Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, leste et inlegg av en her inne for en tid tilbake som hadde blitt behandlet ganske stygt å respektløst av sin tidligere samboer gjennom 4 år med felles barn. Å ble ganske overrasket over noen av svarene han fikk, har også sett lignende poster der mange kommer med samme svar. Nemlig at er det slutt så er det slutt å da skylder man ikke den andre noen ting

Er det virkelig slik at man ikke "skylder" den man forlater noe som helst? At så lenge man har gjort det slutt så er det fritt frem for å oppføre seg som dritt? For meg personlig så synes eg at man skylder den andre respekt, og en skikkelig avslutning på forholdet. Det er tross alt noen man har delt mye med og en gang vært glad i, og da tenker jeg ikke på forhold som ender pga utroskap, vold o.l. Men heller der følelsene tar slutt, vokser fra hverandre å ting i den gaten der.

Er bare så forbløffet over den bruk og kast mentaliteten eg har lest flere steder her inne !

Noen tanker?

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm jeg trodde ikke menn tenkte sånn jeg, da min erfaring er at menn står for bruk og kast og skifter dame oftere enn jeg skifter nattbind.

Anonymous poster hash: cede8...a61
  • Liker 2
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg er helt enig med trådstarter.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer veldig ofte an på hvorfor det ble slutt. Har den ene parten drevet med løgn og utroskap så forstår jeg at den som er sviktet kan finne på å lage problemer. Uansett om det er dama eller mannen i forholdet som var den som drev på med svik.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte at min eks etter 8 år skylder meg en forklaring på hvorfor hun gjorde det slutt. En unskyldning for drittoppførselen og den psykiske misshandlingen.

Men hun ga bare faen det året jeg gadd prøve å få det så da..

Ja, jeg mener hun skylder meg noe. Hun inngikk et forhold med meg, fikk min omsorg, kjærlighet og at jeg åpnet meg...

Anonymous poster hash: ce1aa...9b0

• Liker 1
Skrevet

du skylder ikke en eks som har behandlet deg "dårlig" i 4 år noe. Da har jo han per. def. ingen respekt for deg, og da ser jeg ikke helt hvorfor han skulle kunne forvente så mye respekt tilbake... Så HAN syntes jeg ikke hun skylder noe nei.

Men da de har felles barn sammen så syntes jeg hun skylder barnet, å gjøre sitt for å holde en god tone med faren...

• Liker 1
Skrevet

du skylder ikke en eks som har behandlet deg "dårlig" i 4 år noe. Da har jo han per. def. ingen respekt for deg, og da ser jeg ikke helt hvorfor han skulle kunne forvente så mye respekt tilbake... Så HAN syntes jeg ikke hun skylder noe nei.

Men da de har felles barn sammen så syntes jeg hun skylder barnet, å gjøre sitt for å holde en god tone med faren..

Hvor fikk du at noen har behandlet noen dårlig ifra? I den tråden eg refererte til så gikk hun ifra han pga at hun ikke hadde di samme følelsene lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt ann på hva du mener med "skylde". Men jeg mener da at man skal utvise folkeskikk, å ikke gå inn for å såre noen med vilje, det er bare ondskapsfullt. Å viss man har barn sammen så bør man vertfall forsøke å skilles som noenlunde venner.

Anonymous poster hash: deaa9...308
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri greit å oppføre seg som en dritt, vanlige regler for oppførsel og respekt gjelder også ekser. Den som har behov for å oppføre seg dårlig mot en eks som ikke har gjort annet enn å bli en eks, har det ikke helt bra med seg selv, tror jeg.

Anonymous poster hash: 47513...50a

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg følte at min eks etter 8 år skylder meg en forklaring på hvorfor hun gjorde det slutt. En unskyldning for drittoppførselen og den psykiske misshandlingen.

Men hun ga bare faen det året jeg gadd prøve å få det så da..

