Gå til innhold

Hund som bjeffer på dagen når vi er på jobb :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår bichon havanaise på rundt 3-4 år bjeffer når han er hjemme alene. Vi har nylig flyttet til blokk (bodde i blokk tidligerer også), og det er relativt nytt for hunden. Naboene hører ham bjeffe.

Hvordan få han til å slutte å bjeffe på dagen når vi er på jobb?

Vurderer sånn halsbånd som blåser på ham når han bjeffer.

Anonymous poster hash: ee805...0b6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første tanke er at han bjeffer fordi han er redd. Dere har jo nettopp flyttet til et nytt sted.

Hvis hunden bjeffer hele dagen ville jeg ha gjort noe med det ASAP, får ikke blide naboer av sånt iallefall.

Kan ikke noen være hjemme med den nå i begynnelsen, evt ta han med på jobb?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke er at han bjeffer fordi han er redd. Dere har jo nettopp flyttet til et nytt sted.

Hvis hunden bjeffer hele dagen ville jeg ha gjort noe med det ASAP, får ikke blide naboer av sånt iallefall.

Kan ikke noen være hjemme med den nå i begynnelsen, evt ta han med på jobb?

Ja den tanken slo meg også. Har snakket med noen over gangen å de sier de bare syns synd på ham, men i lengden kan det være meget irriterende.

Tenkte også at noen kan ha han på dagen, men igjen så må han jo bare lære å være alene. Ta han med på jobb er uaktuellt dessverre.

Har du forslag til trening eller om sånne bånd hjelper?

Gjest heihade
Skrevet (endret)

Hvis dette kommer av frykt er det siste jeg ville ha gjort å satt på ham et halsbånd som skal skremme ham fra i bjeffe. Det vil bare gjøre vondt verre. Om han så slutter å bjeffe vil han fortsatt være redd.

Øv på å forlate ham.

Endret av heihade
  • Liker 2
Skrevet

Ny tilvending med å være alene hjemme er kanskje en idé å prøve? Det høres ut som han er utrygg på nye leiligheten

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette kommer av frykt er det siste jeg ville ha gjort å satt på ham et halsbånd som skal skremme ham fra i bjeffe. Det vil bare gjøre vondt verre. Om han så slutter å bjeffe vil han fortsatt være redd.

Øv på å forlate ham.

Hvordan da? :)

Ny tilvending med å være alene hjemme er kanskje en idé å prøve? Det høres ut som han er utrygg på nye leiligheten

Ja det virker slik. Men tror han bjeffet i gamle leil også. Han liker generelt ikke å være alene.

Gjest heihade
Skrevet (endret)

Hvordan da? :)

Det finnes utallige metoder som funker på forskjellige hunder. Det er veldig individuelt og kommer veldig an på hvordan hunden din er fra før av.

For noen funker det å ikke gjøre en "big deal" ut av å reise i fra hunden. Fyll opp matskåla, kast inn en leke, dra i stillhet uten å gjøre det til noe som må annonseres. Kom hjem, ikke overfall hunden med glede, men bruk god tid på å kle av deg, gå på badet, sette deg i sofaen og slikt før du hilser på ham. Ikke sterr ham opp før du drar eller når du kommer hjem så han forbinder din avskjed med sorg og din hjemkomst med glede.

Noen øver ved å reise bort i lengre og lengre stunder av gangen. Komme hjem igjen før han rekker å bli hysterisk over at han er helt alene, osv.

I nesten alle tilfeller lønner deg seg å la hunden få være med deg i noen dager på det nye stedet før du drar. Da rekker han å finne "stedet sitt" før han blir alene og han føler seg ikke så fortapt.

Jeg tør ikke si noe konkret som vil hjelpe på din hund, dessverre. Dette er bare generelle teknikker du bør ha i bakhodet som kanskje ikke nødvendigvis funker alene, men i det minste vil hjelpe litt på.

Endret av heihade
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes utallige metoder som funker på forskjellige hunder. Det er veldig individuelt og kommer veldig an på hvordan hunden din er fra før av.

For noen funker det å ikke gjøre en "big deal" ut av å reise i fra hunden. Fyll opp matskåla, kast inn en leke, dra i stillhet uten å gjøre det til noe som må annonseres. Kom hjem, ikke overfall hunden med glede, men bruk god tid på å kle av deg, gå på badet, sette deg i sofaen og slikt før du hilser på ham. Ikke sterr ham opp før du drar eller når du kommer hjem så han forbinder din avskjed med sorg og din hjemkomst med glede.

Noen øver ved å reise bort i lengre og lengre stunder av gangen. Komme hjem igjen før han rekker å bli hysterisk over at han er helt alene, osv.

I nesten alle tilfeller lønner deg seg å la hunden få være med deg i noen dager på det nye stedet før du drar. Da rekker han å finne "stedet sitt" før han blir alene og han føler seg ikke så fortapt.

Jeg tør ikke si noe konkret som vil hjelpe på din hund, dessverre. Dette er bare generelle teknikker du bør ha i bakhodet som kanskje ikke nødvendigvis funker alene, men i det minste vil hjelpe litt på.

okei, ja takk :) leser litt på nett nå også. Takk for tips :)

Skrevet

Jeg har hatt en nabo som hadde en hund som bjeffet i flere timer inne hver dag. De fikk flere klager, men denne typen adferd er ekstremt vanskelig å gjøre noe med hvis den er blitt innarbeidet over tid, og det hele endte med at de måtte flytte.

Du sier han bjeffet i den gamle leiligheten også. Hvorfor har dere ikke gjort noe med dette hvis hunden har holdt på i 3-4 år? De aller fleste hunder sliter med å bli forlatt i starten, og det krever trening, akkurat som at man må lære dem å gå pent i bånd, eller lære å tisse ute. Noen er vanskeligere å trene enn andre, men de fleste kan trenes. De få som ikke kan trenes trenger hjem hvor de slipper å bli forlatt, eller få hundebarnehage eller barnevakt når eier er på jobb.

Skrevet

Mange hunder blir ekstremt bjeffete om de må "passe" på hele leiligheten.

Hadde prøvdt å avsperret ett lite område vekk fra dør og vinduer- og satt på radioen..

Skrevet

Jeg har også Havanais, og de jo veldig selskapssyke og avhengige...

Jeg ville begynt hjemme alene-trening på nytt som noen foreslår.

Kjøp ny type godteri/kjøttbein e.l og gjem litt rundt i leiligheten?

Avsperret område er også en fordel.

Min hund har nylig begynt å være alene.

Hun piper en stund før hun legger seg i senga mi. Det synes jeg er helt greit ettersom det lukter av meg og er trygt for henne.

Avsperret, halvmørkt soverom uten utsikt er altså verdt et forsøk. I hvert fall lukk de dørene du kan.

Min hund bjeffer kontinuerlig dersom hun kan stå i et vindu og holde på, men er stille ellers.

Dersom du ikke får kontroll på det på egen hånd har jeg lest om flere som har fått hjelp av adferdseksperter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...