Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Lurer på om noen av dere her inne kan hjelpe meg litt.

Jeg og samboeren må flytte fra leiligheten innen 30.juni, på grunn av at borettslaget har fått nye eiere som skal selge alle leilighetene på nytt. Tror også de skal renovere leilighetene når beboerne er flyttet ut, før de selger på nytt. Vi bor i Tromsø, og leiemarkedet er totalt sprengt her, vi var såååå heldige som fikk leie denne vi bor i nå! Og utleieren var grei nok og lot oss ha en katt her etterhvert, så vi har også en katt. I dagens leiemarked er det så og si INGEN som tillater husdyr, så vi tror ikke at vi har sjangs i leiemarkedet...

Vi har veldig lyst å kjøpe en leilighet, for å kunne betale husleie ned på eget lån. Jeg studerer og jobber deltid ved siden av, og samboeren min søker for tiden etter heltidsjobb, og han får dagpenger fra NAV i mellomtiden. Samboeren har ikke lyst å binde seg økonomisk til en bolig, da han har planer om å søke seg inn og jobbe i militæret, muligens neste år. Han blir da boende i en annen by. Jeg for min del har flere år igjen av studiene. Har en bachelorgrad i pedagogikk bak meg, og dette året tar jeg enkeltemner. Til høsten har jeg planer om master eller ny bachelorgrad, så jeg blir i byen flere år til.

Det jeg lurer på, er om det er helt umulig for studenter å kjøpe bolig? Leilighetene jeg ser for meg koster rundt 2.7millioner, og da er det ikke snakk om en kjeeeempestor leilighet, da blir det utrolig mye dyrere. Vil heller ikke ha en kjempeliten leilighet, så har funnet passelig størrelse til denne prisen.

Jeg får fullt stipend på 7080kr per mnd, og har deltidsstilling på oppmot 40%, tjener ca 7-8000 i mnd. Har ikke spart opp så fryktelig mye egenkapital, men det er mulig foreldrene mine kan stå som kausjonister på det, ellers er startlån en mulighet DERSOM det blir mulig for meg å kjøpe.

Lurer på om noen av dere har kjøpt leilighet mens dere studerer? Er alt håp ute for meg i mitt tilfelle? Jeg kunne godt tenke meg å betale litt mer på eget lån enn å betale husleie til noen andre som jeg selv ikke får noe igjen for, men jeg er redd for at det er vanskelig å kjøpe bolig når man studerer og enda har noen år igjen før man er i full jobb :(:(:(

Håper noen av dere kan svare meg! :)

Anonymous poster hash: e0063...f73
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du egenkapital da?

Anonymous poster hash: 12a92...0e5
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du egenkapital da?

Anonymous poster hash: 12a92...0e5

Jeg har ikke veldig mye egenkapital, til sammen 115 000 kr ca. Men tenkte litt på startlån som egenkapital, eller at foreldrene mine står som kausjonister her hvis det gjør seg mulig. Hvis det er noe jeg har misforstått må dere gjerne si fra, jeg er helt ny på dette, men er nødt å sette meg inn i alt som er rundt dette, så lær meg hvis det er noe viktig jeg må vite

Skrevet

Et lån til 2,7 med din inntekt vil du aldri klare å betjene.

Anbefaler heller at du legger inne en annonse på finn.no under bolig ønskes leid, vil tro du har større muligheter for å få leid med katt da. Vi ringte på boliger der det sto ingen dyr, og nevnte ingenting før vi var på visning og fikk hilst på dem. Vips fikk vi en leilighet som egentlig var til folk uten dyr.

Du kan evt også tilby mer depositum, iallefall for en møblert leilighet, om det er det de er redde for.

• Liker 2
Gjest RompeRusk
Skrevet

Tviler på at banken vil innvilge lån. Jeg har nesten samme forutsetninger som deg (noen tusenlapper ekstra pga jobb), og får 2 mill i lån med ek på 200 000

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et lån til 2,7 med din inntekt vil du aldri klare å betjene.

Anbefaler heller at du legger inne en annonse på finn.no under bolig ønskes leid, vil tro du har større muligheter for å få leid med katt da. Vi ringte på boliger der det sto ingen dyr, og nevnte ingenting før vi var på visning og fikk hilst på dem. Vips fikk vi en leilighet som egentlig var til folk uten dyr.

Du kan evt også tilby mer depositum, iallefall for en møblert leilighet, om det er det de er redde for.

Er det ikke engang mulig med hjelp fra foreldre som sikkerhet for banken? Jeg skjønner at det er en mulighet, men med leiemarkedet og prisene her jeg bor vil det bli samme leiepris pr mnd som å betale ned på et lån. Samboer betaler også halvparten av leieprisen i mnd altså. Jeg synes det er så bortkastede penger å betale 12-13000kr rett ut av vinduet :/ Må jo betale husleie dersom jeg leier, av studentlånet mitt, som jeg må betale tilbake senere..

