Gå til innhold

Trenger sårt veiledning! Øk.Adm eller LIM?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så, Til høsten hadde jeg tenkt å begynne på økonomi- og administrasjon på Universitetet i Tromsø, jeg har hele tiden tenkt at jeg ville bli Siviløkonom for det jeg ville jobbe med var utvikling av bedrifter, organisasjonspsykologi og strategisk og godt lederskap, og jeg har lest at hvis du har en master i økonomi- og administrasjon og er da utdannet siviløkonom, så er du som poteten og kan jobbe innenfor mange aspekter rundt økonomi, administrasjon og ledelse og ikke nødvendigvis bare sitte der å gjøre revisorjobber og årsregnskaper for bedrifter.

På universitetet i Tromsø er det også en utdanning som heter Ledelse, Innovasjon og Marked og det kan du ta master i, men du får da ikke en "tittel" og det er en relativt ny utdanning de bare har hatt noen år. Når jeg leser innholdet i faget er det også innenfor det jeg ønsker å jobbe med i fremtiden, som jeg sa; organisasjonspsykologi, bedriftsutvikling og markedsføring, ledelse av bedrift..

Jeg er redd for å velge Ledelse, Innovasjon og Marked siden det er en ny utdanningsretning og tenker det kan bli vanskelig å få jobb når jeg er ferdig utdannet fordi ingen eller veldig få har hørt om utdanningen og heller da velger å ansette en siviløkonom til en stilling som i prinsippet både en siviløkonom og en med master i ledelse, innovasjon og marked kunne jobbet med.

Det var en student i Ledelse, Innovasjon og Marked i dag som sa at "Siviløkonom" ikke lenger er en beskyttet tittel, så hvis jeg tar master i økonomi- og administrasjon får jeg ikke lenger tittelen Siviløkonom, så hun sa jeg ikke burde velge økonomi- og administrasjon med mindre jeg ville bli en vanlig økonom som sitter i banker og jobber med årsregnskap, resultat og budsjett og sånne greier jeg anser som litt kjedelig....

Noen som kan være til hjelp? Hva burde jeg velge? jeg har ikke peiling lenger, siden "Siviløkonom" ikke er en tittel lenger, så får jeg vel ikke jobbe med det jeg har nevnt jeg ønsker å jobbe med...

Anonymous poster hash: 48a51...c13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ciegus

Jeg hadde valgt siv.øk (som er en tittel som brukes hele tiden), de andre studiene hørtes veldig vage ut, og typisk noe som vil gi større problemer med å få jobb. Dessverre.

Så kan du heller prøve å velge fag fra LIM når du skal ha valgfag/fordypning, hvis mulig. Eventuelt dra på utveksling til skoler som har relevante fag iht ditt interesseområde.

Du blir ikke en "vanlig økonom" som jobber med budsjett etc bare fordi du tar siv.øk, med mindre du søker slike jobber. Men i ledelse, strategi etc er det ofte svært nyttig å ha innsikt i økonomiske fag, for til syvende og sist er det økonomien som avgjør. Jeg tror du kommer mye lengre med øk.ad, enn med LIM. Norske arbeidsgivere er litt konservative, og liker studier de kjenner til fra før av. så sjansene er nok bedre med øk.ad, selv om LIM kanskje hadde passet bedre til dine mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde valgt siv.øk (som er en tittel som brukes hele tiden), de andre studiene hørtes veldig vage ut, og typisk noe som vil gi større problemer med å få jobb. Dessverre.

Så kan du heller prøve å velge fag fra LIM når du skal ha valgfag/fordypning, hvis mulig. Eventuelt dra på utveksling til skoler som har relevante fag iht ditt interesseområde.

Du blir ikke en "vanlig økonom" som jobber med budsjett etc bare fordi du tar siv.øk, med mindre du søker slike jobber. Men i ledelse, strategi etc er det ofte svært nyttig å ha innsikt i økonomiske fag, for til syvende og sist er det økonomien som avgjør. Jeg tror du kommer mye lengre med øk.ad, enn med LIM. Norske arbeidsgivere er litt konservative, og liker studier de kjenner til fra før av. så sjansene er nok bedre med øk.ad, selv om LIM kanskje hadde passet bedre til dine mål.

Ja det er nettopp det du sier her som jeg også tenker, det med at det kommer til å bli mye lettere å få seg jobb om man er siv.øk. I LIM har de også Finansregnskap og statistikk- og metode som er økonomi-matematikk fag som de har på øk.adm, så med en master i ledelse, innovasjon og marked tilsier det jo at du har god kompetanse, nettopp innenfor de feltene og hvem som helst som ser på studieplanen ser jo fort at LIM både har finansregnskap, samfunnsvitenskapelig metode- og statistikk og bedriftsøkonomisk analyse-og etikk som økonomiske emner, på lik linje med økonomi og administrasjon, bare at øk.adm har enda mer matematiske fag.. det er jo litt synd da, siden det ikke er de matematiske fagaspektene jeg aspirerer å jobbe med ved endt studie, men ser helt klart den, at arbeidsgiverne kan være veldig konservative og med en gang tenke på siviløkonom som mer formelt og bedre valg, selv om det nødvendig vis ikke trenger å være det, det avhenger jo helt av hva slags type jobb du søker på. Søker du på en mellom- eller topplederstilling, har helt klart de som studerer LIM hatt mange flere fag innenfor feltet enn en med master i økonomi- og administrasjon, da de har samme fag innen for ledelse og administrasjon, men LIM har mange flere slike fag enn øk.adm, og øk.adm har flere matematiske fag, men uansett ville nok en siviløkonom blitt valgt til en slik stilling uansett...

Men alle sier jo nå at det ikke lenger er noe som heter siviløkonom, og alle går å retter på det og sier "du mener master i økonomi- og administrasjon", derfor står masteren i økonomi- og administrasjon beskrevet som "Økonomi- og administrasjon (Siviløkonom)" for det var den tittelen du fikk før, men arbeidsgivere tenker nok enda på master i øk.adm som siviløkonom.

De fleste medstudenter sier at jeg må ikke tenke på status og tittel, men heller på faglig innhold og kompetanse, og det kan jo være sant, men det er surt den dagen du er ferdig utdannet og kanskje søker på en lederstilling, og en med master i øk.adm (siviløkonom) får jobben framfor den personen som har master i LIM, selv om LIM studenten er mer kvalifisert for jobben, bare fordi "Siviløkonom" er mer høystatus fra gammelt av...

Anonymous poster hash: 543fe...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siv. Øk

Da er du som poteten fordi du kan brukes til alt, LIM blir mer som er pomfri. Du er brukelig til det du allerede er trent opp til, men de foretrekker gjerne en siv.øk som kan trenes i det samme på 3-6 mnd allikevel fordi siv.øken fremdeles vil være en potet som de også kan bruke til andre ting.

Anonymous poster hash: f1f42...aef
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Søker du på en mellom- eller topplederstilling, har helt klart de som studerer LIM hatt mange flere fag innenfor feltet enn en med master i økonomi- og administrasjon, da de har samme fag innen for ledelse og administrasjon, men LIM har mange flere slike fag enn øk.adm, og øk.adm har flere matematiske fag, men uansett ville nok en siviløkonom blitt valgt til en slik stilling uansett...

Saken er den, at det er svært sjelden en bedrift trenger en ansatt som har studert ledelse som fag, og ikke har utdanning. Mange (inkludert meg, skal jeg innrømme) ser på disse ledelsesfagene som en haug av utdanninger nå tilbyr som "svada-fag." Å studere ledelse er ganske meningsløst når man ikke har erfaring. Ledelse er ikke noe man studerer, det er noe man lærer, ved erfaring. Ledere flest har begynt litt i bunn, de har opparbeidet seg erfaringer som gjør at de kan ta gode beslutninger basert på faglige erfaringer, og ikke på "slik skal man lede i følge pensum."

Når du kommer ut i arbeidslivet vil du oppdage at mesteparten av det du har lært, får du aldri direkte bruk for. Det danner bare et grunnlag for å lære det du trenger å kunne, det du lærer i jobb. Sånn sett er rene økonomiske fag bedre, fordi de gir en mer grundig forståelse. Ledelsesfag hjelper deg ikke så mye på å forstå hvorfor bedriften holder på å gå konkurs.

Dessuten er det svært vanlig å ta noen fag i ledelse utenom, når man er i jobb. Når man ser man har behov for det.

Ser du på en mellom- eller topplederstilling vil du nok, spesielt i Norge, ha mye større behov for økonomi enn for ledelsesfag.

Men alle sier jo nå at det ikke lenger er noe som heter siviløkonom, og alle går å retter på det og sier "du mener master i økonomi- og administrasjon", derfor står masteren i økonomi- og administrasjon beskrevet som "Økonomi- og administrasjon (Siviløkonom)" for det var den tittelen du fikk før, men arbeidsgivere tenker nok enda på master i øk.adm som siviløkonom.

Siviløkonom er kanskje ikke en lovbeskyttet tittel lenger, men den er absolutt i bruk. Utdanningsinstitusjonene bruker også tittelen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En av mine kollegaer jobber med litt det du virker til å ønske, han har en bachelor i økonomi fra BI og en master i organisasjonspsykologi fra BI. Vi har også noen "klassiske" siviløkonomier som driver med alt annet enn regnskap..de gjør prosjektledelse, rådgivning, kundeveiledning og mye annet jeg ikke har helt oversikt over (er selv tekniker). Vi jobber i en it-bedrift.

Anonymous poster hash: 1ad7a...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

LIM er jo en helhetlig utdannelse, ikke et par enkeltemner heller.. det er jo "Master i Ledelse, Innovasjon og Marked", det kan ikke tenkes at det kan bli attraktivt blant arbeidsgivere ettersom det bare er Universitetet i Tromsø som tilbyr det. Fagene på bachelor er: BED-1008 Medier og kommunikasjon, BED-1009 Kreativitet og innovasjon, BED-1002 Finansregnskap I, FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, BED-1004 Markedsføring, BED-2011 Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk, BED-1013 Bedriftsøkonomisk analyse og etikk , ENG-1001 English for Business and Marketing, BED-2029 Organisasjonsteori og ledelse, BED-2015 Kommersialisering, BED-2003 Foretaksstrategi, BED-2004 Bedriftsmarkedsføring, BED-2012 Prosjektledelse, BED-2030 Teamledelse, BED-2010 Forretningsjus og arbeidsrett, BED-2033 Entreprenørskap, BED-2034 Organisational Psychology, BED-2201 Bachelorgradsoppgave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

som dere kan se så er det mange av de samme fagene som på øk.adm, bare flere "morsomme" fag (som jeg synes) istedet for matematikk... har jo samfunnsvitenskapelig statistikk- og metode i LIM som er et ganske vanskelig matematisk fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Basert på den lista med fag virker det for meg som om LIM tilsvarer Øk.ad med fordypning i markedsføring og ledelse. Mange jeg går på skole med nå har nærmest identiske fag med det som står der, selv om de går vanlig økonomi og administrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

som dere kan se så er det mange av de samme fagene som på øk.adm, bare flere "morsomme" fag (som jeg synes) istedet for matematikk... har jo samfunnsvitenskapelig statistikk- og metode i LIM som er et ganske vanskelig matematisk fag.

Statistikk er mtp masteroppgaven, og ikke noe arbeidsgivere tenker så mye over. Og ikke akkurat matematisk krevende.

Beklager, men jeg tenker svadafag når jeg ser den lista, og det er fordi jeg har hatt noen sånne fag. Før jeg begynte på økonomi var det de fagene jeg gledet meg til, men det viste seg raskt at jeg ikke takler sånne blablabla fag. Mange selvfølgeligheter, og absolutt ikke i nærheten av like nyttig som økonomi. Bedre å ta sånne fag når man har erfaring og trenger å bygge litt på.

Men du prøver jo hardt å overbevise oss om hvor bra studiet er, så da har du vel bestemt deg? Gjør du det greit og er fleksibel får du sikkert jobb uansett. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Statistikk er mtp masteroppgaven, og ikke noe arbeidsgivere tenker så mye over. Og ikke akkurat matematisk krevende.

Beklager, men jeg tenker svadafag når jeg ser den lista, og det er fordi jeg har hatt noen sånne fag. Før jeg begynte på økonomi var det de fagene jeg gledet meg til, men det viste seg raskt at jeg ikke takler sånne blablabla fag. Mange selvfølgeligheter, og absolutt ikke i nærheten av like nyttig som økonomi. Bedre å ta sånne fag når man har erfaring og trenger å bygge litt på.

Men du prøver jo hardt å overbevise oss om hvor bra studiet er, så da har du vel bestemt deg? Gjør du det greit og er fleksibel får du sikkert jobb uansett. :-)

statistikken er ikke i forbindelse med master. Statistikken er på førsteåret og se akkurat det samme faget som er på økonomi og administrasjon og grunnen til jeg sier at det virker som et vanskelig fag er at 49% strøk på faget i fjor og det er et fag veldig mange tar opp igjen for å få karakteren de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Basert på den lista med fag virker det for meg som om LIM tilsvarer Øk.ad med fordypning i markedsføring og ledelse. Mange jeg går på skole med nå har nærmest identiske fag med det som står der, selv om de går vanlig økonomi og administrasjon.

Takk for svar, ja jeg har registrert det at fag-sammensetningen på økonomi- og administrasjon varierer fra universitet og noen læresteder har fag som er mer opp mot LIM i Tromsø. Ser på krav for å komme inn på master i økonomi- og administrasjon at man må ha minimum 5 stp i matematikk og det er jo ingenting! det er jo bare halvparten av et vanlig matematikkfag, mens på øk.adm i Tromsø har de 20stp matematiske fag totalt.. kanskje jeg kan høre med universitetet om jeg kan velge og mikse noen fag-kombinasjoner for å møte kravene for kunne søke på master i økonomi og administrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen her som har selv gått eller kjenner noen som går LIM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med bachelor i øk. adm kan du velge mellom master i lim eller gå videre på master i øk. adm. Det vil si at du står mye friere ved å velge øk. adm nå i første omgang siden du er usikker. Kan også hende dine interesseområder vil overraske deg når du først begynner å jobbe med fagene, og da er det greit å ha alle muligheter åpne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, Til høsten hadde jeg tenkt å begynne på økonomi- og administrasjon på Universitetet i Tromsø, jeg har hele tiden tenkt at jeg ville bli Siviløkonom for det jeg ville jobbe med var utvikling av bedrifter, organisasjonspsykologi og strategisk og godt lederskap, og jeg har lest at hvis du har en master i økonomi- og administrasjon og er da utdannet siviløkonom, så er du som poteten og kan jobbe innenfor mange aspekter rundt økonomi, administrasjon og ledelse og ikke nødvendigvis bare sitte der å gjøre revisorjobber og årsregnskaper for bedrifter.

På universitetet i Tromsø er det også en utdanning som heter Ledelse, Innovasjon og Marked og det kan du ta master i, men du får da ikke en "tittel" og det er en relativt ny utdanning de bare har hatt noen år. Når jeg leser innholdet i faget er det også innenfor det jeg ønsker å jobbe med i fremtiden, som jeg sa; organisasjonspsykologi, bedriftsutvikling og markedsføring, ledelse av bedrift..

Jeg er redd for å velge Ledelse, Innovasjon og Marked siden det er en ny utdanningsretning og tenker det kan bli vanskelig å få jobb når jeg er ferdig utdannet fordi ingen eller veldig få har hørt om utdanningen og heller da velger å ansette en siviløkonom til en stilling som i prinsippet både en siviløkonom og en med master i ledelse, innovasjon og marked kunne jobbet med.

Det var en student i Ledelse, Innovasjon og Marked i dag som sa at "Siviløkonom" ikke lenger er en beskyttet tittel, så hvis jeg tar master i økonomi- og administrasjon får jeg ikke lenger tittelen Siviløkonom, så hun sa jeg ikke burde velge økonomi- og administrasjon med mindre jeg ville bli en vanlig økonom som sitter i banker og jobber med årsregnskap, resultat og budsjett og sånne greier jeg anser som litt kjedelig....

Noen som kan være til hjelp? Hva burde jeg velge? jeg har ikke peiling lenger, siden "Siviløkonom" ikke er en tittel lenger, så får jeg vel ikke jobbe med det jeg har nevnt jeg ønsker å jobbe med...

Anonymous poster hash: 48a51...c13

Lytt til Ciegus og en annen traver med økonomibakgrunn. De ekstra "morsomme" fagene du får tatt på LIM er ikke verdt det dårligere arbeidsmarkedet du møter når du er ferdig. Nordmenn er konservative og liker det de kjenner fra før. Alt som lukter av nymotens greier blir kategorisk valgt bort av potensielle arbeidsgivere hvis de har mulighet til å ansette en siviløkonom (hvis man ser bort i fra en del prestisjeskoler i utlandet som ikke nødvendigvis gir deg tittelen, men som er veldig internasjonalt anerkjent).

Dessuten er jeg enig med Ciegus av at mange av disse fagene er relativt unyttige. Det er selvfølgelig nyttig å være kjent med litt ledelsesteori og typologier innen strategi (som også er ganske synsende og har svak empirisk støtte), men mest fordi disse fagene er bra for å utvikle faglig vokabular. Til eksamen er det snakk om å nipugge diverse teoretiske rammeverk skrivebordsforskere med mer eller mindre erfaring i det virkelige liv har snekret sammen. Er du uenig i typologiene eller dimensjonene man bruker til å kategorisere fenomener? Det spiller ingen rolle, du er prisgitt disse forskernes meninger. For det er nettopp det de er, meninger, med varierende grad av empirisk støtte. Det er nemlig tilnærmet umulig å drive god forskning på disse tingene, fordi det er så mange ukontrollerbare variabler som kan samvariere med forskjellige ledelseskulturer, og det er selvfølgelig også vanskelig å kjøre eksperimenter, av utallige grunner.

Dessuten synes jeg pensumet virket relativt likt som på vanlig øk ad. Gjennom min bachelor hadde jeg to rene organisasjonsteori og ledelsesfag, og to rene strategifag, så du kommer til å berøre dette også gjennom det tradisjonelle løpet. I tillegg har du valgfag også, og da kan du jo bare kjøre på med det som interesser deg. Min prediksjon er faktisk at når du har hatt et par av disse lesefagene kommer du til å gå skikkelig lei, og heller velge noe mer matnyttig. Hvis du egentlig ikke er noe glad i tall ville jeg faktisk vurdert et annet studium. Skulle jeg valgt et studium med rene lesefag tror jeg et ledelsesstudium er noe av det siste jeg ville valgt. Da hadde det vært mer interessant å gå for statsvitenskap, politikk, historie, eller lignende, hvor man faktisk lærer litt om hvordan samfunnet er bygget opp. Endeløse teorietiske tilnærminger til ledelse uten noen særlig praktisk overføringsverdi hadde jeg nok aldri ønsket å bruke årevis av livet på å lære meg.

Godt valg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med bachelor i øk. adm kan du velge mellom master i lim eller gå videre på master i øk. adm. Det vil si at du står mye friere ved å velge øk. adm nå i første omgang siden du er usikker. Kan også hende dine interesseområder vil overraske deg når du først begynner å jobbe med fagene, og da er det greit å ha alle muligheter åpne.

Man kan velge de samme profileringer på master uansett om man studerer LIM eller Øk.Adm. Men tror jeg går for øk.adm. Liker jo økonomi-delen også og synes det er interessant, det er bare matematikken som f.eks. Derivasjon jeg sliter med, det er vel sånn det er.... Det er vanskelig når man ikke kan det, men om nån år er jeg kanskje blitt god på det og synes det går fint :) noen som har erfaring med å danne grupper på universitetet, kanskje det kan være lurt siden jeg ikke er noen naturlig matte-geni?? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter de andre som sier at økad antageligvis vil være det beste valget.

Når det gjelder siviløkonomtittelen, er den ikke beskyttet på samme måte som før, men man må ha visse fag for å kunne få den tittelen. Dvs, den står som en sidetittel.

http://www.econa.no/sidetittel-sivilokonom-for-utenlandsutdannede

Endret av L'amie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Okei. Takk for svar. Er ikke noe typisk realfagsmenbeske så jeg får vel bare begynne å lære meg derivasjon og integraler osv. Fort som fy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...