Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

*skummel musikk her*

Jeg er norsk, dog med varm hudtone og mørkt hår og ikke av den typen som svir med en gang jeg hører ordet 'sol'. Jeg brukte solkrem da jeg var yngre, varierende merker og faktorer, jeg var flink å smøre meg og gjorde alt etter boka, men jeg ble fortsatt solbrent. Dessuten var solkremen klissete og fæl, så en dag bestemte jeg meg for å drite i den og heller følge med på hva kroppen selv syntes om sola (ikke at jeg lå og grillet meg fem timer i strekk fra før...) og heller smøre på med aloe vera og olivenolje etterpå. Har uansett ikke noe ønske om å være 100% rynkefri når jeg er gammel, og er ikke i risikosonen for hudkreft.

Solkrem inneholder ofte en haug med kjemikalier og huden er vårt største organ. Den absorberer det! For min del var det ikke verdt det mot beskyttelse. Nå bruker jeg ikke solkrem, og jeg blir ikke solbrent med mindre jeg er altfor lenge ute i sterk sol (noe ingen burde uansett). Om huden kjennes tørr klæsjer jeg på kaldpresset extra virgin olivenolje, og så er den fin igjen.

Neida, jeg sier ikke at det bare er å kaste solkremen for absolutt alle. Den funker sikkert for noen. Og den gir jo beskyttelse! Men jeg tenker som så: Vi er jo skapt for å kunne fungere uten alle mulige moderne hjelpemidler. Huden er skapt for å tåle litt sol. Vi nordmenn tåler selvsagt ikke like mye sol som en afrikaner og vi må jo se det litt an, men det synes jeg generelt vi burde gjøre i større grad: Lytte til kroppen! Så snart man lærer seg til å høre på instinktene våre - for ja, de finnes fortsatt - så er kroppen vår rustet for det meste.

Når man leser på forumet her får man jo inntrykk av at å ikke bruke solkrem (gjerne også ti forskjellige produkter til både ansikt, øyne, lepper, øvrig kropp, peeling osv morgen og kveld...) er en ren synd og at man kommer til å ende opp som en rosin om man velger å belite et bra kosthold og sunn fornuft. At man ikke skal steike seg i sola gjelder uansett om man har faktor femti eller ingenting.

Jeg mener ikke å hetse de med sensitiv hud som trenger den ekstra pleien eller å preike all natural hippie-greier, men man blir jo utslitt bare av å lese om alle disse livsnødvendige tingene i dag. Det er produkthysteri, og vi blir fortalt at det er noe vi trenger. Poenget mitt er: Kroppen er skapt for å kunne klare seg selv!

Og nå er det vel mange som vil komme med gnål om hvordan huden deres er tørr og slikt. Men tenk over en ting. Var huden deres tørr i utgangspunktet? Før dere begynte å tulle med den med produkter og lignende? For det er jo ikke rart du trenger fuktighetskrem dersom du har forstyrret hudens naturlige balanse så lenge at det ikke finnes noen lenger...

Igjen: Jeg mener ikke at det ikke fins folk som trenger ymse produkter for at huden skal fungere, eller at solkrem er noe dritt man bør ligge unna. Man må gjøre det som fungerer for en selv. Men det er verdt å tenke over hva det egentlig er vi gjør med kroppene våre, for huden er som sagt vårt største organ og den absorberer hvert minste kjemikalium vi kladder på den... Ta en kikk på innholdslisten på kremen din, alt det der går rett inn i kroppen din.

Og forresten: Spar meg for kommentarer om at jeg kommer til å se ut som en sviske når jeg blir eldre. Det som skjer, det skjer, og jeg bryr meg ikke! Jeg ser ikke ut som en sviske enda og jeg har ikke et behov for å se ut som en porselensdukke når jeg er 80 år, så husj med dere!

:blomst:

Anonymous poster hash: e2a50...229
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huden min på kroppen er bedre enn noensinne, har såvidt smurt meg siden i sommer og jeg er mindre tørr enn jeg var etter forrige vinter, og da smurte jeg meg hver dag!

Bruker nesten aldri solkrem, bare hvis jeg drar til (veldig) varmere strøk. Har litt beskyttelse i ansiktet pga sminken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg bruker ikke bodylotion, smører meg aldri etter dusj, men har supertørr hud. Etter å ha brukt en svart bukse 1 dag, er den rimelig hvit på innsiden! Bruker naturlige produkter fra The Body shop, men har allikevel veldig tørr hud. Så den teorien stemmer ikke for meg.

