Gå til innhold

Hvor viktig er det å spise regelmessig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om en uke skal jeg begynne å slanke meg. Holder på med eksamen lesing nå, så jeg gidder ikke å begynne å tenke på dette før neste uke.Jeg har nylig lagt på meg litt, så har aldri hatt behov for å slanke meg før.

Man har jo alltid hørt at det er utrolig viktig å spise regelmessig, spise hver tredje time og heller spise mindre måltider hver gang. Men nå har jo 5:2 dietten, periodisk faste og andre dietter blitt litt inn, her er det ikke viktig å spise så ofte, heller tvert imot.

Jeg spiser generellt ganske sunnt, ikke flink til å trene, men prøver nå, og skal prøve å komme skikkelig igang etter eksamen.

Jeg føler ikke jeg har godt av å spise ofte og spessiellt ikke frokost. Dersom jeg starte dagen med en skikkelig frokost, og tidlig lunch så føler jeg at jeg blir sulten mye fortere og at jeg i gjennomsnitt spiser mye mer enn om jeg spiser bittelitt frokost i 10 tiden og en luch i 2 tiden. Ved å starte dagen slik går jeg med en omtrent konstant sult. Kan jeg gå ned uten at jeg trenger å spise så ofte? Er det ok å spise 3-4 måltider om dagen bare? På den måten tror jeg, jeg får i meg mindre kalorier, og det er vel det som er målet.

Eller har disse måltidene hver tredje time virkelig stor effekt på forbrenningen?

Anonymous poster hash: 4bd66...7ba
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke betyr at du overspiser når du først spiser, er det ingenting i veien for at du kan spise 3-4 måltider pr. dag. Enda færre om så skulle være også. Selv spiser jeg 2-3 - og det funker som fjell! Det er det totale kaloriinntak i løpet av døgnet som er det avgjørende for vektnedgang.

Anonymous poster hash: 0c139...f14
  • Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Spiller ingen rolle hvor mange måltider du inntar så lenge du totalt sett får i deg nok kalorier gjennom dagen. Jeg spiser mye proteiner og fett og mindre karbohydrater og da trege karbs med lav GI. Jeg er aldri sulten mellom måltider og spiser ca. 3-4 måltider om dagen i snitt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flott:) tusen tak for hjelpen begge to:)

Gjest lillelarve
Skrevet

Så lenge du får i deg de kaloriene du skal ha i deg tror ikke jeg det har så utrolig mye å si, bare det ikke blir for langt mellom hvert måltid.. Det virker jo ganske logisk da, det å spise regelmessig. Spiser man regelmessig, vil kroppen holde på energien i løpet av dagen. :)

Selv spiser jeg rundt 5-6 måltid i løpet av en dag. Det høres litt mye ut, men jeg spiser små, hyppige måltid :)

Skrevet

Når kroppen ikke får i seg nok mat vil kroppen holde på den maten fordi den ikke vet når den får mat neste gang. Jeg tenker at det da kan være logisk at det er sunnere å spise heller ofte og lite. Dessuten er det jo ikke sunt å spise store måltider sjeldent heller

AnonymBruker
Skrevet

Når kroppen ikke får i seg nok mat vil kroppen holde på den maten fordi den ikke vet når den får mat neste gang. Jeg tenker at det da kan være logisk at det er sunnere å spise heller ofte og lite. Dessuten er det jo ikke sunt å spise store måltider sjeldent heller

Nei, men jeg spiser ikke særlig store måltider heller. Og får absolutt i meg nok mat. Men føler rett og slett at jeg går rundt konstant sulten når jeg spiser ofte, og det er jo ikke kjekt:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser kun 2-3 måltider hver dag. Spiser ofte mest til lunsj. Går helt fint.
Som en sa her er at det er kalorimengden pr. dag som er det viktigste. Så kan du fordele disse utover dagen som det passer deg.

Anonymous poster hash: af757...a52
AnonymBruker
Skrevet

Antall måltider spiller som sagt ingen rolle. Det er i utgangspunktet ingenting usunt med å spise få store måltider.

Anonymous poster hash: 990cc...163

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor mener du at det ikke er sunt å spise store måltider sjeldent? Har du noen kilder bak den påstanden?

• Liker 2
Skrevet

Antall måltider spiller som sagt ingen rolle. Det er i utgangspunktet ingenting usunt med å spise få store måltider.

Anonymous poster hash: 990cc...163

Hvorfor mener du at det ikke er sunt å spise store måltider sjeldent? Har du noen kilder bak den påstanden?

Fordi det er usunt å gå lenge uten mat og når man da spiser store måltider vil kroppen holde på det

Skrevet

Fordi det er usunt å gå lenge uten mat og når man da spiser store måltider vil kroppen holde på det

Det er bare tull at "kroppen vil holde på det". Hvor er kildene dine? Det er antall kalorier inn og ut som teller.

• Liker 2
Skrevet

Det er bare tull at "kroppen vil holde på det". Hvor er kildene dine? Det er antall kalorier inn og ut som teller.

Det er jo feil... Kildene mine er folk som feks erneringsfysiologer

Skrevet

Det er jo feil... Kildene mine er folk som feks erneringsfysiologer

Siden du ikke kommer med noen konkrete kilder, så får vel jeg komme med noen:

http://aktivforalltid.no/myter-maltidsfrekvens-og-fasting.html#.U1-qa61_uUE

http://www.dn.no/dnaktiv/2012/05/23/-en-myte-at-hyppige-maltider-er-sunnest

http://www.themedifastplan.com/main/science-busts-myth-that-frequent-meals-boost-metabolism/

Om du spiser 2000 kalorier om dagen spiller det ingen rolle om du fordeler det utover 8 eller 3 måltider. Resultatet blir det samme.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du ikke går rundt og er sulten, eller småspiser mellom måltidene, er det ingen problem å spise få måltider. Pass på at blodsukkeret ikke synker for mye :) Jeg spiser 3 måltid til dagen, og det passer helt utmerket for meg. Du kjenner din kropp best!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"lenge uten mat" i biologisk sammenheng er dager og uker, ikke timer. Kroppen tåler å være sulten og gå noen timer mellom måltider.

Jeg fant ikke den teksten jeg leste for litt siden men så lenge kaloriregnskapet går opp etter hver uke, så kan du fint ha store variasjoner i det daglige kaloriintaket. Tenk at våre kropper er like som huleboerene 10.000 år siden, de hadde nok mest sannsynlig veldig store variasjoner i inntaket sitt.

til TS: Regelmessige måltider kan gjøre det lettere å ha kontroll på kaloriintaket. Om du lever etter en plan der du vet at du skal spise til fastsatte tider er det mindre sjanse for at du spiser ekstra kalorier i form av en sjokoladesnack e.l. Eller om du skal ha i deg mange kalorier for å øke i vekt.

Selv spiser jeg 1.5 måltider om dagen. En liten frokost/lunsj og en enorm middag, det fungerer for meg og hvordan jeg legger opp dagen min.

Anonymous poster hash: c8b38...7ec

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...