Gå til innhold

Deppa etter å ha trent.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har merket at jeg føler meg skikkelig deppa når jeg er ferdig med trening (løping). Jeg har hørt og lest at trening skal hjelpe på depresjon. Kanskje jeg vil føle meg bedre noen timer etterpå? Men i hvert fall, rett etterpå så føler jeg meg skikkelig dårlig og nedfor. Er det en reaksjon i hjernen som skjer når jeg trener?

Anonymous poster hash: e4e4b...351
Videoannonse
Annonse
Gjest bustyvel
Skrevet

Spiser du nok etterpå? Jeg går ofte på en smell hvis jeg ikke spiser/får i meg næring etter hard trening. Kan bare sette meg ned og grine...

AnonymBruker
Skrevet

jeg merker dette noen ganger. jeg tenker at det handler om at kroppen blir slliten, og dermed har man lettere for å la triste tanker komme. Men på en god måte, noen timer etter trening føler jeg meg bedre fordi da har jeg liksom fått prossesert noe:)

Anonymous poster hash: a3383...31e
AnonymBruker
Skrevet

Spiser du nok etterpå? Jeg går ofte på en smell hvis jeg ikke spiser/får i meg næring etter hard trening. Kan bare sette meg ned og grine...

I dag vet jeg at jeg var ganske sulten, men dette er ikke tilfelle hver gang. Så jeg vet ikke :vetikke:

jeg merker dette noen ganger. jeg tenker at det handler om at kroppen blir slliten, og dermed har man lettere for å la triste tanker komme. Men på en god måte, noen timer etter trening føler jeg meg bedre fordi da har jeg liksom fått prossesert noe:)

Anonymous poster hash: a3383...31e

Godt mulig... Er noen timer siden jeg trente nå, men har kommet meg hjem og slapper av, og da føler jeg meg litt bedre. Men er veldig nysgjerrig fremdeles :danse:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir i hvert fall veldig sliten (sliten på en dårlig måte) hvis jeg har spist lite den dagen eller i en periode, kroppen blir helt utslitt og jeg blir sliten, trist og lei.

Anonymous poster hash: cf87b...c9c
AnonymBruker
Skrevet

Hvis kroppen får for lite næring kan vel det skje?

Anonymous poster hash: 95f7c...28c

AnonymBruker
Skrevet

Så for meg er det viktig å spise NOK når jeg trener (eller også for så vidt), men viktig å spise mer når en trener. Leser flere plasser at noen spiser 1500 kcal, men det jo for lite. Jeg går sakte ned i vekt når jeg spiser så lite, men når jeg spiser 2000-23000 kcal om dage, stabiliseres vekten.

Er 164 cm høy og veier 50 kg.

Anonymous poster hash: cf87b...c9c
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at dette kan skje hvis man har trent veldig hardt (høy puls), men jeg vet ikke hvorfor. Det skjer ofte meg også.

AnonymBruker
Skrevet

"Runners high" følges gjerne av gråt hos meg. Det betyr forsåvidt ikke at jeg blir trist hver gang, men den type gråt kan også fremkalle melankoli. Så jeg har det også slik, uten egentlig å ha reflektert over det. Synes bare det er litt "gøy" og annerledes at jeg ofte begynner å gråte etter store anstrengelser. Jeg trener mye, opptil 12 timer pr. uke, får ikke runners cry særlig ofte. Kanskje to ganger pr. måned.

Anonymous poster hash: 81bff...ab2
Skrevet

Det kan skyldes at du skiller ut mye stresshormon ifm trening. Det er et nødvendig onde for å bli bedre, men for mye er ikke bra. Hvis du trener for hardt, og for ofte så risikerer du en nedadgående spiral som ikke nødvendigvis ender med at du ikke blir bedre trent.

Blir du fortsatt trist dersom du har hatt en uke fri før trening?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på helt samme måte, utrolig frustrerende... :(

Anonymous poster hash: 8ac17...fed
AnonymBruker
Skrevet

Det kan skyldes at du skiller ut mye stresshormon ifm trening. Det er et nødvendig onde for å bli bedre, men for mye er ikke bra. Hvis du trener for hardt, og for ofte så risikerer du en nedadgående spiral som ikke nødvendigvis ender med at du ikke blir bedre trent.

Blir du fortsatt trist dersom du har hatt en uke fri før trening?

interessant spørsmål, jeg har slitt med depresjon, men har det mye bedre. Det lave stemningsleie føles litt annerledes etter trening. Det er på en måte en "egen" tristhet. Jeg tror jeg alltid kjenner på det hvis jeg har hatt en god økt. Men siden man blir anbefalt å trene ved depresjon (fordi det hjelper) så må det vel være noe som skjer i hjernen? Jeg opplever faktisk noe lignende etter orgasme - en følelse av likegyldighet og nedforhet... må vel være noe som skjer oppi der?