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan ikke ha et lån på 2.7 mill.

Det må bli mellom 1.5-1.9, maks 2 mill. Så der må dere nok senke kravene en del hakk og realitetsorientere dere.

Dere trenger EK, eller kausjonist på EK. Kjæresten din må få seg fast jobb. Skjønte ikke helt om dere skulle kjøpe sammen eller ikke, men tviler på at du får lån alene som student, med mindre du har rike foreldre.

Anonymous poster hash: d3356...38f
  • Liker 5
Skrevet

Det er ingen her som kan svare deg sikkert, dra innom banken og spør :) Jeg har vært innom min bank og spurt om sånt en gang, og det verste jeg kunne få var nei. Siden foreldrene mine ville hjelpe meg å få lånet ble det gjennomførbart, men sånne situasjoner må bankene få vurdere i hvert enkelt tilfelle :)

Skrevet

Neppe, 15 % EK er jo der for en grunn. Videre skal du kunne betjene lånet, noe du ikke har mulighet til (hvertfall den prisklassen) med studielån og deltidsjobb.

Hvis foreldrene dine har nok penger kan de kjøpe en leilihet som du "leier", i form at du betaler ned.. Men det er jo relativt få som har foreldre med såppas god økonomi..

Søk studentleilihet? Har selv vært i en i tromsø og de er ikke kjempeille + at de er rimelige. Da kan du legge av et par tusen i mnd for å bygge opp EK..

• Liker 1
Skrevet

Ikke glem å tenke på alle de utgiftene som er inkludert i leia når du leier, men som kommer i tillegg når du eier selv. Forsikring, vedlikehold, avgifter... kan bli en del tusen i året det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Neppe, 15 % EK er jo der for en grunn. Videre skal du kunne betjene lånet, noe du ikke har mulighet til (hvertfall den prisklassen) med studielån og deltidsjobb.

Hvis foreldrene dine har nok penger kan de kjøpe en leilihet som du "leier", i form at du betaler ned.. Men det er jo relativt få som har foreldre med såppas god økonomi..

Søk studentleilihet? Har selv vært i en i tromsø og de er ikke kjempeille + at de er rimelige. Da kan du legge av et par tusen i mnd for å bygge opp EK..

Skjønner jo at det er liten sjanse her... :( Foreldrene mine har tenkt på å kjøpe leilighet en stund, slik at vi kan leie, men de er så treige når det virkelig kommer til saken, så vet ikke om det blir noe av. De må jo også få lån og slikt.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner jo at det er liten sjanse her... :( Foreldrene mine har tenkt på å kjøpe leilighet en stund, slik at vi kan leie, men de er så treige når det virkelig kommer til saken, så vet ikke om det blir noe av. De må jo også få lån og slikt.

Kanskje dere kan kjøpe sammen? Du eiger halvparten og de eiger halvparten? Har de råd og lyst må du jo bare få ballen til å rulle.

Anonymous poster hash: d3356...38f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber og tjener 450 tusen i året. Har 300 tusen i egenkapital og fikk max lån på 2,1. Da har jeg også kausjonist for hele beløpet. Jeg hadde ikke fått det til å gå rundt med stipend og inntekten din.. Husk, det er felleskostnader i tillegg, som regel ihvertfall.

Anonymous poster hash: e3772...69d

• Liker 1
Skrevet

Hei

Lurer på om noen av dere her inne kan hjelpe meg litt.

Jeg og samboeren må flytte fra leiligheten innen 30.juni, på grunn av at borettslaget har fått nye eiere som skal selge alle leilighetene på nytt. Tror også de skal renovere leilighetene når beboerne er flyttet ut, før de selger på nytt. Vi bor i Tromsø, og leiemarkedet er totalt sprengt her, vi var såååå heldige som fikk leie denne vi bor i nå! Og utleieren var grei nok og lot oss ha en katt her etterhvert, så vi har også en katt. I dagens leiemarked er det så og si INGEN som tillater husdyr, så vi tror ikke at vi har sjangs i leiemarkedet...

Vi har veldig lyst å kjøpe en leilighet, for å kunne betale husleie ned på eget lån. Jeg studerer og jobber deltid ved siden av, og samboeren min søker for tiden etter heltidsjobb, og han får dagpenger fra NAV i mellomtiden. Samboeren har ikke lyst å binde seg økonomisk til en bolig, da han har planer om å søke seg inn og jobbe i militæret, muligens neste år. Han blir da boende i en annen by. Jeg for min del har flere år igjen av studiene. Har en bachelorgrad i pedagogikk bak meg, og dette året tar jeg enkeltemner. Til høsten har jeg planer om master eller ny bachelorgrad, så jeg blir i byen flere år til.

Det jeg lurer på, er om det er helt umulig for studenter å kjøpe bolig? Leilighetene jeg ser for meg koster rundt 2.7millioner, og da er det ikke snakk om en kjeeeempestor leilighet, da blir det utrolig mye dyrere. Vil heller ikke ha en kjempeliten leilighet, så har funnet passelig størrelse til denne prisen.

Jeg får fullt stipend på 7080kr per mnd, og har deltidsstilling på oppmot 40%, tjener ca 7-8000 i mnd. Har ikke spart opp så fryktelig mye egenkapital, men det er mulig foreldrene mine kan stå som kausjonister på det, ellers er startlån en mulighet DERSOM det blir mulig for meg å kjøpe.

Lurer på om noen av dere har kjøpt leilighet mens dere studerer? Er alt håp ute for meg i mitt tilfelle? Jeg kunne godt tenke meg å betale litt mer på eget lån enn å betale husleie til noen andre som jeg selv ikke får noe igjen for, men jeg er redd for at det er vanskelig å kjøpe bolig når man studerer og enda har noen år igjen før man er i full jobb :(:(:(

Håper noen av dere kan svare meg! :)

Jeg er student og har kjøpt leilighet.

Leiligheten ligger i et attraktivt boligområde i Bergen, og er på 52 kvadrat. Jeg ga 1,8 millioner for den, og pusset opp for ca 200 00. Mine foreldre ga meg forskudd på arv, så har ikke så høyt lån.

I banken var de opptatt av at jeg hadde et langtidsperspektiv på det, minst 5 år.

Jeg har jobb ved siden av studiene, men har ikke faste vakter. Dermed varierer det veldig hvor mye jeg tjener fra måned til måned. Alt fra 3000-12000 i måneden. På et år tjener jeg ca 150 000.

Har ca 7000 kr i måneden i boutgifter. Syns det er helt greit, men jeg betaler bare renter på lånet nå.

Om det er mulig for deg ville jeg absolutt ha kjøpt. Det er så mye bedre å eie sitt eget sted istedenfor å leie.

Skrevet

Du har ikke egenkapital nok, men det kan være at banken godtar dine 100.000 kr og at foreldrene dine er kausjonister.

Det er et stort minus at samboeren/mannen din ikke har jobb.

Dessuten tviler jeg på om dere vil klare å betjene lånet. Et lån på 2,7 mill over 25 år koster 14.000 kr hver måned. I tillegg er det som regel fellesutgifter på leiligheter også. Hvordan skal dere klare å betale dette på så lav inntekt? Og hva skjer hvis renta går opp i tillegg?

• Liker 2
Skrevet

Dersom samboeren fin får fulltidsjobb og dere skal kjøpe sammen så kaaanskje. Dersom du mener å kjøpe alene er det helt urealistisk å både få og betjene et slikt lån.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte som studenter, og fikk da en låneramme på 2,8, men det syntes vi ikke vi hadde råd til å betjene så vi kjøpte til rundt 2. Det var da egenkapitalkravet var 10 % og vi hadde alt av egenkapital og samboeren var på siste halvår av en prestisjetung master...

Det er jo mulig dere kan jjøpe men aldri til 2,7...

Anonymous poster hash: 8c55b...1f9
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min skal jobbe heltid og jeg skal være student til høsten, vi fikk lån på maks 2,1 millioner. Har 200 000 i egenkapital og 100 000 "egenkapital" fra realkausjonist. Vi bor også i Tromsø. Jeg tror ikke du kommer til å få lån på 2,7 millioner alene (vil forøvrig koste deg ca 12 000-13 000 i måneden..). Forsto ikke helt om samboeren din skal bo der også, men dere er nok avhengige av at han er med, og at han får seg fulltidsjobb.

Anonymous poster hash: 0ce6e...4e9
Gjest Ciegus
Skrevet

Dere må ta hensyn til renteøkning også, når dere ser på regnestykket, TS. Med en rente på 5% vil dere måtte betale nesten 16 000 i måneden på et lån på 2,7 mill. Renta kan øke mer enn det...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

du kan ha kausjonister i bøtter og spann, men det hjelper lite om ikke DU kan betjene lånene dine.

Det er du som skal betale. Egenkapitalen din er for liten til den leiligheten du har lyst på. Startlån, ja men det skal også betales.

Jeg ser inntekten din er lav. Se hva du bruker til faste utgifter

tlf-internett

forsikring

mat

tv-lisens

mat og andre artikler

lege-hygiene-tannlege

transport.....................så skal du ha penger til et stort lån. Hvor tar du de pengene fra?

Anonymous poster hash: 9b36a...079

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...