Gå til innhold

Glemte å skru av gassgrillen, hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å skru helt av gassgrillen, altså den man vipper over (på gassdunken) var åpen. Det tok dessverre noen timer før vi skjønte at lukten kom fra grillen, så det rakk å lekke ut store mengder proangass. Vi koblet fra slangen så fort vi skjønte det. Har ikke turt å bruke grillen etter dette.

Hva gjør vi nå? Er det farlig?

Bare rengjøre grillen, og bytte gassdunk? Eller er det mer komplisert?

Anonymous poster hash: 97090...a18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal jo ikke lekke gass selv om du glemte å vippe over den bryteren...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Gassen er borte den nå. Gone by the wind. Ingen eksplosjonsfare om det var det du fryktet.

Ellers er det rett som Tulla sier, det skal ikke lekke gass ut av slangesystemet selv om den er åpen. Anbefaler dere å ta en test av gasslangen og se at denne ikke er lekk. Gasslanger er forbruksutstyr og bør skiftes jevnlig. Google såpetest og gassslange.

Endret av pressplay
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenn en fyrstikk...

Anonymous poster hash: 75afd...c3e
AnonymBruker
Skrevet

Det skal jo ikke lekke gass selv om du glemte å vippe over den bryteren...

Det trodde ikke jeg heller, men det gjorde det.

Lukten forsvant etterhvert når vi koblet fra. Og det lukter fra grillen når vi åpner den.

AnonymBruker
Skrevet

Gassen er nok kraftig fortynnet nå og lukter du kjenner er nok innbilning.

Anonymous poster hash: 7387f...cf3
Skrevet

Du må få sjekket grillen om den lekker selv om flaska er åpent koblet på. Du skal jo uansett aldri ha den på dog, så pass på det siden. Gassen er også tyngre enn luft, så pass på at gassen har tilgang til å slippe unda.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk propan/butangass er mye tyngre enn luft. Så det hjelper ikke alltid å åpne vindu og lufte ut. Men du kan jo teste ut ved å tenne en fyrstikk og sleppe den ned på gulvet..

Anonymous poster hash: 75afd...c3e
AnonymBruker
Skrevet

Det lukter kun når vi åpner lokket på grillen nå.

Livredd for at noe skal eksplodere.

Men skal få byttet ut slangen, og få byttet ut gassdunken. Er det bare å bytte inn gassdunken, eller burde vi informere dem om lekkasjen (eller hva det nå var)?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk fyrstikktrikset, jeg vil påstå det er en dårlig ide. Gjør heller som pressplay foreslo; google såpetest og gasslange.

Anonymous poster hash: 5fbcb...9a1
AnonymBruker
Skrevet

Du må få sjekket grillen om den lekker selv om flaska er åpent koblet på. Du skal jo uansett aldri ha den på dog, så pass på det siden. Gassen er også tyngre enn luft, så pass på at gassen har tilgang til å slippe unda.

Hvordan sjekker jeg det? :sjenert:

Vi har hatt grillen i 4 år, alltid vært forsiktig, men nå glemte vi det gitt :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk fyrstikktrikset, jeg vil påstå det er en dårlig ide. Gjør heller som pressplay foreslo; google såpetest og gasslange.

Anonymous poster hash: 5fbcb...9a1

Hehe nei holder fyrstikkene langt unna.

Takk, skal sjekke ut test:)

Skrevet

Jeg regner med at denne grillen stod ute siden det er en gassgrill. Da har gassen forsvunnet for lenge siden. Om den stod i et lite rom holder det å lufte ut litt, men gassen er nok forsvunnet for lenge siden.

Gasseksplosjoner man hører om fra USA og England er fordi de har gasstilførsel til huset på samme måte som vi har elektrisitet. Dermed kan det samle seg opp mye gass i et rom, men det vil ikke en liten propanbeholder klare.

Siden dere har hatt grillen i 4 år kan det uansett være på tide å skifte den oransje slangen og sjekke at alle koblinger sitter tett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at denne grillen stod ute siden det er en gassgrill. Da har gassen forsvunnet for lenge siden. Om den stod i et lite rom holder det å lufte ut litt, men gassen er nok forsvunnet for lenge siden.

Gasseksplosjoner man hører om fra USA og England er fordi de har gasstilførsel til huset på samme måte som vi har elektrisitet. Dermed kan det samle seg opp mye gass i et rom, men det vil ikke en liten propanbeholder klare.

Siden dere har hatt grillen i 4 år kan det uansett være på tide å skifte den oransje slangen og sjekke at alle koblinger sitter tett.

Tusen takk for utfyllende svar:) skal sjekke slangen og koblinger.

Grillen står ute ja. Noe gass kom inn i huset, så vi luftet godt med alle dører åpne. Luktet forsvant da ganske fort.

Tusen takk for alle svar. Kjekt å ha kvinneguiden som har svar på alt:))

Skrevet

Hvordan sjekker jeg det? :sjenert:

Vi har hatt grillen i 4 år, alltid vært forsiktig, men nå glemte vi det gitt :sukk:

Jeg ville jo ha kjøpt nye deler for å bytte ut slange og fester. Dette får du nok kjøpt på flere steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...