Skrevet

interessant spørsmål, jeg har slitt med depresjon, men har det mye bedre. Det lave stemningsleie føles litt annerledes etter trening. Det er på en måte en "egen" tristhet. Jeg tror jeg alltid kjenner på det hvis jeg har hatt en god økt. Men siden man blir anbefalt å trene ved depresjon (fordi det hjelper) så må det vel være noe som skjer i hjernen? Jeg opplever faktisk noe lignende etter orgasme - en følelse av likegyldighet og nedforhet... må vel være noe som skjer oppi der?

Jeg har ikke så mye peiling på området utenom mine egne erfaringer. Selv får jeg som oftest en ganske god følelse etter trening "runner's high". Jeg trener styrke kombinert med høyintensitetsintervaller. Som veldig sjeldent er løping.

Noen ganger opplever jeg at treningen ikke føles bra, og jeg er nedstemt etter trening. Jeg har alltid tenkt på det som at jeg føler meg dårlig fordi jeg gjorde det dårlig, men det er vel så logisk at jeg gjorde det dårlig fordi jeg følte meg dårlig.

Det er helt klart hormoner inne i bildet her, og min tanke går til kortisol. De dårlige øktene mine er gjerne forbundet med ikke helt restituert kropp etter forrige trening, eller en spesielt hard uke. Gjerne litt lite søvn og ikke ideell mat heller kanskje.

Jeg vil si at du bør prioritere trening etter både søvn og mat.

Prestasjon er avhengig, i prioritert rekkefølge, av:

1. Nok søvn.

2. Riktig kosthold.

3. At du utfører den planlagte treningen.

4. At treningen er lagt opp til dine forutsetninger og mål.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke så mye peiling på området utenom mine egne erfaringer. Selv får jeg som oftest en ganske god følelse etter trening "runner's high". Jeg trener styrke kombinert med høyintensitetsintervaller. Som veldig sjeldent er løping.

Noen ganger opplever jeg at treningen ikke føles bra, og jeg er nedstemt etter trening. Jeg har alltid tenkt på det som at jeg føler meg dårlig fordi jeg gjorde det dårlig, men det er vel så logisk at jeg gjorde det dårlig fordi jeg følte meg dårlig.

Det er helt klart hormoner inne i bildet her, og min tanke går til kortisol. De dårlige øktene mine er gjerne forbundet med ikke helt restituert kropp etter forrige trening, eller en spesielt hard uke. Gjerne litt lite søvn og ikke ideell mat heller kanskje.

Jeg vil si at du bør prioritere trening etter både søvn og mat.

Prestasjon er avhengig, i prioritert rekkefølge, av:

1. Nok søvn.

2. Riktig kosthold.

3. At du utfører den planlagte treningen.

4. At treningen er lagt opp til dine forutsetninger og mål.

For min del har det ikke noe med dårlig dag eller dårlig trening å gjøre, men det er bare noe som kommer når jeg har trent ekstra hardt. Det varer ikke særlig lenge heller, vanligvis fra et par sekunder til opp mot et par minutter. Da får jeg sånn skikkelig trist følelse som jeg ikke helt klarer å beskrive, men det er en skikkelig "stikkende" følelse på en måte.

Gjest Daenerys
Skrevet

Hvis jeg ikke får i meg mat raskt nok etter trening kan jeg føle meg slik. Har alltid med en banan og sjokolademelk som jeg får i meg veldig raskt, og spiser enten middag eller et måltid så fort jeg har kommet hjem. Gjør jeg dette føler jeg meg veldig bra etter treningen!

AnonymBruker
Skrevet

Skal begynne med sjokolademelk! - TS :) Takk for svar alle sammen!

AnonymBruker
Skrevet

Fikk ikke kjøpt meg sjokolademelk i dag. Glemte det. Hadde likevel spist normalt i dag og var ikke så sulten. Spiste en banan rett etter trening. Følte meg ikke så deppa etterpå, men nå - 1,5 time etterpå føler jeg meg ganske nedstemt igjen. :vetikke:

• Liker 1
Skrevet

Fikk ikke kjøpt meg sjokolademelk i dag. Glemte det. Hadde likevel spist normalt i dag og var ikke så sulten. Spiste en banan rett etter trening. Følte meg ikke så deppa etterpå, men nå - 1,5 time etterpå føler jeg meg ganske nedstemt igjen. :vetikke:

Har du spist da? Én banan er ikke nok mat etter trening.

Jeg synes heller ikke sjokomelk er noen god løsning, men så er jeg i utgangspunktet i mot inntak av sukker etter trening med mindre du har spesielle behov.

Spis gjerne en banan (og drikk sjokomelk hvis du vil) rett etter treningen, men så må du også huske å spise vanlig mat. F.eks middag eller lunsj.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...