Gå til innhold

Ped leder slutter. Noe vi kan gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi begynte i bhg i fjor som etåring. Avdelingen bestod av nytt personal og ni nye barn fra 10 mnd til 14 mnd.

Vi har en helt fantastisk pedagogisk leder, som alle er så fornøyd med. Det er en fryd å sende lillemor i barnehagen hver dag. Hun løper inn i armene på pedleder, de gjør så mye fint sammen, og hun har en enestående kommunikasjon med alle barna. Datteren min er egentlig veldig utrygg på andre enn meg og pappa, så vi lurte fælt på hvordan det skulle gå.

Problemet er at pedleder ikke er utdannet førskolelærer. Hun er dramapedagog. Derfor får hun ikke fortsette til høsten.

Har snakket med de andre foreldrene, og vi er lei oss, og gruer oss til hun slutter.

Kan vi som foreldre gjøre noe med dette? Få et møte med styrer eller bhgleder?

Barnehagen har i utgangspunktet ganske dårlig rykte, og mange inititativløse, slappe ansatte. Mens vår pedleder løper rundt i skogen og leter etter insekter, sitter ute og leker at hele avdelingen er på busstur (Hun har bygget en liten buss!!), synger og tar barna med på tur, sitter de andre på benkene med kaffe og prater sammen.

Anonymous poster hash: 7cc2c...f20
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan hun ikke fortsette i en annen stilling? Er det ikke greit å ha en barnehagelærer som pedagogisk leder?

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ha tatt det opp med FAU og fått til en kampanje for å beholde henne. Og samtidig tatt opp at det ikke er greit at de voksne bruker så mye tid på kaffejabbing ute.

• Liker 7
Skrevet

Stemmer også for kampanje for å beholde henne :).

AnonymBruker
Skrevet

Men er du helt sikker på at hun slutter fordi hun ikke får fortsette, det kan jo hende hun har lyst å slutte...?

Anonymous poster hash: e30ae...8ac
  • Liker 6
Skrevet

Kan hun ikke fortsette i assistentstilling?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er ped leder på disp, og naturligvis vil barnehagen ha en ped leder med rett utdanning. Alternativet er jo at hun som er på disp fortsetter som assistent, men det er hun neppe interessert i. Dere må gjerne engasjere dere, men det vil være til ingen nytte.

Anonymous poster hash: 55e22...537
  • Liker 3
Skrevet

At hun er flink med barna deres er jo flott, men det betyr vel ikke at hun er flink som ped.leder? Og hvis de har fått tak i en ped.leder som har utdannelse, har de vel nesten ikke lov til å ikke gi han/henne jobben?

Men hvis hun er så dyktig, burde det være rom for å gi henne en annen jobb i barnehagen, så hvis hun er interessert i det (det burde dere vel sjekke ut), er jo det noe som kan være verdt å kjempe for.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun har ikke den rette kompetansen til å være pedagogisk leder. Da kan dere ikke bare kreve å få henne til neste år også. Og at ungen er glad i henne og at hun leker båttur med barna sier ingenting om hennes kompetanse totalt sett, en skoleelev i arbeidsuka i 9.kl kunne også oppnådd det. Og at de voksne bruker 5 min til en kaffekopp mens barna leker SELV, noe vi da gjorde alle sammen tidligere, sier da ingenting om deres kompetanse? Hvor har du hørt at de bare drikker kaffe? Har du opplevd det selv? Eller hører du på rykter?

Det er vel med barnehage-foreldre som med anne pårørende rundt omkring. De klager og legger seg opp i det aller meste, uten at de har den ringeste anelse om hvordan ting EGENTLIG fungerer og henger sammen. De mangler kunnskap innenfor feltet de uttaler seg om.

Anonymous poster hash: bca40...a4a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

*båttur skulle være busstur, ab over.

Anonymous poster hash: bca40...a4a

AnonymBruker
Skrevet

Hun er ped leder på disp, og naturligvis vil barnehagen ha en ped leder med rett utdanning. Alternativet er jo at hun som er på disp fortsetter som assistent, men det er hun neppe interessert i. Dere må gjerne engasjere dere, men det vil være til ingen nytte.

Anonymous poster hash: 55e22...537

Det handler ikke bare om at de vil ha en med rett utdanning, men barnehagen er forpliktet til å ansette en med førskolelærerutdanning dersom denne finnes. Å ansette noen som ped.leder på dipsensasjon kan bare gjøres for ett år av gangen, og hvert år må de utlyse stillingen på nytt. Om de får en søker med riktig utdannelse, må de ansette vedkommende.

Anonymous poster hash: f3cd1...d2f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Før dere setter igang en kampanje for å beholde denne pedlederen, bør dere hvertfall være sikre på at hun faktisk ønsker å fortsette å jobbe der. Jeg tror jeg hadde syntes det var veldig kleint hvis jeg ville bytte jobb og "pårørende" på arbeidsplassen satte himmel og jord i bevegelse for å holde meg der. Smigrende, men også ubehagelig.

Selv om dere liker henne er hun jo ikke kvalifisert for jobben. Det er jo også fint mulig at dere får en ny pedleder som er kjempeflink! Det beste her hadde kanskje vært at denne pedlederen fikk seg en vanlig stilling i barnehagen.

Det er jo hyggelig for denne pedlederen at hun er godt likt og at dere vil beholde henne, men jeg er usikker på om jeg synes det er riktig at dere som foreldre skal blande dere i ansettelsesprosesser og slik i barnehagen. Det er jo en grunn til at det er utdanningskrav for pedleder - og det bør dere jo være glade for, sånn på generelt grunnlag.

Anonymous poster hash: 2e43f...a43
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For noen holdninger! Jeg er pedagogisk leder på disp. Begynte som assistent men har fått fast jobb. Har en bachelorgrad, men ikke som barnehagelærer. Og påstå at ikke jeg kan ha foreldresamtaler, utføre Tras, ha diverse møtet med bup og ppt , skrive og utforme pedagogiske planer som årsplan og periodeplan er faktisk et hån mot meg og min intigritet! Det er faktisk jeg som styrer mye, og hold dere fast: etter min bachelor utdanning har jeg faktisk blitt oppringt og tilbudt jobb. Vi ønsker barnehagelærerere velkommen i mitt opprinnelige yrke, men hva gjør dere?? Dømmer oss og sier vi ikke kan nok! Blir rett og slett provosert, har så mye erfaring nå at jeg fint kan skille mellom de som virkelig kan jobben eller ikke! Og vet dere hva? Den beste jeg har møtt er en ydmyk assistent;). Hilsen fast ansatt førskolelærer med annen høyskoleutdanning.

Anonymous poster hash: 4255e...2a3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er meg over her , burde jo nevne at jeg har spisskompetanse på barn med spesielle behov;)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke riktig og ansette barnehagelærer på disp for og så be de forlate jobben sin. Det er ren utnytting av mennesker. Bruk og kast , og hvilke signalet sender dere til omverdenen? En del av dere trenger virkelig mer reflekterte evner. Man kommer langt med mangfold, nettopp det burde en førskolelærer vite!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meg på disp- søker forresten jobb som styrer/ daglig leder nå . Vurderer sterkt og starte min egen barnehage, og det etter barnehageloven;) jeg lærer alle mine barn at man klarer det man vil, at fleksibilitet og respekt faktisk betyr noe bra i samfunnet vårt.

AnonymBruker
Skrevet

Så dere som det kvaliteten i denne fantastiske ped lederen på disp, støtt henne hvis hun vil fortsette. Kjemp for hva dere har tro på, ikke gi etter for noen mennesker som forteller dere hva dere bør gjøre og ikke!

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Pedleder har fått beholde jobben!!! Vi kjempet - gikk til ledelsen og hadde avtalt møte med barnehage.no, så gav de etter og hun fikk beholde jobben :)

De sier riktignok at det var pga at de ikke hadde så mange søkere til stillingen, men jeg tror nok det hjalp litt.

TS

Anonymous poster hash: 7cc2c...f20
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om hun er flink og engasjert, ville jeg foretrukket å ha en pedagog på avdelingen til barnet mitt. Selv om hun er dyktig så er det ikke det samme.

Anonymous poster hash: e6bc1...815

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes at her virker det bedre med en ped.lærer med riktig utdanning. For all del, hun andre kunne oj vær ansatt som dramapedagog.. Jeg er sikker på at det hadde vært utrolig bra å ha i en barnehage, de trenger masse rollespill for å lære alt fra sosiale situasjoner til mer utfordrende oppgaver i forhold til alderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...