Gå til innhold

Best å bo i Fredrikstad eller Halden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvilken by som er finest å bo i av Fredrikstad eller Halden. Av den grunn at jeg kanskje skal studere på høyskolen i Halden. Men det er bare en halvtime med toget mellom Fredrikstad og Halden, så jeg kan like godt bo i Fredrikstad. Men kjenner ikke til disse byene egentlig. Bor i Oslo nå, så er vant med litt større by.

Anonymous poster hash: 35b44...25f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt Fredrikstad :) Det er midt i mellom Oslo og Svinesund, og synes det er en trivelig by, med hyggelige mennesker. Halden har, i hvert fall i "gamledager" vært kjent for å ha et litt lukket miljø. Husker bestefar fortalte fra da han var ung, var ikke lett å være nyinnflyttet der. Selvfølgelig kan det ha forandret seg, men alt i alt trives jeg bedre i Fredrikstad! :) Og så har Gamlebyen en plass i hjertet mitt da.

Anonymous poster hash: c1994...17b
AnonymBruker
Skrevet

PS: Jeg er førti år, så har ikke tenkt å være med på noe studentfesting i studiebyen. (Men liker å gå ut ellers av og til med folk rundt egen alder. ;) )

AnonymBruker
Skrevet

Da er det 1-0 til Fredrikstad foreløpig. :) Men det var litt lite med bare en anmeldelse da...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok valgt Fredrikstad. Bra ute- og kulturliv også blant de voksne.

Anonymous poster hash: 41c67...722
Skrevet

Ville nok valgt Fredrikstad, rett og slett fordi det er en større by og mer kulturliv og andre ting å finne på, enn i Halden. Synes Halden er koselig, men Fredrikstad enda mer... Dessuten er det som du sier relativt kort med kollektivtransport mellom byene, og kort vei til Sverige også. Vet ikke hvor stor forskjell det er på studentmiljøene i byene, men vil anta det er greit i begge byer :)

Gjest heihade
Skrevet (endret)

Jeg har nettopp flyttet til Halden, så tør ikke si så mye om miljøet her enda. Har ikke rukket å bli kjent med noen foreløpig. Men jeg skal innrømme at jeg elsker det å bo rett ved svernskegrensa. Billig å bo her, billig å komme seg rundt, billig å handle.

Endret av heihade
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endel familie i Halden, men ville valgt Fredrikstad. For en fremmed er det mer åpent miljø, har vært mye mer tilflytting der de siste 15 årene enn i Halden, som har slitt med dårlig kommuneøkonomi og høy arbeidsledighet, så de har hatt mer fraflytting i perioder, og folk er ikke så "vant" til unge, åpne miljøer eller til nykommende familier. De fleste som flytter rundt i Halden kommer fra Halden og omegn og har allerede nettverk der.

Fredrikstad er også ett hakk "mer" fornuftig med tanke på togreise til Oslo, og har gode skyssmuligheter til Rygge flyplass.

Dialektmessig ville jeg valgt Halden. Synes de er litt roligere og mindre blodharry der enn Fredrikstad. :P (Unnskyld alle, jeg er fra vestlandet opprinnelig!)

Anonymous poster hash: e8449...12e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fredrikstad, uten tvil.

Anonymous poster hash: bb166...ccb

AnonymBruker
Skrevet

Er nok ikke noe åpnere miljø i Fredrikstad enn i Halden. Fredrikstad har et rikere kulturliv, men bo-prisene er også en del høyere der enn i Halden. Togtiden er ca 45 min, stopper i Sarpsborg på veien også, så det kan bli en del reising. En annen ting er jo at de du studerer sammen med antakelig kommer til å bo i Halden.

Anonymous poster hash: 9a98c...4b5
  • Liker 2
Skrevet

Fredrikstad, helt klart :)
Og hvis du kan, velg studier her også. Et helt annet studentmiljø, også for oss voksne.

AnonymBruker
Skrevet

Fredrikstad er flott, men synes også Halden er ganske fin. Spørs litt hva du liker, men det er nok litt billigere å bo eller lei i Halden. Om du skal studere lenge så hadde jeg heller bodd så nærme studie stedet som mulig.

Anonymous poster hash: 3d929...522
Skrevet

Fredrikstad.

Skrevet

Halden: billig, rolig, lite, kjedelig.. Fredrikstad: litt dyrere (tror jeg), god stemning, større by med flere tilbud og muligheter :) Tror du hadde kjedet deg ihjel i Halden om du har bodd i Oslo lenge og har trivdes greit med det.

AnonymBruker
Skrevet

Om du syns det er greit å pendle, så velg Fredrikstad! Mye rikere på kulturliv! Og dersom du er avhengig av kollektivtransport, så burde du absolutt gå for Fredrikstad. Du kommer ikke ut av Halden med kollektivtrafikk seinere enn kl.21.

Anonymous poster hash: cd4d4...9fa
AnonymBruker
Skrevet

Styr unna Østfold i det hele tatt :)

Anonymous poster hash: db3ae...227
AnonymBruker
Skrevet

Fredrikstad. Som nevnt tidligere er det ett rikt kulturliv, bra kollektivmuligheter, hyggelig by med bryggepromenaden og fantastiske gamlebyen. Mye som skjer, spesielt om sommeren, som månefestivalen, glommafestivalen, matfestival, og i år er det tid for tall ship races igjen. I tillegg er det jo en større by og jeg vil derfor tro det er fler sosiale tilbud innenfor hobby og slikt.

Anonymous poster hash: 5c0ee...aee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...