AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #1 Skrevet 28. april 2014 Naboen spurte meg om jeg kan mate katten deres i sommer da de skal en uke til syden. Jeg skulle bare fylle på mat og vann i skålen hans utenfor huset. Men er det forsvarlig? Den er jo vandt til å være inne også... Jeg kan ikke så mye om katter så jeg er litt usikker. De har bedt meg før når de har vært på helgetur og sånt, men en uke er det ok? Anonymous poster hash: e3062...09a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #2 Skrevet 28. april 2014 Ingen dyr skal reises i fra! Fysj Vi har gjort det slik at vi gir naboen nøklene så h*n kan slippe pusene inn/ut og gi dem mat og vann. Slik har vi byttet på når vi er borte da de også har katt. Fungerer fjell Anonymous poster hash: 2c610...962 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #3 Skrevet 28. april 2014 Det er IKKE ok. Det kommer alltid andre dyr (fugler, grevling, katter, rotter og mus) og spiser maten. Si ar du kan passe den, men at du og den skal ha tilgang til boligen. Anonymous poster hash: da633...18f 2
Shira Skrevet 28. april 2014 #4 Skrevet 28. april 2014 Jeg skal til Bergen fra fredag til mandag og jeg har alltid vinduet åpent så kattene kan gå inn og ut. I tillegg skal naboen gå opp og sjekke mat og vann. Høres det forsvarlig ut? Jeg liker ikke å dra fra de og får så dårlig samvittighet.. 1
Tvist Skrevet 28. april 2014 #5 Skrevet 28. april 2014 Hva om de installerer kattedør? Det er veldig praktisk. Jeg ville ikke reist fra katten min mer en en dag, men ikke alle er så avhengige av eieren som min pus 1
Gjest Ciegus Skrevet 28. april 2014 #6 Skrevet 28. april 2014 Jeg har hørt at man ikke bør reise fra katter mer enn en helg, hvis de kan komme seg ut? Dette fordi katter har en tendens til å forsvinne hvis den ikke finner eieren. Katter som er alene bør være inne (så de ikke stikker av), og få selskap av folk innimellom. Men dette er det jeg har lest, da jeg vurderte å få katt og ikke helt visste hvordan katt og ferie går overens. Har ingen erfaring. :-)
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #7 Skrevet 28. april 2014 Det syns jeg ikke er greit. Har du katt, så får en ha mere ansvar enn som så. Katten vil nok klare seg,men det er en katt som er vant til å være inne. Du skal gi maten til katten ute, det kan komme andre katter å spise det opp. Syns folk er stygge med dyra sine. Kaster de ut pga de skal på ferie. I fjor var jeg og hadde hunden på kennel. De hadde egen katteavdeling. Der vR FLERE KATTER SOM VAR PGA EIERNE SKULLE PÅ FERIE, SÅ DET FINS FOLK SOM TENKER PÅ DYRQ SINE Anonymous poster hash: 5fb88...ca6
maria b Skrevet 28. april 2014 #8 Skrevet 28. april 2014 Jeg ville aldri reist fra dyrene mine, jeg har en hund og tre katter. Når vi reiser på ferie, kommer moren min og bor her i huset. Hvis vi kun er borte en helg, har jeg en venninne som har hunden min boende hos seg. Og moren min kommer to ganger pr dag hit for å mate kattene og slippe dem ut og inn. Vi er sikkert heldige, for moren min bor bare 10 min kjøring unna. Hadde jeg ikke hatt henne, hadde det blitt dyrepensjonat på hele gjengen her. Når jeg hører om folk som bare reiser fra kattene sine, blir jeg forbannet. Har til og med hørt om folk som ikke får noen til å gi de mat og vann engang, kattene kan jo bare fange fugl og mus og klare seg så fint alene så
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #9 Skrevet 29. april 2014 Himmel og hav, hvorfor kan de ikke bare bruke et kattepensjonat? Det koster da ikke så himla mye? Har de råd til sydentur bør de jaggu ta seg råd til pass av katten også. Anonymous poster hash: 69ff6...3ee 1
Berit Skrevet 29. april 2014 #10 Skrevet 29. april 2014 (endret) Naboen spurte meg om jeg kan mate katten deres i sommer da de skal en uke til syden. Jeg skulle bare fylle på mat og vann i skålen hans utenfor huset. Men er det forsvarlig? Den er jo vandt til å være inne også... Jeg kan ikke så mye om katter så jeg er litt usikker. De har bedt meg før når de har vært på helgetur og sånt, men en uke er det ok? Anonymous poster hash: e3062...09a Nei, det er ikke greit i det hele tatt. Jeg har også blitt spurt om det og sa at det ville jeg ikke, for det synes jeg ikke er en fin ordning for katten. Det er jeg glad for at jeg sa, så har de ikke spurt meg flere ganger. De reiser hvert år. Jeg sa også at jeg har det selv ikke godt med det, så da forstår dere vel at det beste er at jeg ikke gjør det. Heldigvis fikk de noe å tenke på, og et familiemedlem fikk nøkkelen og katten fikk også være inne av og til. Men likevel ikke godt nok i mine øyne. Endret 29. april 2014 av Berit
Gelica Skrevet 29. april 2014 #11 Skrevet 29. april 2014 Her vil jeg gjerne dele min erfaring. Vi har en katt og om vi reiser bort 1 -2 uker så kommer det noen fra familien som mater, prater og koser med katten annenhver dag. Vi har investert i kattedør som reagerer på chippen som katten har i nakken og defor bare slipper inn vår katt. Helt genialt :-) Han kan da gå ut og inn som han vil og han går aldri tom for mat. Ser noen anbefaler kattepensjonat, noe vi har forsøkt en gang og ALDRI mer. Katten var skikkelig deprimert og hadde gått ned flere kilo når vi hentet han og virket helt "forlatt" Han ble ikke seg selv igjen på lenge og vi hadde så vondt av han. Når vi har gått for den første løsningen er han den samme kosete katten som han pleier å være. Jeg tror derfor at dersom en katt kan få være i sitt eget hjem og noen kommer å mater å ser etter den jevnlig, så vil det være best for katten. 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #12 Skrevet 29. april 2014 Det kommer jo helt an på katten og kattenpensjonatet om den trives eller ei. Min elsker pensjonatet vi bruker. Der er det masse kosing fra de ansatte hver dag, det er stort "fellesareale" med svært vindu og klatremuligheter der kattene kan være ute sammen. Da leker de med hverandre hvis de vil. Også masse leker tilgjengelig for dem. Til vår katt leier vi også bur med uteplass, så han kan gå ut og inn som han vil. Vi har en sosial katt som helst vil være kompis med alle andre katter, så for ham er pensjonatet en svær lekeplass. Anonymous poster hash: 69ff6...3ee
Tanuki Skrevet 1. mai 2014 #13 Skrevet 1. mai 2014 Vi lot aldri pus vaere helt alene, var vi borte en helg saa kom alltid mormor innom 2 ganger om dagen for a gi pus mat og vann, om sommeren kan jo pus vaere ute, men vi syns det var tryggest at han ble sluppet inn om kvelden og heller kom ut om morgenen. Fungerte helt fint. Var vi borte lenger saa tok pus til et kattepensjonat, ikke billig,men tryggest:)
Kayli Skrevet 1. mai 2014 #14 Skrevet 1. mai 2014 Himmel og hav, hvorfor kan de ikke bare bruke et kattepensjonat? Det koster da ikke så himla mye? Har de råd til sydentur bør de jaggu ta seg råd til pass av katten også. Anonymous poster hash: 69ff6...3ee Det er ikke like praktisk for alle å bruke pensjonat. For mange betyr det en ganske lang reise for å bringe/hente katten. Det vet jeg fordi jeg selv har undersøkt muligheten for å plassere mine katter på pensjonat. Det er uaktuelt å reise i 3-4 timer i en helt annen retning enn ferieturen, altså. Når det er sagt, syns jeg ikke det er greit å la katten bare være ute mens eieren er borte. Nå er disse menneskene det her er snakk om så heldige at de har noen som vil se etter og fore pusen. Hvorfor det ikke skal være en selvfølge at kattepasseren og pusen skal ha tilgang til huset, er for meg helt ubegripelig! De risikerer at maten blir spist av andre dyr og at den tiltrekker seg dyr som skremmer deres eget. Katten kan bli skadet, borte og/eller redd og utrygg. Stakkars!
Berit Skrevet 2. mai 2014 #15 Skrevet 2. mai 2014 Her vil jeg gjerne dele min erfaring. Vi har en katt og om vi reiser bort 1 -2 uker så kommer det noen fra familien som mater, prater og koser med katten annenhver dag. Vi har investert i kattedør som reagerer på chippen som katten har i nakken og defor bare slipper inn vår katt. Helt genialt :-) Han kan da gå ut og inn som han vil og han går aldri tom for mat. Ser noen anbefaler kattepensjonat, noe vi har forsøkt en gang og ALDRI mer. Katten var skikkelig deprimert og hadde gått ned flere kilo når vi hentet han og virket helt "forlatt" Han ble ikke seg selv igjen på lenge og vi hadde så vondt av han. Når vi har gått for den første løsningen er han den samme kosete katten som han pleier å være. Jeg tror derfor at dersom en katt kan få være i sitt eget hjem og noen kommer å mater å ser etter den jevnlig, så vil det være best for katten. Det høres jo greit ut. Da blir det noe annet når katten har kattedør og kan gå inn og ut som den vil + at du har noen som ser til den. Det er bra
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #16 Skrevet 2. mai 2014 Vi har pleid å alliere oss med en nabo som katten kjenner. Vi har bodd ved siden av samme menneskene i alle år, og katten har alltid fått gå inn og ut der som hun ønsker. Når vi reiser bort, har de passet vår katt, og etter at de skaffet seg katt, har vi gjort det samme for dem. Katten har vært lykkelig, og det har aldri vært noe problem. Anonymous poster hash: 777f4...fb2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #17 Skrevet 3. mai 2014 Det kommer helt an på katten, hvor de bor, om den har mulighet for å komme seg inn noen steder og hvordan maten blir oppbevart (spiser noen andre den?). Anonymous poster hash: 4c59d...6a5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #18 Skrevet 3. mai 2014 En venninne av meg reiser fra katten sin en helg innimellom(kun når det er sommervarmt ute) Da drar hun fredag på dagen og kommer hjem søndag kveld. Dette går alltid fint og katten aksepterer iallfall dette. Om hun kan ta med katten på helgetur tar hun den med i en kattebag, dette gjør hun om hun skal til et sted som katten kan være med på. Da er det kattedo der og kattevennlig. Ellers, så har hun en bestemor som passer katten om hun skal på ferie i 1 uke eller 2. Katten liker bestemoren hennes, og er bare inne, og det går helt fint. Høres smart ut med den chipen i nakken som reagerer på kattedør, men det må være dyrt? Anonymous poster hash: 73e2d...72d
Gelica Skrevet 6. mai 2014 #19 Skrevet 6. mai 2014 En venninne av meg reiser fra katten sin en helg innimellom(kun når det er sommervarmt ute) Da drar hun fredag på dagen og kommer hjem søndag kveld. Dette går alltid fint og katten aksepterer iallfall dette. Om hun kan ta med katten på helgetur tar hun den med i en kattebag, dette gjør hun om hun skal til et sted som katten kan være med på. Da er det kattedo der og kattevennlig. Ellers, så har hun en bestemor som passer katten om hun skal på ferie i 1 uke eller 2. Katten liker bestemoren hennes, og er bare inne, og det går helt fint. Høres smart ut med den chipen i nakken som reagerer på kattedør, men det må være dyrt? Anonymous poster hash: 73e2d...72d Hei, Den vi har kostet 1 200,- og det synes jeg ikke er så dyrt med tanke på at katten selv kan velge når den vil ut/inn og ikke være avhengig av noen. Anbefales virkelig :-) Her er link til den vi har http://www.petworld.no/no/artiklar/sureflap-kattedr-til-microchip.html?gclid=COiv_KHmlr4CFYoLcwod2j0ATQ
Rhyth Skrevet 7. mai 2014 #20 Skrevet 7. mai 2014 (endret) Høres smart ut med den chipen i nakken som reagerer på kattedør, men det må være dyrt? Anonymous poster hash: 73e2d...72d Vi har også sånn chip, den kostet det samme som den vanlige. (har ikke testet den så jeg vet om den virker) Edit: ser at det kanskje var prisen på døra du lurte på, men da vet du dette også Endret 7. mai 2014 av Rhyth
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå