Gå til innhold

Spiser jeg for mye? (prøver å gå ned i vekt)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

til frokost:

spiste 1 appelsin, og en grov skive med banan på.

Lunsj: en eller annen frukt

middag: husmannskost, ofte med poteter som tilbehør, bør jeg droppe de?

kvelds: en frukt/og eller skive

:)

Anonymous poster hash: ce567...6b0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns du spiser for lite jeg? :hakeslepp:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Syns du spiser for lite jeg? :hakeslepp:

Jeg synes egentlig at jeg spiser for mye, haha!

Skrevet

Det hørtes for lite ut, ja.

• Liker 4
Skrevet

Men alder, vekt og høyde? :)

Skrevet

Det er for lite. Du kan heller øke til 6-8 måltider om dagen for å få opp forbrenningen der du bare spiser mindre per måltid, men alikavell litt mer enn det du spiser nå. Altså tvinge deg selv til å forbrenne mat omtrent hele tiden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du spiser både en frukt og en skive (uten pålegg) ligger du ca. på 1050 kcal per dag utifra dette du spiser. Dette er veldig lite. Hvor mye veier du nå, og hvor høy er du?

Anonymous poster hash: bd559...e7d
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Takk for svar.

Jeg er i 20-årene. Er 163 høy, og vekta ligger et sted mellom 54-56.

Jeg høres kanskje ikke feit ut, men har hatt et veldig usunt kosthold de siste 1-2 årene.

Føler meg faktisk veldig feit, og hadde fått det bedre med meg selv om jeg gikk ned et par kg, og strammet opp litt. Er skikkelig lubben, har ikke muskler i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

myfitnesspal.com

Anonymous poster hash: 3bb40...71d
Skrevet

Feit er du absolutt ikke. Du veier på ingen måte for mye. Synes du spiser for lite, og om du ønsker å stramme opp, altså bygge muskler, så må du spise mer. Drit i hva vekta sier.

• Liker 3
Skrevet

Ts her.

Takk for svar.

Jeg er i 20-årene. Er 163 høy, og vekta ligger et sted mellom 54-56.

Jeg høres kanskje ikke feit ut, men har hatt et veldig usunt kosthold de siste 1-2 årene.

Føler meg faktisk veldig feit, og hadde fått det bedre med meg selv om jeg gikk ned et par kg, og strammet opp litt. Er skikkelig lubben, har ikke muskler i det hele tatt.

Jeg skjønner :) Hva med at du prøver å spise ca. 1200-1400 kalorier daglig? Kanskje litt mer når du trener? Jeg spiser dette ca. de dagene jeg ikke får trent: (må legge til at jeg har kontorjobb også)

Frokost: 1 dl. havregryn med melk og kanel (kanel hjelper til med forbrenningen) (ca.250kcal)

Mellommåltid: Et eple (ca. 90 kcal)

Lunsj: To ryvita med pålegg, f.eks ost, avakado, kalkun osv (ca. 250kcal)

Mellommåltid: 10 mandler (ca 80 kcal)

Middag: Vanlig middag, ikke skipp men gjerne mer grønnsaker (bør få i seg ca. 450 kcal)

Kvelds: Skyr, yoghurt etc... (ca100 kcal)

Bruker Lifesum-appen der jeg fører inn maten :) Anbefales! Ellers anefaler jeg veldig å trene styrke!

Skrevet
Du spiser for lite, for ensidig, og er opphengt i detaljer.
Du bør ikke gå ned i vekt, men spise skikkelig og trene styrke for å endre kroppssammensetningen.
1800 kcal om dagen er et greit utgangspunkt.
Spis mat fra alle matvaregrupper om du ikke har intoleranser. Poteter, brød og frukt er bra mat, men igjen, spis variert.
Få i deg nok protein og fett, ikke spis frukt/brød alene - alltid med noe fett/protein ved siden av.
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser rett og slett for lite. Øk mengden til minst 1500-1600 kcal, og tren styrketrening. :) Da vil musklene vokse, fettprosenten bli mindre, og du kommer til å se mye bedre ut.

Anonymous poster hash: 207fd...b49
Skrevet

Spiser du enorme middagsporsjoner siden du synes du spiser for mye?

Frokosten høres grei ut, men ville byttet ut bananen med proteiner (f.eks skinke, ost, egg el.) En frukt til lunsj er lite, anbefaler heller en skive eller to knekkebrød, også da med proteinrikt pålegg. Behold gjerne poteter til middag, men avhengig av hvor mye du spiser kan du kanskje redusere litt? Poteter frarådes av enkelte pga karbohydratene og den effekten det har på blodsukkeret. Sammen med kjøtt/fisk og grønnsaker blir den effekten mindre. Da bør du heller "bekymre" deg over å spise frukt uten proteiner/fett (cottage cheese, kesam, nøtter etc) ved siden av. Til kveldsmat anbefaler jeg det samme som til lunsj.

Hva pleier du å spise til middag? Det kan skjule seg mye kalorier i sauser og pølser el. Velg magert kjøtt.

Jeg savner grønnsaker. Legg gjerne til litt grønnsaker til hvert måltid.

AnonymBruker
Skrevet

Det er for lite. Du kan heller øke til 6-8 måltider om dagen for å få opp forbrenningen der du bare spiser mindre per måltid, men alikavell litt mer enn det du spiser nå. Altså tvinge deg selv til å forbrenne mat omtrent hele tiden.

Nei, nei, NEI. Kan ikke denne myten snart dø ut? Om du spiser 100 eller 1 måltid per dag har ingenting å si for forbrenningen. Spis så mange eller få måltid du vil om dagen.

Et problem med å spise 6-8 måltider er at det er 6-8 sjanser for å spise mer enn planlagt. Spis 2-3 måltid. Da kan du spise skikkelig mat per måltid og ikke disse stakkarslige salatblad nøtter måltidene som folk elsker å legge ut på instagram.

Anonymous poster hash: 9ca4d...d90

• Liker 7
Skrevet

Nei, nei, NEI. Kan ikke denne myten snart dø ut? Om du spiser 100 eller 1 måltid per dag har ingenting å si for forbrenningen. Spis så mange eller få måltid du vil om dagen.

Et problem med å spise 6-8 måltider er at det er 6-8 sjanser for å spise mer enn planlagt. Spis 2-3 måltid. Da kan du spise skikkelig mat per måltid og ikke disse stakkarslige salatblad nøtter måltidene som folk elsker å legge ut på instagram.

Anonymous poster hash: 9ca4d...d90

Hvis det er en myte så hadde jeg satt pris på litt forskning på dette, da ihvertfall mye tidligere forskning sier at dette er en god ide da man "lurer" kroppen med å ikke generere stoffer som for hjernen betyr sult ved å holde blodsukkeret mer stabilt over hele dagen.

Det hele avgjøres selvfølgelig av mengden mat man får i seg, så 2500 kalorier er uansett 2500 kalorier uavhengig av mengder måltider. Dog, alt kan jo være en diger plasebo effekt, så godt mulig du har rett, da har jeg isåfall lest feilaktige reportasjer tidligere. Noe som er godt mulig ettersom jeg ikke har oppdatert meg her på 6-7 år. Isåfall beklager jeg og legger meg langflat.

Skrevet

Hvis det er en myte så hadde jeg satt pris på litt forskning på dette, da ihvertfall mye tidligere forskning sier at dette er en god ide da man "lurer" kroppen med å ikke generere stoffer som for hjernen betyr sult ved å holde blodsukkeret mer stabilt over hele dagen.

Det hele avgjøres selvfølgelig av mengden mat man får i seg, så 2500 kalorier er uansett 2500 kalorier uavhengig av mengder måltider. Dog, alt kan jo være en diger plasebo effekt, så godt mulig du har rett, da har jeg isåfall lest feilaktige reportasjer tidligere. Noe som er godt mulig ettersom jeg ikke har oppdatert meg her på 6-7 år. Isåfall beklager jeg og legger meg langflat.

Jeg tror ikke det har noe/mye å si hvor mange måltider man spiser pr dag, mange, særlig menn, har jeg inntrykk av, trives best med få og store måltider. Men akkurat dette her har jeg lurt på ifbm faste, og nå, 5:2-dietten! Er det ikke kontraproduktivt å faste for å gå ned i vekt - kroppen er tilpasset ujevn tilgang på mat og klarer det bra (og med å klare det bra mener jeg: ikke miste vekt)? For å gå ned i vekt må man ha kaloriunderskudd, og man går ned i vekt om man faster (ellers hadde ikke hungersnød eksistert), men jeg tror det mest effektive og behagelige (dvs å kunne spise mest mulig mens man går ned mest mulig) er å spise akkurat passe, og mest mulig jevnt. At det er en måte å "lure" kroppen til å slippe fettet?

Skrevet

Jeg trodde faktisk at det med å spise mer enn 2-3 ganger om dagen hadde med blodsukkeret å gjøre. Hvis man spiser oftere, får man mer stabilt blodsukker.

Skrevet (endret)

Jeg trodde faktisk at det med å spise mer enn 2-3 ganger om dagen hadde med blodsukkeret å gjøre. Hvis man spiser oftere, får man mer stabilt blodsukker.

Et stabilt blodsukker er vel mer avhengig av hva man spiser enn måltidsrytmen.

Endret av magicpie
  • Liker 2
Skrevet

Et stabilt blodsukker er vel mer avhengig av hva man spiser enn måltidsrytmen.

Ok, man lærer så lenge man lever :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...