Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Lurer på om noen av dere her inne kan hjelpe meg litt.

Jeg og samboeren må flytte fra leiligheten innen 30.juni, på grunn av at borettslaget har fått nye eiere som skal selge alle leilighetene på nytt. Tror også de skal renovere leilighetene når beboerne er flyttet ut, før de selger på nytt. Vi bor i Tromsø, og leiemarkedet er totalt sprengt her, vi var såååå heldige som fikk leie denne vi bor i nå! Og utleieren var grei nok og lot oss ha en katt her etterhvert, så vi har også en katt. I dagens leiemarked er det så og si INGEN som tillater husdyr, så vi tror ikke at vi har sjangs i leiemarkedet...

Vi har veldig lyst å kjøpe en leilighet, for å kunne betale husleie ned på eget lån. Jeg studerer og jobber deltid ved siden av, og samboeren min søker for tiden etter heltidsjobb, og han får dagpenger fra NAV i mellomtiden. Samboeren har ikke lyst å binde seg økonomisk til en bolig, da han har planer om å søke seg inn og jobbe i militæret, muligens neste år. Han blir da boende i en annen by. Jeg for min del har flere år igjen av studiene. Har en bachelorgrad i pedagogikk bak meg, og dette året tar jeg enkeltemner. Til høsten har jeg planer om master eller ny bachelorgrad, så jeg blir i byen flere år til.

Det jeg lurer på, er om det er helt umulig for studenter å kjøpe bolig? Leilighetene jeg ser for meg koster rundt 2.7millioner, og da er det ikke snakk om en kjeeeempestor leilighet, da blir det utrolig mye dyrere. Vil heller ikke ha en kjempeliten leilighet, så har funnet passelig størrelse til denne prisen.

Jeg får fullt stipend på 7080kr per mnd, og har deltidsstilling på oppmot 40%, tjener ca 7-8000 i mnd. Har ikke spart opp så fryktelig mye egenkapital, men det er mulig foreldrene mine kan stå som kausjonister på det, ellers er startlån en mulighet DERSOM det blir mulig for meg å kjøpe.