitt flere kurs og basisgrupper de siste årene, så man følges opp i mye større grad enn tidligere. For de som krever større grad av oppfølging, kan Bergen være et bedre alternativ. I Bergen drilles man antagelig også mer på skrivingen i løpet av de første to årene sammenlignet med Oslo, men det jevner seg ut innen man er ferdig og ingen seriøs arbeidsgiver vil påstå at verken Bergensstudenter eller Oslostudenter er mer ditt eller mer datt. Du kan ha en kjempeselvstendig Bergensstudent og en ekstremt metodisk god Oslostudent.

Men siden jeg nå en gang går i Oslo kan jeg nevne et par fordeler:
- UiO har objektivt sett mange flere av de flinkeste foreleserne. Jevnt over jobber de dyktigste professorene ved UiO, selv om det selvfølgelig er flere flinke ved både UiB og UiT og.

- Pensum på UiO tilsvarer i større grad den litteraturen man må forvente å holde seg til i arbeidslivet. For obligasjonsrettens (kontraktsrett) er ikke Hagstrøm hovedlitteratur ved UiB, noe som for meg er helt latterlig, da den utgjør den obligasjonsrettslige bibel i arbeidslivet. Ved UiB er det tendenser til at de heller velger lokale og ikke like faglig sterke pensumbøker, som ved UiO. Men man kan selvfølgelig velge selv, uavhengig av hvor man går.

- Ved UiO har man større tilgang til arbeidslivet enn ved de andre fakultetene. Tilknytningen til fagmiljøet er sterkere. Dette er en direkte fordel for studentene, da det for eksempel arrangeres mange flere eksamensrettede forelesninger av advokatfirmaene før eksamen, enn hva det gjøres i Tromsø eller Bergen. Disse har hvertfall jeg personlig hatt stor glede av.

- Det sosiale miljøet i Oslo i tilknytning til Juristforeningen er helt fantastisk! Her finnes det noe å engasjere seg i for alle og enhver. Det antar jeg det er ved de andre fakultetene også.

Dette ble mye sammenligning mellom Oslo og Bergen, men som en skrev lengere oppe her; ingen vet særlig mye om Tromsø. Jeg antar at fagmiljøet der oppe er mye svakere enn i Bergen eller Oslo. Når det er sagt har de klart å produsere en høyesterettsdommer av rang i Jens Edvin Skoghøy. En åpenbar fordel med å gå her er at konkurransen antagelig er litt lettere, da inntakskravet er lavere og de har hele nordlandskvota, uten at dette er noe arbeidsgivere legger vekt på. Som sagt; de flinke er flinke uansett hvor de kommer fra.

Hva angår karakterpresset er det høyt uansett, men kanskje litt verre i Oslo og Bergen enn i Tromsø (ren gjetting).

Håper dette ga deg noen svar :biggrin:

Skrevet

Et siste poeng:
I Oslo er det eksamen én gang i halvåret de første fem semestrene, hvor man testes i pensum fra flere fag samtidig. I Bergen har man eksamen i ett fag av gangen, følgelig har man eksamen oftere og mer jevnt press gjennom semesteret.

Én stor fordel ved Oslo-ordningen er at det stilles høyere krav til å kunne trekke linjer mellom de forskjellige fagene og at man utfordres på mer kompliserte problemstillinger. Det er nå engang slik at jussen i det virkelige liv ofte ikke forholder seg til slike faginndelinger som fakultetene opererer med. Det har blitt sagt at forståelsen for faget dermed blir bedre hos Oslostudentene, uten at det nødvendigvis stemmer.

Etter Bergensordningen enklere, men hyppigere eksamener, så ens personlige preferanser får avgjøre hva man ender opp med.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra kommentarer MarteM! Helt enig.

Når det gjelder karakterpress, så leste jeg en artikkel for en liten stund siden som refererte til en studie fra de tre universitetene. Den viste at arbeidet med problematikken har gjort at Oslo-studentene føler mindre karakterpress enn både Bergen og Tromsø.

Jeg ville tippet det samme som deg.

Anonymous poster hash: 0aaad...868

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...