Vulpes Skrevet 28. april 2014 #1 Del Skrevet 28. april 2014 Har en slik knivsliper fra Victorinox, men er litt usikker på hvordan bruke den på riktig måte og hvorvidt det er den beste knivsliperen. Jeg pleier å trekke knivene kjapt gjennom mange ganger, både med kniven i loddrett stilling og litt på skrå, og noen ganger «sager» jeg dem frem og tilbake også. Er ellers flink til å vaske knivene for hånd og å oppbevare dem i knivblokk. Synes likevel sjeldent knivene blir så skarpe som jeg vil ha dem. Bruker jeg knivsliperen feil, eller bør jeg kjøpe en annen type? Hva bruker dere, og er dere fornøyde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ransfelt are Skrevet 28. april 2014 #2 Del Skrevet 28. april 2014 (endret) Bruker knivstål til vedlikehold og Tormek slipestein for å sette opp kniven på nytt en gang eller to i året. Er godt fornøyd med dette og har skarpe kniver hvis jeg gjør mitt. Både kona og jeg HATER sløve kniver... Edit: Men om dette er den metoden som egner seg best til hjemmebruk er jeg usikker på Endret 28. april 2014 av ransfelt are Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximillian Cohen Skrevet 28. april 2014 #3 Del Skrevet 28. april 2014 (endret) Bruk slipestål til å skjerpe knivene hver gang du bruker dem. Skal du ha de riktig så skarp så kan du i tillegg stroppe dem. Når knivene trenger sliping så er det egentlig greiest å la noen proffe ta seg av dette. Koster rundt 100 kr per kniv, og må gjøres et par ganger i året avhengig av hvor mye du bruker/mishandler dem. Om du vil gjøre dette selv så krever det både kunnskap, trening og riktig utstyr. Litt avhengig av hvor skarpe kniver du faktisk trenger. For mange vil nok noe slikt som dette være det enkleste, men en får ikke en like skarp kniv som når man gjøre det manuelt med slipesteiner - godt nok vil det imidlertid bli. En skarp kniv burde kunne enkelt, uten særlig press barbere av håret på armene/leggene. Endret 28. april 2014 av Maximillian Cohen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå