AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #1 Del Skrevet 28. april 2014 Jeg er sønn av en mann med mest brune, bittelitt grønne og litt blanding. Det samme har jeg bare litt mørkere og blondt/lyse brunt hår (om det har noe å si). Moren min har blå og det har hele slekten hennes. Min bestemor fra farsiden hadde brune øyne mener jeg og bestefaren min hadde blå. Om jeg gifter meg og får barn med ei kvinne med blå øyne, vil ungene mine da mest sannsynlig få blå? Eller er det likevel høy sannsynlighet? Søsteren min har forøvrig blå øyne, men broren min samme som meg. Anonymous poster hash: ae876...2b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #2 Del Skrevet 28. april 2014 Brun/grønn øyefarge dominerer over blå, så når en av foreldrene har genet for brune øyne er det størst sannsynlighet for at barna får brune øyne. Dersom far har genet for blå øyne (selv om han har brune, slik som deg) og mor har blå øyne (eller har genet for blå øyne) kan barnet få blå øyne. For at man skal få blå øyne må man ha genet fra begge foreldrene. Anonymous poster hash: 7ea9d...28a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 28. april 2014 #3 Del Skrevet 28. april 2014 Brun dominerer, så om man får 4 barn vil tre av dem få brune og en få blå, men igjen er vel grønn dominerende over blå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 28. april 2014 #4 Del Skrevet 28. april 2014 Jeg er sønn av en mann med mest brune, bittelitt grønne og litt blanding. Det samme har jeg bare litt mørkere og blondt/lyse brunt hår (om det har noe å si). Moren min har blå og det har hele slekten hennes. Min bestemor fra farsiden hadde brune øyne mener jeg og bestefaren min hadde blå. Om jeg gifter meg og får barn med ei kvinne med blå øyne, vil ungene mine da mest sannsynlig få blå? Eller er det likevel høy sannsynlighet? Søsteren min har forøvrig blå øyne, men broren min samme som meg. Anonymous poster hash: ae876...2b4 Blå øyne er reccessivt, altså har du kombinasjonen en brun og en blå. Hvis du da får barn med en med fenotype blå øyne (2 blå), så vil sjansen være 50 prosent fordi barnet er garantert blå fra moren, mens det er 50 prosent sjanse for at hun får det fra deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #5 Del Skrevet 28. april 2014 Brun er mest dominerende, grønn litt mer dominerende enn blå. Men Ingen regel uten unntak.. Som du selv sier, mor har blå og far har brune. 2 barn fikk brune og 1 barn fikk blå. Her er det mor blå, far grønne. 2 barn fikk grønne og 1 barn fikk blå (med litt grønt i). Anonymous poster hash: 907ef...001 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #6 Del Skrevet 28. april 2014 Jeg har blå øyne med en brun ring innerst. Samboer har brune, hans mor er fra et østlig land så hun og hennes slekt har alle brune øyne. Svigerfar er norsk og har blå øyne. I mi slekt har alle blå tilbake til og med mine oldreforeldre, resten bakover vet jeg ikke, men jeg har som sagt litt brundt i mine. Vi har en sønn og han har knall blåe øyne. Anonymous poster hash: 7c2f1...593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Studentmamma_ Skrevet 28. april 2014 #7 Del Skrevet 28. april 2014 Vi har to alleler for øyefarge. Et fra far og et fra mor. Hvis et av dem koder for brunt, så vil man få brune øyne fordi brun dominerer. Kun hvis begge koder for blå vil man få blå øyne. Din mor har blå øyne(altså hun har kun alleler for blå), du må ha arvet et "blått" allel fra henne. Du har brune øyne selv, du må ha arvet allel for brunt fra din far. Du har selv altså både blått og brunt allel. Hvilke av disse to som videreføres til barnet ditt er 50/50. Gifter du deg med en kvinne med blå øyne(altså to blå alleler) så har dere disse mulighetene for kombinasjoner: Brun fra deg-blå1 fra henne(gir brune øyne), blå fra deg-blå fra henne(gir blå øyne). SVAR: 50/50 sjanse:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Studentmamma_ Skrevet 28. april 2014 #8 Del Skrevet 28. april 2014 Brun dominerer, så om man får 4 barn vil tre av dem få brune og en få blå, men igjen er vel grønn dominerende over blå Dette stemmer kun hvis en med brune øyne og genotype blå-brun får barn med en likesinnet Hvilket ikke er tilfellet her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #9 Del Skrevet 28. april 2014 Takk for alle svar Jeg har blå øyne med en brun ring innerst. Samboer har brune, hans mor er fra et østlig land så hun og hennes slekt har alle brune øyne. Svigerfar er norsk og har blå øyne. I mi slekt har alle blå tilbake til og med mine oldreforeldre, resten bakover vet jeg ikke, men jeg har som sagt litt brundt i mine. Vi har en sønn og han har knall blåe øyne.Anonymous poster hash: 7c2f1...593 Det hørtes sjeldent ut, men kanskje det ikke er så domenrende gener hos de i østen, som f.eks. afrika og mørkere land. Heldig, for min del liker jeg best blå, ikke at det har allverden å si men. Anonymous poster hash: ae876...2b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå