Gå til innhold

Yrkesretta attføring.....?

thara31

Anbefalte innlegg

Heisann... Håper noe her kan hjelpe meg...

Søker om yrkesretta attføring i disse dager, og sitter med mange spm om det. Er det noen her som har erfaring?

Lurer bl a på: "lønn", skatt, hva med ferie - får en penger f.eks i sommermnd?

Hvordan utdanning tar du?

Jeg har ennå ikke bestemt meg helt, men det bli studier over nett... Noen gode råd over hva som er bra her? Tenker ikke på helsevesenet eller bhg/undervisning, men ellers åpen for forslag...

Håper noen har erfaringer og råd som de ønsker å dele!

Blir veldig glad :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1
Heisann... Håper noe her kan hjelpe meg...

Søker om yrkesretta attføring i disse dager, og sitter med mange spm om det. Er det noen her som har erfaring?

Lurer bl a på: "lønn", skatt, hva med ferie - får en penger f.eks i sommermnd?

Hvordan utdanning tar du?

Jeg har ennå ikke bestemt meg helt, men det bli studier over nett... Noen gode råd over hva som er bra her? Tenker ikke på helsevesenet eller bhg/undervisning, men ellers åpen for forslag...

Håper noen har erfaringer og råd som de ønsker å dele!

Blir veldig glad :P

har ikke vært på det selv, men kjenner en del som har... Du må skatte. Du får IKKE feripenger.

Kjenner en del som har tatt it-utdannelser på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige satser. Jeg tror jeg får minstresats, og den er på 559,- (dagsats). Det regnes 5 dager i uka.

Du får betaling hver 14. dag etter å ha sendt inn meldekort, og du skatter vanlig.

Man får ikke feriepenger, men jeg mener å ha fått halv skatt i juni eller juli (halv skatt får du også i desember, men det er vel noe alle automatisk får, men kan velge bort).

Du får penger hele året, for det er ikke din feil at det ikke er så mye skole i sommermånedene :wink: Dessuten er det jo mange som er under YA som ikke kan jobbe i en vanlig jobb.

Du står offisielt som "arbeidssøkende" om sommeren, og da kan aetat teoretisk sett ringe deg opp å spørre om du vil ta den og den jobben. Du er altså tilgjengelig.

Men i praksis er det litt annerledes...

Gjennom hele sommeren melder jeg som vanlig, selv om jeg ikke er i et konkret tiltak (er jo mellom tiltak/skoleår). Man skal vel egentlig ikke få penger dersom man reiser bort, men det bryr jeg meg ingenting om. Lurer veldig på hvordan andre gjør dette... :sjenert: Systemet er jo så merkelig, at jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg kan ikke jobbe i en vanlig jobb (pga sykdom), men jeg skal heller ikke få lov til å reise noe sted (med mindre jeg vil reise uten penger da). Så jeg må teoretisk sett sitte hjemme hele sommeren, og være tilgjengelig, samtidig som jeg ikke kan jobbe. :roll:

I tillegg til dagsatsen får du blant annet støtte til undervisningsmateriell, reise til og fra evt undervisning, og man kan få bostøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Heisann

Takk for svar :) Det var omtrent som jeg visste, men kjekt å høre det fra andre. Er enig med deg, lillen, merkelig det der om sommeren....

Skal på aetat om et par dager, håper de kan gi noen svar også....(burde jo det, men ting fungerer noen ganger annerledes i praksis enn teori... :wink: )

Jeg får se hva som kommer ut av møtet.

SNAKKES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige satser. Jeg tror jeg får minstresats, og den er på 559,- (dagsats). Det regnes 5 dager i uka.  

Det stemmer ikke at 559 er minstesats.. Jeg har 326 kr dagen... Noe som er fryktelig lite :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fighter

Det stemmer ikke at 559 er minstesats.. Jeg har 326 kr dagen... Noe som er fryktelig lite :(

Jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde seriøst at jeg fikk minstesats...siden jeg aldri har hatt no særlig til inntenkt før. Har jo bare studert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Du får mer hvis du er under 26 når du får innvilget attføring. Det står det i hvert fall i informasjonsbrosjyrene til Aetat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Heisann.

Har dessverre ikke fått snakket med aetat ennå... Møtet ble utsett :-( Litt irriterende når en går rundt med "tusen" spm...

Er jo litt spent ang peng (er over 26 år), lån, skatt, ferie ovs og ikke minst - hvordan utdannelse jeg kan få ta...

Skal skrive å si fra hva som kommer ut av møtet :tunge1:

SNAKKES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fighter
Har du fått snakket med aetat?

(jeg leste innlegget ditt)

Skal ta en telefon på mandag. Har hatt så mye annet å styre med også i det siste, så jeg har ikke hatt hverken tid eller ork til å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også søke på yrkesretta attføring, men hørte et sted at det er blitt vedtatt nye regler, fra 1.1.2004, som går ut på at dersom man skal gå på skole eller studere under yrkesretta attføring, må man være fylt 26 år? Jeg er 24.. Gikk på yrkesretta for ca 2 år siden, men avbrøt og ble overført på medisinsk attføring. Er det Lånekassa som står som eneste alternativ for meg nå eller?

Et annet spml.. Er det slik at saksbehandleren på Aetat kan bedømme hvorvidt man er "skikket" til å begynne på en bestemt utdanning? Jeg har slitt endel med sosial angst og fullførte videregående som privatist nå i vår. Har søkt på psykologistudiet. Frykter at saksbehandleren min på Aetat av en eller annen grunn ikke skal synes at dette er en god idè, at det skal bli for "omfattende" for en som går på yrkesretta attføring, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel helst tilretteleggesetter dine ønsker... Jeg håper du ikke har en teit saksbehandler. De må jo gi deg en sjanse... :-)

Jeg vet ikke noe om de nye reglene (26-års-grensen), men det må uansett finnes et annet alternativ for deg enn lånekassen... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Jeg også.

Jeg har 510 kr, og dette er inkludert tillegg for 3 barn :o

For å si det slik; man blir ikke akkurat feit av å gå på yrkesrettet.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hvis du var ansatt i stat eller kommune da du ble sykmeldt, har du krav på penger fra Statens pensjonskasse eller KLP!

Dette er noe ikke alle vet, det er alt for dårlig info, men det er altså arbeidsgiver som skal inforemer om dette, og der får du også søknadsskjema.

Har du gått glipp av dette, kan du innen tre år fra du gikk på attføring sette fram kravet, og få etterbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kajsa-krabat
Jeg kan ikke jobbe i en vanlig jobb (pga sykdom), men jeg skal heller ikke få lov til å reise noe sted (med mindre jeg vil reise uten penger da). Så jeg må teoretisk sett sitte hjemme hele sommeren, og være tilgjengelig, samtidig som jeg ikke kan jobbe. :roll:

I tillegg til dagsatsen får du blant annet støtte til undervisningsmateriell, reise til og fra evt undervisning, og man kan få bostøtte.

Jeg er og student, med barn, hjem osv... Jeg får lån fra statenslånekasse...dvs at jeg har et studielån når jeg ender min utdannelse. Jeg har ingen støtte noestederfra verken til barnepass, skolemateriell, dagpenger ol. Og skal jeg på ferie så må jeg jammen jobbe for å få penger til det... Ellers i året så har jeg to ekstra jobber for å ha råd til å fullføre utdannelsen min.... Alt dette bare fordi jeg ikke har vært nok syk lengenok til å ha rett til attføring....

syntes dere skal være glad for de pengene dere faktisk får... og ja, jeg får feriepenger som beregnes av det jeg tjente i fjor.. og jeg betaler 21 og 36% skatt av det jeg tjener... og merk, kun fordi jeg ikke har vært nok syk lenge nok. Så tenk litt over hvilken muligheter dere faktisk har med de pengene dere er bevilget. Og nå får jeg sikkert en skyllebøtte om hvor syke og sånn og sånn...men jeg mener det jeg sier...vær glade for at dere faktisk slapp igjennom nåleøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter
vær glade for at dere faktisk slapp igjennom nåleøyet.

Skal jeg være glad for en cyste på hjernen? Skal jeg være glad for ledd som skades hele tiden? Skal jeg være glad for at nyrene mine sliter ut seg selv? Skal jeg være glad for å ha for dårlig syn til å kunne ta lappen og at det blir verre?

Vi kan jo bytte kropp, så kan jeg ta jobben din. Så skal du få se hvem som er heldig...

Jeg har et helt unikt sykdomsbilde, så nå blir jeg kanskje gjenkjent. Men det driter jeg i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...