Ambi Skrevet 10. juni 2004 #1 Skrevet 10. juni 2004 Allerede etter en uke ser vi nå de bebudede permitteringene og konkursene i kjølvannet av røykeforbudet på utestedene. http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/...ticle806901.ece En nedgang i omsetningen på 60% enkelte steder tyder ikke akkurat på at dette går så greit som enkelte ville ha det til! Jammen må det sies å være et paradoksalt spark på eget skinnbein at det HRAF-initierte (Hotell- og restaurantarbeiderforbundet) totalforbudet vil føre til masse arbeidsledighet blandt egne medlemmer! Det er for meg komplett uforståelig at ikke slike steder kan få dispensasjon for å ha avskjermede og ubetjente røykerom. Var det noen som sa nei med begrunnelsenat det vil føre til konkuransevridning?? Vel, se på utestedene som har uteservering i dag - de går bedre enn noen gang før - er ikke det konkuransevridning?? Men det går sikkert greit på lang sikt sier de evige optimister. Resultatet er antaglig en helt uspiselig segmentering av utelivet i Oslo - og mange andre steder - der de brune bulene som hadde et klientell bestående av 90% røykere forsvinner. Det må da kunne kalles mindretallets diktatur. Og hva står vi tilbake med? Et uteliv for unge, trendy, ikke-røykende caffe latte-drikkere. Hygg dere.... Ambi
Arkana Skrevet 10. juni 2004 #2 Skrevet 10. juni 2004 Blah blah blah.... Det tar nok ikke lang tid før hjemmefester blir for kjedelig for alle de som er vant til å dra til byen i helgene. Da tusler de slukøret tilbake til utestedene og alt er som før. Bare vent og se.
Gjest Fraggel Skrevet 10. juni 2004 #3 Skrevet 10. juni 2004 Jeg synes virkelig ikke synd på dere. Klaging som dette blir patetisk og dumt - null medlidenhet fra min side. Stakkars folk som ikke får lov til å forpeste MINE lunger! :evil:
Gjest Elenath Skrevet 10. juni 2004 #5 Skrevet 10. juni 2004 Man bør vel kanskje gi litt mer enn en uke? Blir for dumt for meg å snakke om permitteringer før man kan vite hva som skjer om litt lengre tid...
Gjest TomKrus Skrevet 10. juni 2004 #6 Skrevet 10. juni 2004 Usikker på hvor kjent du er med restaurantnæringen, men der er det stadig vekk snakk om konkurser. Ikke akkurat den mest seriøse bransjen. Og ja, så klart er det ventet at noen steder vil bukke under på grunn av denne loven. Flere serveringsteder har jo nærmest bare storrøykende gjester. Gjester som ikke vil klare å omstille seg. Gjester jeg mener er et lite mindretall. Videre vil du nok se at andre steder igjen vil få en oppsving. Ikke alle takler slike endringer i markedet, men det er nå slik spillet fungerer. For fagforeningen var vel helsen til de ansatte viktigere, enn at noen av deres medlemmer må finne seg jobb på et annet utested.
Gjest Pet Skrevet 10. juni 2004 #7 Skrevet 10. juni 2004 Det er de som var fast inventar på brune buler som Lompa ol. som virkelig lider under røykeloven. De kommer ikke til å gå på fest hjemme hos hverandre.
Gjest gjest1 Skrevet 10. juni 2004 #8 Skrevet 10. juni 2004 Jeg synes virkelig ikke synd på dere. Klaging som dette blir patetisk og dumt - null medlidenhet fra min side. Stakkars folk som ikke får lov til å forpeste MINE lunger! :evil: Enig. Det er så lett gjennomskuelig at visse personer ikke tenker på de som blir permitert, men bare på seg SELV.
Gjest MrsL Skrevet 10. juni 2004 #9 Skrevet 10. juni 2004 Skjønner ikke at røykere gidder å prøve å omvende ikkerøykere engang! Ikkerøykere vet ikke hva det vil si å være avhengig av røyken og tror det er SÅ enkelt å slutte.........
Gjest TomKrus Skrevet 10. juni 2004 #10 Skrevet 10. juni 2004 Skjønner ikke at røykere gidder å prøve å omvende ikkerøykere engang! Ikkerøykere vet ikke hva det vil si å være avhengig av røyken og tror det er SÅ enkelt å slutte......... Har sluttet å røyke, jeg.
Gjest MrsL Skrevet 10. juni 2004 #11 Skrevet 10. juni 2004 Har sluttet å røyke, jeg. Gratulerer med røykesluttet :-) Men det er mange som ikke klarer det samme som deg......... Og det sies jo at de som har sluttet å røyke er de verste motstanderne så............
Gjest TomKrus Skrevet 10. juni 2004 #12 Skrevet 10. juni 2004 Gratulerer med røykesluttet :-) Men det er mange som ikke klarer det samme som deg......... Og det sies jo at de som har sluttet å røyke er de verste motstanderne så............ Jeg vil nå si at jeg holder meg ganske så saklig til disse røyketrådene. Jeg driter i at folk røyker, men jeg er lei av å måtte vaske klær og sengetøy etter en tur på byen (uten å ha fått med noen hjem), lei av å bli tung i hodet av å være på røykfulle steder og lei av skallebank dagen etter (røyk fører ofte til slik). Jeg ser ikke noen problemer med at folk må ut og røyke. Faktisk er det ingen jeg kjener som gjør det, og jeg kjenner mange som røyker. Dette er den enklest gjennomførbare røykeloven å etterfølge - og det er det beste for alle. Skulle loven åpnet for ordentlig inndelig av røyk-/ikke-røykavdelig, ville det tatt evigheter før den ville ha tredd i kraft. Synes nesten det blir litt patetisk med alle disse "røykemartyrene". Sitter bare og venter på noen skal nevne ordet apartheid. Dere kan røyke så mye dere vil, men bare ikke hvor dere vil. Men mulig det dukker opp muligher for røykerom etterhvert. Hvem vet?
Gjest MrsL Skrevet 10. juni 2004 #13 Skrevet 10. juni 2004 Jeg tror en løsning med røykerom av noe slag ville vært den beste, men hva vet vel lille jeg....... Det kan godt hende at denne permitteringstrusselen blir borte når alt har gått seg til litt.
Eplegrønn Skrevet 10. juni 2004 #14 Skrevet 10. juni 2004 Overgangsfase som snart er over. Absolutt helt enig med deg :enig_animasjon: Forøvrig er jeg så inderlig lei av å høre at de som har klart å slutte å røyke er de største motstanderne. Det er bare det at de som ikke klarer å slutte er dødsmisunnelige, og unner ikke dem gleden med å være røykfri. Noe må de stikkes med, og det er bortimot ulovlig å si noe negativt om røyk etter at man har klart å slutte. Merkelig fenomen egentlig..
Gjest gjest1 Skrevet 10. juni 2004 #15 Skrevet 10. juni 2004 Overgangsfase som snart er over. Det har vist seg å stemme i Irland hvor røykeforbud også ble innført og det samme skjer nok her.
Crazee Skrevet 10. juni 2004 #16 Skrevet 10. juni 2004 I Bergen er dei i alle fall optimistar, sjølv om enkelte har merka ein nedgang der òg. Det er færre av dei som berre sit og røker og tek seg eit par øl, og fleire av dei som et. Så eit mottrekk frå dei som no er reine drikkestadar kan kanskje vera å byrja med servering i tillegg?
Gjest TomKrus Skrevet 10. juni 2004 #17 Skrevet 10. juni 2004 I Bergen er dei i alle fall optimistar' date= sjølv om enkelte har merka ein nedgang der òg. Det er færre av dei som berre sit og røker og tek seg eit par øl, og fleire av dei som et. Så eit mottrekk frå dei som no er reine drikkestadar kan kanskje vera å byrja med servering i tillegg? Man blir da ingen martyr hvis man velger å omstille seg.. Men ja, de bør bli flinkere til å tenkte nytt. Tror vi ender opp med et mer variert og bedre utelivstilbud av dette, jeg.
Gjest anneline Skrevet 10. juni 2004 #18 Skrevet 10. juni 2004 I Tromsø er det også mange cafeeiere som er i tenkeboksen akkurat nå, mange av dem vil ikke sitte og se på at stedene med uteservering har fordoblet sin omsetning. Det er snakk om tiltak. Nå er kanskje Tromsø noe spesiell ettersom det er en typisk cafeby. Folk her henger normalt på cafe dagen lang, men nå rapporteres det at det er ganske så stille. Ikke -røkende venner av meg gidder ikke å gå ut fordi det ikke er folk ute, og det er i det hele tatt ganske slapt. Blir spennende å se utviklingen fremover, særlig på konsertfronten. I New York sies det etter et år at fortauet har blitt den nye sjekkearenaen (tenker meg at det må være røkere vi snakker om her, hvorfor skulle de ellers stå ute?), så kanksje vi får noe lignende? Det hadde jo vært fet om sommeren, bare å cruise gjennom storgata, vinterstid blir det nok ikke aktuelt. Jeg håper dette kan være begynnelsen til slutten for helgefylla, og at vi kanskje kan få et litt annet drikkemønster her i landet i denne 'overgangsperioden' som kan bli permanent. Ingenting hadde vært bedre enn akkurat det.
Gjest Gjesta Skrevet 10. juni 2004 #19 Skrevet 10. juni 2004 Synes det blir for teit å komme med sånt bare en uke etter at loven trådde i kraft... Clea
Ambi Skrevet 10. juni 2004 Forfatter #20 Skrevet 10. juni 2004 Usikker på hvor kjent du er med restaurantnæringen, men der er det stadig vekk snakk om konkurser. Ikke akkurat den mest seriøse bransjen. Og ja, så klart er det ventet at noen steder vil bukke under på grunn av denne loven. Flere serveringsteder har jo nærmest bare storrøykende gjester. Gjester som ikke vil klare å omstille seg. Gjester jeg mener er et lite mindretall. Videre vil du nok se at andre steder igjen vil få en oppsving. Ikke alle takler slike endringer i markedet, men det er nå slik spillet fungerer. ...men det rare er at dette ikke er døgnfluer - men kafeer med både 50 og 100 års historie i Oslo.... Og steder som har en kulturell og sosial verdi for sitt klientell. Ambi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå