AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #1 Skrevet 28. april 2014 (endret) Long story short; jeg har slitt med spiseforstyrrelser tildigere. Nå har jeg nettopp vært gravid, og gått mye opp i vekt. Jeg sliter veldig med disse kiloene, og slanking har ført til sulting. Og nå er jeg redd for melka mi. Jeg er i en ond sirkel der jeg har vondt i meg og fryktelig samvittighet for barnrt mitt når jeg ikke spiser, og har vondt i meg og føler meg mislykka når jeg gjør det. Er det noen som har erfaring med dette? Noen som har spist lite, enten med vilje eller ikke, og merka eller ikke merka noe på melkemengden?Anonymous poster hash: b7c1a...720 Ryddet ihht. reglene. Tekola, mod. Endret 1. mai 2014 av Tekola
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #2 Skrevet 28. april 2014 Man bør spise og drikke mye når man ammer. De som spiser for lite fett får veldig tynn melk. Om du sliter veldig så det går ut over barnet så ville jeg bedt om råd av helsesøster og kanskje supert med mme, så barnet iallefall legger på seg. Håper du klarer å be om hjelp! Anonymous poster hash: c586f...a7d 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #3 Skrevet 28. april 2014 Takk for det. Foreløpig legger hun godt på seg. Men så har det ikke vart så lenge heller. Veldig redd for at jeg ikke skal kunne fullamme henne Klamrer meg til håpet om at lite mat ikke automatisk betyr lite melk. En hører jo stadig om disse som raser ned i vekt fordi de ikke husker eller har tid til å spise, og mange av disse fullammer jo. Så det er tydeligvis ikke automatisk sånn at lite mat=lite melk.Anonymous poster hash: b7c1a...720
Semydfe Skrevet 28. april 2014 #4 Skrevet 28. april 2014 (endret) Hvis du spiser så lite hver dag og dette foregår over tid, så vil det mest sannsynlig (les: alltid, selv om det så klart finnes noen få unntak) gå ut over melkeproduksjonen din. Kanskje kvaliteten på melka, og helt sikkert mengden. Ikke let etter unnskyldning for å kunne fortsette på så få kalorier om dagen!!!!! Let etter unnskyldninger til det motsatte!!!! Og de burde være enkle å finne. Ikke bare mat og god næring til barnet ditt, men også en frisk og opplagt mamma. Ammingen alene tærer på kroppene våre. Jeg spiser normalt og drikker mye. Allikevel har ammingen ført til at jeg har gått ned masse. Ikke utsett kroppen din for en ekstrem diett nå. Det fører også til at miljøgifter frigjøres i kroppen din. Dette vil også påvirke melken din. Ta kontakt med lege eller hs slik at du kan få hjelp til å takle dette. Både du og babien din fortjener at du er frisk, sterk og sunn. Husk uansett å drikke masse! Ønsker deg lykke til! Endret 28. april 2014 av Semydfe 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #5 Skrevet 28. april 2014 Tusen takk. Jeg vet jo alt dette, og er så forferdelig ambivalent. Fornuften min sier jo at baby er viktigst, jeg vet jo at disse kiloene ikke spiller noen rolle i det lange løp, men at det at jeg kan amme jenta mi gjør det. Men jeg klarer ikke å gjennomføre det. Noe som vel omtrent er definisjonen på en SF. Amming har ikke effekt på meg som slankemetode. Tvert imot holder kroppen min på vekten så lenge jeg ammer. Anonymous poster hash: b7c1a...720
Semydfe Skrevet 28. april 2014 #6 Skrevet 28. april 2014 Tusen takk. Jeg vet jo alt dette, og er så forferdelig ambivalent. Fornuften min sier jo at baby er viktigst, jeg vet jo at disse kiloene ikke spiller noen rolle i det lange løp, men at det at jeg kan amme jenta mi gjør det. Men jeg klarer ikke å gjennomføre det. Noe som vel omtrent er definisjonen på en SF. Amming har ikke effekt på meg som slankemetode. Tvert imot holder kroppen min på vekten så lenge jeg ammer. Anonymous poster hash: b7c1a...720 Kan du ikke uansett fokusere på å få opp mengde mat du spiser, men passe på at det er sunt? Gode salater med sunne proteiner. Masse dampede grønnsaker med sunne proteiner etc? Da vil du gi kroppen din god næring, samtidig som det er mat som ikke kjennes feil for deg å spise...
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #7 Skrevet 28. april 2014 Kan du ikke uansett fokusere på å få opp mengde mat du spiser, men passe på at det er sunt? Gode salater med sunne proteiner. Masse dampede grønnsaker med sunne proteiner etc? Da vil du gi kroppen din god næring, samtidig som det er mat som ikke kjennes feil for deg å spise... Alt kjennes feil for meg å spise, og selv om det jeg spiser er sunt så klarer jeg ikke å øke mengden på det. Jeg vet jeg høres patetisk ut, og jeg hater meg selv for dette, men det er altså så vanskelig. Og en grusom følelse å kjenne på at jeg ikke klarer å prioritere datteren min foran spiseforstyrrelsen min. Anonymous poster hash: b7c1a...720
Harlekin Skrevet 29. april 2014 #8 Skrevet 29. april 2014 TS, jeg vil ikke legge noe mer press på deg, det gjør du sikkert nok av selv, men hvis du ikke klarer å få hjelp for dette raskt (gå til legen), og du merker at veksten til barnet stagnerer, bør du gå over til MME. Det er viktig å amme hvis man kan, men ikke hvis det går ut over barnets helse. Men for all del, søk hjelp først og prøv å snu dette rundt. Lykke til!