Ja, jeg mener hun skylder meg noe. Hun inngikk et forhold med meg, fikk min omsorg, kjærlighet og at jeg åpnet meg...

Noen ganger må man bare la ting gå. Spesielt hvis det ikke var et godt forhold. Ett år er for lenge å henge seg opp for sin egen skyld.

Kjærlighet og omsorg er ikke noen man kan skylde eller holde regnskap på. Da er det ikke ordentlig kjærlighet. En unnskyldning på den annen side kan man ha grunn til å forvente. Desverre er det slik at de ofte ikke kommer, og da må man forsøke å forsone seg med det, og gå videre. Og bruke for mye tid på en slik person i ettertid går bare ut over en selv.

Men hun skylder deg faktisk ikke noe annet enn en unnskyldning.

Sånn generelt så synes jeg at det man kan forvente av et brudd i ettertid er respekt. Er ikke alltid det finnes forklaring. Noen ganger er det beste og at det er et rent brudd uten for mye kontakt, for begges skyld, tror jeg. Det vil vel alltid være vondt uansett, men noen ganger kommer man ikke utenom.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri greit å oppføre seg som en dritt, vanlige regler for oppførsel og respekt gjelder også ekser. Den som har behov for å oppføre seg dårlig mot en eks som ikke har gjort annet enn å bli en eks, har det ikke helt bra med seg selv, tror jeg.

Anonymous poster hash: 47513...50a

Helt enig

Skrevet

Hvor fikk du at noen har behandlet noen dårlig ifra? I den tråden eg refererte til så gikk hun ifra han pga at hun ikke hadde di samme følelsene lenger.

Du sa jo i HI at hun hadde blitt behandlet stygt? Eller har jeg mosforstått, var det den andre som hadde blitt behandlet stygt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har også registrert mange ufølsomme ekser, både i vennekrets å min fortid. Mener man bør ta litt hensyn til den andres følelser hvertfall rett etter. Spesielt viss det var et langt forhold

Anonymous poster hash: 24f03...15a
  • Liker 1
Skrevet

Har også registrert mange ufølsomme ekser, både i vennekrets å min fortid. Mener man bør ta litt hensyn til den andres følelser hvertfall rett etter. Spesielt viss det var et langt forhold

Anonymous poster hash: 24f03...15a

ta hensyn til hva da egentlig? og hvor lenge skal man ta hensyn?

jeg mener normal folkeskikk er det man kan forvente. ingenting annet

jeg sniker meg ikke rundt med andre og prøver å skjule hva jeg driver med pga min ex. jeg lever mitt liv og det må han pent nødt til å tåle

Skrevet

Etter et brudd skylder man ikke hverandre noen ting. Er det barn involvert skylder man å anstrenge seg for barnet, men ikke for eksen.

Problemet med slik diskusjoner er jo nettopp at noen liker å kverulere og fortviler litt over at det ikke finnes en egen domstol for datingsituasjoner. Mange snakker om hvorvidt man har "rett" til å tenke X eller Y, hvorvidt man har "rett" til date noen andre to uker etter brudd osv. Det finnes ingen rett eller straff i slike sammenhenger, og ingen ber om lov for de foler seg såret eller sinte. De bare reagerer som de gjor, uavhengig av om det er rettmessig eller ikke.

Så er det forskjell på hva man håper på og hva man forventer. Hvis man forventer at alle andre skal anstrenge seg for å gi en et lettest mulig liv hele tiden, så har man mange vanskeligheter i vente. Veldig mange mennesker er realistiske i mange situasjoner i livet, utenom på det romantiske plan. Du gir ikke bort parkeringsplasser du selv vil ha, en jobb du kunne tenke deg og du selger ikke bilen rimeligere enn du trenger bare for å vaere snill, likevel forventer man at eksen skal forbli singel en periode etter bruddet, ta kontakt for å sporre hvordan det går og spare ens egne folelser selv om man ikke lenger er involvert.

Det er heelt subjektivt hva noen forventer etter et forhold, og nettopp derfor kan det ikke settes noen standard. Det er massevis av folk her som har urealistiske forventninger overfor en eks-partner, som om de skulle forbli i hverandres liv og holde kontakt.

Det er heller ikke slik at vi får en avslutning på alt her i livet. Noen ganger forsvinner folk, får sparken, blir syke, flytter eller dor og vi fikk ikke noen samtale til slutt eller svar på alt. Noen ganger må man kutte mennesker ut av livet sitt fordi de er giftige eller negative og da er man ikke i stand til eller humor til å sitte og diskutere ens forhold med dem. Hvis man forventer en avslutning på alt, blir man skuffet. Alle mennesker må bli vant med tanken på at de iblant må gi seg selv avslutning.

AnonymBruker
Skrevet

Etter et brudd skylder man ikke hverandre noen ting. Er det barn involvert skylder man å anstrenge seg for barnet, men ikke for eksen.

Problemet med slik diskusjoner er jo nettopp at noen liker å kverulere og fortviler litt over at det ikke finnes en egen domstol for datingsituasjoner. Mange snakker om hvorvidt man har "rett" til å tenke X eller Y, hvorvidt man har "rett" til date noen andre to uker etter brudd osv. Det finnes ingen rett eller straff i slike sammenhenger, og ingen ber om lov for de foler seg såret eller sinte. De bare reagerer som de gjor, uavhengig av om det er rettmessig eller ikke.

Så er det forskjell på hva man håper på og hva man forventer. Hvis man forventer at alle andre skal anstrenge seg for å gi en et lettest mulig liv hele tiden, så har man mange vanskeligheter i vente. Veldig mange mennesker er realistiske i mange situasjoner i livet, utenom på det romantiske plan. Du gir ikke bort parkeringsplasser du selv vil ha, en jobb du kunne tenke deg og du selger ikke bilen rimeligere enn du trenger bare for å vaere snill, likevel forventer man at eksen skal forbli singel en periode etter bruddet, ta kontakt for å sporre hvordan det går og spare ens egne folelser selv om man ikke lenger er involvert.

Det er heelt subjektivt hva noen forventer etter et forhold, og nettopp derfor kan det ikke settes noen standard. Det er massevis av folk her som har urealistiske forventninger overfor en eks-partner, som om de skulle forbli i hverandres liv og holde kontakt.

Det er heller ikke slik at vi får en avslutning på alt her i livet. Noen ganger forsvinner folk, får sparken, blir syke, flytter eller dor og vi fikk ikke noen samtale til slutt eller svar på alt. Noen ganger må man kutte mennesker ut av livet sitt fordi de er giftige eller negative og da er man ikke i stand til eller humor til å sitte og diskutere ens forhold med dem. Hvis man forventer en avslutning på alt, blir man skuffet. Alle mennesker må bli vant med tanken på at de iblant må gi seg selv avslutning.

Uffff..... Ice queen :P

• Liker 1
Skrevet

TS her : Er enig i noe av det du skriver, å andre deler synes jeg frembringer poenget i spm for tråden. Det jeg først å fremst mente var at det går ann å oppføre seg som folk selv om man har gjort det slutt med noen, å gi en verdig avslutning. Istedet for å oppføre seg som en egoistisk dritt uten empati å forståelse.

Det er ikke ungdomsforelske å sommerflørter jeg tenker på her, men etablerte forhold over mange år, har selv opplevd det i vennegjengen, å er ganske opprivende å se hvor hensynsløse partneren durer frem. Regner med at du selv forventer en viss respekt å avslutning på et langt forhold, selv om det ikke gikk veien. Det gjør hvertfall jeg, å jeg kommer til å vise respekt viss det er jeg som går.

Det er forskjell på å gå videre med livet sitt, enn å bevisst gjøre handlinger som du vet kommer til å såre. Er mye i ordtaket " gjør mot andre som du vil di skal gjøre mot deg".

Når det kommer til det med kverulering så selvsagt, ja folk har forskjellige meninger å verdier. Hadde alle hatt di samme så hadde det ikke vært nødvendig med et slikt forum.

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger må man bare la ting gå. Spesielt hvis det ikke var et godt forhold. Ett år er for lenge å henge seg opp for sin egen skyld.

Kjærlighet og omsorg er ikke noen man kan skylde eller holde regnskap på. Da er det ikke ordentlig kjærlighet. En unnskyldning på den annen side kan man ha grunn til å forvente. Desverre er det slik at de ofte ikke kommer, og da må man forsøke å forsone seg med det, og gå videre. Og bruke for mye tid på en slik person i ettertid går bare ut over en selv.

Men hun skylder deg faktisk ikke noe annet enn en unnskyldning.

Sånn generelt så synes jeg at det man kan forvente av et brudd i ettertid er respekt. Er ikke alltid det finnes forklaring. Noen ganger er det beste og at det er et rent brudd uten for mye kontakt, for begges skyld, tror jeg. Det vil vel alltid være vondt uansett, men noen ganger kommer man ikke utenom.

Ja, jeg er enig. Jeg mente det vel mer symbolsk og ikke praktisk...føler hun har stjålet av livet mitt på en måte. Uansett umulig. "Å betale tilbake"...

• Liker 1
Skrevet

TS her : Er enig i noe av det du skriver, å andre deler synes jeg frembringer poenget i spm for tråden. Det jeg først å fremst mente var at det går ann å oppføre seg som folk selv om man har gjort det slutt med noen, å gi en verdig avslutning. Istedet for å oppføre seg som en egoistisk dritt uten empati å forståelse.

Det er ikke ungdomsforelske å sommerflørter jeg tenker på her, men etablerte forhold over mange år, har selv opplevd det i vennegjengen, å er ganske opprivende å se hvor hensynsløse partneren durer frem. Regner med at du selv forventer en viss respekt å avslutning på et langt forhold, selv om det ikke gikk veien. Det gjør hvertfall jeg, å jeg kommer til å vise respekt viss det er jeg som går.

Det er forskjell på å gå videre med livet sitt, enn å bevisst gjøre handlinger som du vet kommer til å såre. Er mye i ordtaket " gjør mot andre som du vil di skal gjøre mot deg".

Når det kommer til det med kverulering så selvsagt, ja folk har forskjellige meninger å verdier. Hadde alle hatt di samme så hadde det ikke vært nødvendig med et slikt forum.

Selvsagt håper de fleste på en bra avslutning og det er en god ide å fremtre selv slik man vil at andre skal behandle en.

Poenget mitt var forst og fremst at det er to sider av en sak og som regel får man bare den ene. Hvis jeg er på date med en fyr som snakker dritt om en eller flere av sine ekser er det som regel et rodt flagg. For det forste fordi det er upassende, men også fordi dette er kvinner han har valgt å tilbringe deler av livet sitt med. Det er en god sjanse for at han er bitter av å bli avvist, men også en god sjanse for at han har oppfort seg på en måte som har fremprovosert handlingene han misliker. Tenk over det - mennesker flest er ikke schizofrene, så enten har vedkommende alltid vaert en "dritt" men man har med viten og vilje valgt dem, eller så har de utviklet seg i den retning gjennom et forhold med deg.

Det er forovrig ingen som betviler at utroskap er elendig oppforsel og rettferdiggjor et brudd.

Jeg sikter heller ikke til når mennesker bevisst prover å såre andre, men det er fordi det etter min erfaring sjelden er tilfelle - i hvert fall for voksne mennesker, og i hvert fall uprovosert.

Nå er det ikke gitt spesifikke eksempler på hva som er drittsekkoppforsel her, det ville kanskje hjulpet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...