Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat bestilt billett på sas. Min sønn har dobbelt etternavn, f.eks larsen-haug, med bindestrek. På bestillingen står det med bindestrek, men på billetten jeg fikk på mail står det Larsen Haug uten bindestrek. Hva gjør jeg nå? Burde ikke navnet stemme for at vi får reist? Og dumme sas er det jo umulig å få tak i!

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det ikke skal gjøre noe. I verste fall kan det hende dere må betale et lite gebyr på flypassen. Det har hendt med meg en gang da faren min brukte et helt annet navn som ikke står i passet - vi fikk byttet det på flypassen uten noe gebyr (men selvfølgelig med streng beskjed om å aldri gjøre dette igjen). Dette gjaldt forøvrig Norwegian

Skrevet

Men jeg la jo inn riktig navn. Det står riktig på bekreftelsen. Men så har sas satt feil på billetten. Blir kjempe sur hvis jeg må betale for en feil de har gjort! Andre som har opplevd det samme?

AnonymBruker
Skrevet

Ta med kopi av bekreftelsen, så ser de at dere har lagt inn navnet rett :)

Anonymous poster hash: d09b0...34f
Skrevet

Jeg har bindestrek i mitt navn, og det kommer aldri med på flybillettene.

Det er ingenting å bekymre seg over!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min far kom inn på flyet med en billett med navn "Målfrid".. Og han heter ikke noe i nærheten av det en gang. Så det ordner seg nok! :) men ta med bekreftelsen for sikkerhetsskyld (ikke at han trengte vise noe men..)

Anonymous poster hash: 28048...660

• Liker 1
Skrevet

Det samme skjer med meg som har to navn, ingenting å bekymre seg over.

• Liker 1
Skrevet

Det kan være inntil 4 bokstaver feil på billetten, dvs det gjør ingenting om det mangler en bindestrek :)

Skrevet

Sønnen min har også bindestrek, men den kommer aldri med på billetten :-)

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at bindestreker aldri blir trykt på selve billetten. Noen ganger blir derfor navnene trukket sammen til ett, andre ganger står det mellomrom mellom navnene. Dette skal ikke være noe problem så lenge alt annet er riktig.

• Liker 2
Skrevet

Dette er en bagatell og ikke noe å bekymre seg over. Navnet er jo riktig selv om bindestreken ikke er tatt med.

Skrevet (endret)

Ikke noe problem innenlands, men mange utland krever nøyaktig samme stavemåte på billetten som i passet. En utfordring for oss som har lange navn, mellomnavn som vi ikke alltid bruker, bindestreker og/eller spesialtegn/bokstaver i navnet!

Endret av Pringle
Skrevet

Ikke noe problem innenlands, men mange utland krever nøyaktig samme stavemåte på billetten som i passet. En utfordring for oss som har lange navn, mellomnavn som vi ikke alltid bruker, bindestreker og/eller spesialtegn/bokstaver i navnet!

Jeg vet de har det som et krav sånn egentlig, men har du noen gang opplevd at det har blitt et problem? :)

Jeg har et mellomnavn jeg aldri bruker når jeg bestiller flybilletter, og ingen har noen gang reagert på det. Da har jeg to navn på flybilletten og tre navn i passet.

Kjæresten min reiser også mye. Han har Ø i navnet, men pleier å skrive det som O når han bestiller flybilletter med utenlandske selskaper. Det har det heller aldri blitt noen spørsmål av.

Noen ganger har andre bestilt flybilletter for meg, og oppgitt alle tre navnene. Da har fornavnet og mellomnavnet mitt blitt skrevet i ett på billetten, men da blir bokstavene så mange at bare de første bokstavene av mellomnavnet kommer med. Det ser temmelig dumt på billetten, men noen spørsmål har det aldri blitt.

En manglende bindestrek er mindre alvorlig enn navn som mangler, bokstaver som er byttet ut med andre bokstaver eller navn som er skrevet i ett ord minus de siste bokstavene. Jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at en bindestrek som mangler vil bli et problem på noe som helst flyselskap i hele verden.

Jeg har forresten reist med 32 ulike flyselskaper til nå.

Skrevet

Har fått tak i SAS endelig. Og de kunne si at bindestrek alltid ble borte på billettene. Så da ble jeg lettet;-)

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min (utenlandsk) har dobbelt etternavn uten bindestrek og dumme Norwegian endrer det alltid til mellomnavn pluss fornavn, så billetten blir på

Haug, Thomas Larsen istedenfor Larsen Haug, Thomas.

Aldri noe problem.

Anonymous poster hash: e9a70...e5c
  • 2 år senere...
Annonse
Skrevet

Hjelp!Håper noen kan svare..Jeg har bestilt tur til London med SAS,og skrevet etternavnet mitt to ganger.De skal ha 600 for å endre det.Norwegian på returen fikset det gratis.Vil det bli et problem ved gaten i Norge?Kan jeg evt betale meg utav knipa der og da,eller blir jeg nektet å fly?

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo pass med deg som dokumenterer ditt riktige navn. Kan aldri tenke meg at dette vil bli noe problem. Bare si at du har dysleksi.....

Anonymkode: 8000e...7a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo pass med deg som dokumenterer ditt riktige navn. Kan aldri tenke meg at dette vil bli noe problem. Bare si at du har dysleksi.....

Anonymkode: 8000e...7a1

:fnise::natti:

Anonymkode: 4228d...96e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig mange navn, og jeg bruker alltid alle navn. Sett at jeg heter Ola Nordmann Olsen Hansen Haugen, så står det i min flybillett Ola Nordmannolsenhaugenhan. Det er rett og slett ikke plass til hele navnet, men dette har aldri vært et problem hverken på flyvninger jeg har hatt i Norge, Europa eller til USA. Så tror virkelig ikke en bindestrek skal ha så mye å si. :) 

Du kan jo ringe og dobbeltsjekke, og skal de ha noe for å endre det så har du jo bekreftelsen som viser at du hvert fall ikke har gjort feil. 

Anonymkode: 65a99...700

• 1 år senere...
Skrevet

Ga reise i julegave til venninna mi. Var så opphengt i å skrive navnet hennes riktig på bestillingen at jeg helt glemte å skrive inn mitt eget mellomnavn (som jeg ALDRI bruker, men det står i passet og bør vel da også stå på flybilletten). Så nå i ettertid at etternavnet på venninna mi har kommet i ett ord uten mellomrom (hun har to navn og jeg vet jeg skrev navnene med mellomrom). Ringte Norwegian og var ganske så spak da jeg spurte om jeg måtte betale for navnebytte på oss begge begge veier. Damen i andre enden ønsket meg bare god jul og godt nyttår og endret dette gratis. Hun opplyste om at dette var små feil som de endret uten gebyrer. Feilen med etternavnet til venninna mi var nok pgs lengden på navnene samlet og hun skrev da heller ene etternavnet som mellomnavn. Utmerket service altså!!!

Anonymkode: 83a53...23b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...