Gjest Magdalene Skrevet 29. april 2014 #9 Skrevet 29. april 2014 (endret) Husk at man IKKE skal slanke seg når man ammer, Det kan føre til frigjøring av miljøgifter som er lagret i fettvevet, som da babyen får i seg. Hvor gammel er babyen din? Med så lite kalorier.. Hvordan fungerer du? Du må jo orke svært lite? Har du snakket med HS eller lege? Endret 29. april 2014 av Magdalene 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #10 Skrevet 29. april 2014 Ja, jeg skal absolutt følge med. Håper bare virkelig melken holder seg.Anonymous poster hash: b7c1a...720
TrickyCicci Skrevet 29. april 2014 #11 Skrevet 29. april 2014 Husk at man IKKE skal slanke seg når man ammer, Det kan føre til frigjøring av miljøgifter som er lagret i fettvevet, som da babyen får i seg. Dette! Egentlig bør du håpe melka ikke holder seg, dersom du er oppsatt på å slanke deg, da det kan være mye farligere for barnet ditt, enn at det får MME. 2
Superlilje Skrevet 29. april 2014 #12 Skrevet 29. april 2014 Jeg merker det fort på mengden melk om jeg spiser for lite, men det er nok ikke alle som merker det like fort. Men det er nok lurt for deg å få hjelp av lege eller hs.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #13 Skrevet 29. april 2014 Dette spurte jeg legen min om, og han svarte at det ikke finnes noen studie som beviser dette, samt at jeg har lest masse om dette selv uten å finne noe som taler for at det er sant, så det forholder jeg meg ikke til. Folk raser jo ned en hel masse kilo av ammingen uten at noen kommer med dette, og det er ingen logikk i at fett som slankes av med vilje skal være farligere enn fett som ammes/trilles av. Anonymous poster hash: b7c1a...720
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #14 Skrevet 29. april 2014 Dette spurte jeg legen min om, og han svarte at det ikke finnes noen studie som beviser dette, samt at jeg har lest masse om dette selv uten å finne noe som taler for at det er sant, så det forholder jeg meg ikke til. Folk raser jo ned en hel masse kilo av ammingen uten at noen kommer med dette, og det er ingen logikk i at fett som slankes av med vilje skal være farligere enn fett som ammes/trilles av. Anonymous poster hash: b7c1a...720 Med "dette" mener jeg miljøgifter.Anonymous poster hash: b7c1a...720
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #15 Skrevet 29. april 2014 (endret) Jeg synes du skal ta kontakt med lege/HS uansett jeg. Det er helt tydelig at du har en spiseforstyrrelse som allerede nå går utover barnet ditt. Det er EKSTREMT, og enda verre siden du ammer. Kom deg til legen mens du enda vil gjøre noe med det, spiseforstyrrelser blir sjelden bedre av seg selv, og det tror jeg du vet innerst inne! Husk at en mor som skal ta vare på barnet sitt må også ta vare på seg selv! Anonymous poster hash: a1cac...49c Ryddet ihht. reglene. Tekola, mod. Endret 1. mai 2014 av Tekola 3
Sunshine Skrevet 29. april 2014 #16 Skrevet 29. april 2014 Forrige gang forsøkte jeg å slanke meg mens jeg ammet og holdt meg til de anbefalte 1400 kcal om dagen. Bare på noen få dager merket jeg at jeg fikk mindre melk og måtte begynne å spise mer igjen. Babyen kjempet ved puppen og ble aldri fornøyd. Det gikk over så fort jeg begynte å spise mer. Om du ikke klarer å spise mer bør du gå over til mme.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #17 Skrevet 29. april 2014 Jeg går jo ikke over på mme "i tilfelle" uansett...Anonymous poster hash: b7c1a...720
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #18 Skrevet 29. april 2014 Jeg går jo ikke over på mme "i tilfelle" uansett...Anonymous poster hash: b7c1a...720 Men vær så snill å dra til legen!!Anonymous poster hash: a1cac...49c 1
Niennas Skrevet 29. april 2014 #19 Skrevet 29. april 2014 De som fullammer, begynner som regel å gå ned i vekt uten å gjøre noe aktivt for det, etter omtrent et par måneder etter fødselen. Gjennomsnittlig vekttap er ½ - 1 kg i måneden, og for de som er normalvektige er det ikke anbefalt å gå ned mer enn dette. Det anbefales ikke å hardslanke seg under fullammingen. Men et inntak på mindre enn 1500 kcal per dag, gir for de aller fleste nedsatt melkeproduksjon. Et såpass lite inntak av kalorier fører også til økt frigjøring av miljøgifter fra fettvevet. Råd til deg som vil gå ned i vekt mens du ammer: Ikke gå aktivt ned i vekt mens du fullammer Etter fullamming, kan normalvektige redusere kaloriinntaket til 1800 i døgnet, men ikke særlig mindre enn det Kilde: http://ammehjelpen.no/artikkel/32/slanking
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #20 Skrevet 29. april 2014 Med "dette" mener jeg miljøgifter.Anonymous poster hash: b7c1a...720 Miljøgifter frigjøres rett i morsmelk uavhengig av slanking, så det trenger du ikke uroe seg for. Miljøgiftene går også rett i foster under graviditet, så her er løpet kjørt. Den førstefødte i hver generasjon får en solid dose fra mor. Dette er bevist opp og ned mente i fagmiljø (fagmiljøet for miljøgifter er ikke leger, foresten, så legen din er ikke en pålitelig kilde til informasjon) men det er ikke bevist at det dermed påvirker helsen til barnet i negativ grad (ingen har jo hørt at den førstefødte er mer disponibel for kreft el.). Anonymous poster hash: 6d1d0...f21 1
Anbefalte innlegg