Anonymous poster hash: 18c5e...d03
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at dersom man er disponert for tørr hud så kommer man til å trenge

krem uansett. Sønnen min på 6 år har hud som blir så tørr så den støver,

og han må ha krem for ikke å klø i hjel, mens min datter som er eldre aldri har

brukt noen form for krem da hun ikke har tørr hud. Så har man tørr hud, så

trenger man noe. Hvis man har utviklet tørr hud av overdreven bruk av produkter,

så er det noe helt annet.

Anonymous poster hash: ac3a9...955
  • Liker 2
Gjest Sunshine23
Skrevet

Jeg er ikke sånn super nøye med solkrem. Har en venninne som ALLTID bruker solkrem med høy faktor når hun skal ut. Selv om hun bare skal en liten tur på butikken smører hun seg inn. Sånt gidder ikke jeg. Jeg smører meg hvis jeg skal ligge ute i solen å sole meg, men gidder ikke smøre meg hver gang jeg skal ut.

Tror ikke jeg kommer til å se ut som enn inntørket sviske når jeg er 80 pga det ;) Må innrømme jeg synes noen folk her på KG er litt vel hysteriske.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg smører meg med solkrem om jeg har planer om å være ute i sola, fordi jeg blir lett brent. Å bli brent er verre enn å få i seg div kjemikalier synes nå jeg. Jeg er nøye på hvilken solkrem jeg bruker da, så jeg får i meg lite farlige kjemikalier. Skal man tenke sånn så må man tenke sånn på alt man tar på huden, såper/shampo, deo osv

Anonymous poster hash: 21c69...f4a
AnonymBruker
Skrevet

"jeg synser noe basert på personlige erfaringer og instinktive reaksjoner, og mener derfor at den kunnskap og forskning som finnes på temaet faktisk er feil."

Javel, OK.

Anonymous poster hash: a9dd6...99b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min mor er snart 70, og når hun var ung smurte de seg inn med olje FØR de solet seg for å bli brunere.. :sjokkert:

I dag vet vi det er galskap, men min mor ser ufattelig bra ut i huden for det. Hun har aldri trengt å smøre seg noe særlig, så jeg tipper genene er på hennes side i forhold til det.

Meg deriomot.. Har hatt atopisk eksem siden barndom av, og hud som ikke produserer olje overhodet. Smører jeg tykk solkrem på så føles det som det brenner i sola, soler jeg meg uten blir jeg lett brent. Så ikke noe vinn vinn på meg desverre. Fuktighetskrem MÅ jeg derimot bruke, hvis ikke stivner jeg helt og sprekker opp.

Så min teori er at noen er heldigere enn andre. Jeg tror heller ikke på 13 kremer til ansiktet, 2 til øynene, 1 til halsen og ett par til på kroppen. Mye av dette har industrien skapt for å lage et behov som må kureres - på helt friske folk. Skal bli spennende å se hvor rynkefrie og vakre dagens unge "hudpleie junkier" blir når de kommer opp i 60 åra. For vi vet jo ikke om det har noe for seg før da.

(Bare så det er sagt, anbefaler jeg ikke å ligge å sole seg uten beskyttelse.)

Anonymous poster hash: 8519a...3a2
Skrevet

Jeg må bruke solkrem. Har veldig sensitiv hud. Blir solbrent på kinnene etter kun 10-15min i solen på balkongen. :P

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker pure shea butter/coco oil som fuktighetskrem, og pure shea butter ( raw-type ) blir brukt som solkrem i mange land. Helt naturlige greier, ingen tilsetninger.

Utenom det; ingenting. Jeg blir ikke like brent som før, jeg blir ikke like tørr etter en dag i sola heller.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg i at man i stor grad har gjort seg avhengig av all slags produkter, og at man fint klarer seg uten. MEN, jeg har hatt svært tørr hud siden jeg var baby, så jeg MÅ faktisk smøre meg på hender og legger, hvis jeg ikke har lyst til flasse av hele huden... Og jeg bruker solkrem når jeg skal være ute hele dagen i sol, men ikke sånn til daglig. Jeg har en utsatt hudtype, og har blitt mye solbrent som barn (fordi min mor dessverre ikke var så opptatt av solfaktor), og har ikke lyst til å utsette min hud for enda mer fare.

Men du er ikke meg, og har ikke min hudtype, så om det funker for deg å droppe solkrem, så fint for deg!

Anonymous poster hash: f7b15...7e8
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker pure shea butter/coco oil som fuktighetskrem, og pure shea butter ( raw-type ) blir brukt som solkrem i mange land. Helt naturlige greier, ingen tilsetninger.

Utenom det; ingenting. Jeg blir ikke like brent som før, jeg blir ikke like tørr etter en dag i sola heller.

Hvor kjøper du shea butter? :)

Jeg er enig med deg i at man i stor grad har gjort seg avhengig av all slags produkter, og at man fint klarer seg uten. MEN, jeg har hatt svært tørr hud siden jeg var baby, så jeg MÅ faktisk smøre meg på hender og legger, hvis jeg ikke har lyst til flasse av hele huden... Og jeg bruker solkrem når jeg skal være ute hele dagen i sol, men ikke sånn til daglig. Jeg har en utsatt hudtype, og har blitt mye solbrent som barn (fordi min mor dessverre ikke var så opptatt av solfaktor), og har ikke lyst til å utsette min hud for enda mer fare.

Men du er ikke meg, og har ikke min hudtype, så om det funker for deg å droppe solkrem, så fint for deg!

Anonymous poster hash: f7b15...7e8

Selvfølgelig, noen har mer utsatt hud enn andre. Poenget mitt var bare at produkthysteriet og ikke minst behovet i stor grad er unødvendig. Bedriftene som skaper alt dette er ikke der for å hjelpe oss, men for å tjene penger. Men noen har selvsagt mer sensitiv hud enn andre og jeg mener på ingen måte at absolutt alle kan klare seg uten noe som helst! Innlegget mitt var et utløp for frustrasjon over hysteriet over hudprodukter som regjerer både her på KG og i store deler av det øvrige samfunnet.

• Liker 2
Skrevet

Hvor kjøper du shea butter? :)

Selvfølgelig, noen har mer utsatt hud enn andre. Poenget mitt var bare at produkthysteriet og ikke minst behovet i stor grad er unødvendig. Bedriftene som skaper alt dette er ikke der for å hjelpe oss, men for å tjene penger. Men noen har selvsagt mer sensitiv hud enn andre og jeg mener på ingen måte at absolutt alle kan klare seg uten noe som helst! Innlegget mitt var et utløp for frustrasjon over hysteriet over hudprodukter som regjerer både her på KG og i store deler av det øvrige samfunnet.

Tatt med hjem fra Afrika :)

Men, det selges til alrighte priser på iherb også.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg bruker ikke bodylotion, smører meg aldri etter dusj, men har supertørr hud. Etter å ha brukt en svart bukse 1 dag, er den rimelig hvit på innsiden! Bruker naturlige produkter fra The Body shop, men har allikevel veldig tørr hud. Så den teorien stemmer ikke for meg.

Anonymous poster hash: 18c5e...d03

Ingen produkter fra The Body Shop er naturlige. Tvert i mot.

Jeg bruker mest høy faktor i ansiktet, kroppen smøres kun ved behov.

Anonymous poster hash: a3787...1a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke i risikosonen for hudkreft sier du. Kan du utdype?

Soling uten solkrem er vel nærmest å definere som en risikofaktor som hudkreft.

Anonymous poster hash: 1e042...02e
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syntes også at solkremene var ekle og klissete da jeg var yngre, men de har blitt mye bedre med årene.

Faktor 20 feks, var nesten tørr og kladdete og vanskelig å smøre utover bare for 20 år siden, i dag bruker jeg faktor 50 fordi jeg vet at jeg blir brent bare jeg stikker snuta utenfor døra, og holder meg aller helst i skyggen. Mest fordi jeg ikke er spesielt glad i sol. :P

Klarer da å bli noe brun hvert år allikevel, om det nå bare er en guffen sennepsgul brunfarge. Hurra for fire generasjoner med rødtopper på farssiden, jeg arvet definitivt den hudtypen og ikke mamma sin....

AnonymBruker
Skrevet

Solen er nummer 1 grunn til tidlig aldring av huden. Ikke sikkert akkurat du ender opp som en rosin, siden dette har med mengde sol og gener å gjøre, men mye mer rynkete enn om du hadde vært flink til å smøre deg.

Anonymous poster hash: 3cd2a...7a9
  • Liker 1
Skrevet

Du er heldig! Skulle gjerne vært foruten solkrem, men jeg har den mest nordiske huden i verden. En time ute i solen, og jeg blir rosa...... :glare:

Skrevet

Jeg har ikke lyst på hudkreft, eller føflekkkreft så jeg bruker solkrem, og spesielt når jeg er i varmere land.

Og det er hovedgrunnen for å bruke solkrem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...