Gå til innhold

Pålydende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva innebærer pålydende verdi av en obligasjon?

feks: "Gitt at du i dag investerer for kr 200.000 i obligasjonen, hvor stort pålydende beløp har du da investert for "

Hva er forskjellen på et vanlig beløp og et pålydende beløp? Hva gjør pålydende for pålydende? Har lest en og annen definisjon på nettet men jeg forstår ikke bæret. Jeg må klare å visualisere hva pålydende faktisk er i praksis.

Anonymous poster hash: 6ea9f...b4a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Pålydene betyr stort sett opprinnelig i obligasjonsammenheng. 200 000 er hva obligasjonen var verdt når den ble utstedt første gang, feks i boligsammenheng når du kjøper en andel i et borettslag vil du få oppgitt opprinnelig innskudd pålydene- hvilket betyr hva første eier kjøpte boligen for.

Anonymous poster hash: e1c04...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pålydene betyr stort sett opprinnelig i obligasjonsammenheng. 200 000 er hva obligasjonen var verdt når den ble utstedt første gang, feks i boligsammenheng når du kjøper en andel i et borettslag vil du få oppgitt opprinnelig innskudd pålydene- hvilket betyr hva første eier kjøpte boligen for.

Anonymous poster hash: e1c04...e61

jeg sliter fremdeles. Når obligasjonen blir utstedt første gang, betaler man beløpet på 200 000 kr, eller betaler man et pålydende beløp (feks 190 000)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har litt vanskelg for å forstå åpningsinnlegget, er dette et faktisk spørsmål, eller funnet på av deg?

La oss ta et annet eksempel. Du stifter et aksjeselskap i dag med 30 aksjer pålydende kr 1000. Pålydende er faktisk innbetalt kapital pr. aksje. Senere selger du disse aksjene for 50000. Aksjenes pålydende er 30000 som er opprinnelig innbetalt kapital selv om markedsverdi / virkelig verdi er økt til 50000.

Pålydende er altså opprinnelig betalt beløp.

Anonymous poster hash: 1c4a0...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har litt vanskelg for å forstå åpningsinnlegget, er dette et faktisk spørsmål, eller funnet på av deg?

La oss ta et annet eksempel. Du stifter et aksjeselskap i dag med 30 aksjer pålydende kr 1000. Pålydende er faktisk innbetalt kapital pr. aksje. Senere selger du disse aksjene for 50000. Aksjenes pålydende er 30000 som er opprinnelig innbetalt kapital selv om markedsverdi / virkelig verdi er økt til 50000.

Pålydende er altså opprinnelig betalt beløp.

Spørsmålet kommer fra en eksamen. Hvis jeg skal overføre det til oppgaven, slik jeg forstår det, skulle jeg jo tro at det man investerer, altså 200 000, er pålydende. Ifølge fasit er pålydende 194 710, hvilket også er grunnlaget for beregning av kupongrenta.

Jeg kan copy-paste hele oppgaven, så får du hele sammenhengen.

a) Forklar kort hvorfor en obligasjon med forfall om to år og årlig kupongrente på 4% står i overkurs.

Kontroller oppfatningen din ved å beregne obligasjonens pris.

Hvorfor er den effektive renten til denne obligasjonen nokså nær 2,60%?

Hva blir den ettårige forwardrenten om ett år?

Forklar kort hvorfor forventet ettårig spotrente om ett år typisk vil ligge lavere enn denne forwardrenten.

b) Beregn durasjon og justert durasjon for ovennevnte obligasjon.

Effektiv rente for obligasjonen er 2,59%.

Forklar kort hva justert durasjon gir uttrykk for.

c) Gitt at du i dag investerer for kr 200.000 i obligasjonen, hvor stort pålydende beløp har du da investert for og hvor stor kupongutbetaling får du om ett år?

Hvis du selger alle obligasjonene like etter kupongbetalingene om ett år og ettårig spotrente på det tidspunktet er lik 2,50%, hvilken avkastning oppnådde du i så fall på obligasjonsinvesteringen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

glemte forøvrig å ta med info helt ibegynnelse av oppgaven: "Ettårig og toårig spotrente er henholdsvis 2,00% og 2,60%."

Men det jeg lurer på er altså hva pålydende i dette tilfellet er en betegnelse på. Altså hva er dette beløpet på 194710kr, er det en verdivurdering av noe, eller er det et faktisk beløp som betales eller noe helt annet? der er jeg lost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alt for lenge siden jeg studerte til at jeg husker noe særlig av dette.

Men her er en side med litt info om pålydende på obligasjoner: http://nb.xiandos.info/Obligasjon

Slik jeg tolker oppgaven er de 200 000 du betaler pålydende + rente. Kan dessverre ikke hjelpe deg med utregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt for lenge siden jeg studerte til at jeg husker noe særlig av dette.

Men her er en side med litt info om pålydende på obligasjoner: http://nb.xiandos.info/Obligasjon

Slik jeg tolker oppgaven er de 200 000 du betaler pålydende + rente. Kan dessverre ikke hjelpe deg med utregningen.

takk, det var en nyttig og forståelig side. Tror jeg skjønner det nå. Man "låner ut" 200 000, som er obligasjonens markedsverdi, og får en obligasjon med pålydende verdi lik 194710. Mens ved forfall får man tilbake pålydende, dvs 194710, og i tillegg kupongrente hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...