AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #1 Skrevet 28. april 2014 På skolen til mtt barn er det nå opplyst om at et av barna skal bytte kjønn. De går på ungdomsskolen. Nå kan jeg ikke så mye om dette, men er ikke det fryktelig tidlig å ta en så stor besluttning? Burde ikke barnet være i hvert fall 18 år før en så avgjørende besluttning tas? Noen som har hørt om lignende? Anonymous poster hash: 3534a...cf5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #3 Skrevet 28. april 2014 Hvorfor ble det opplyst om dette? Fordi barnet fra nå av skal kalles med sitt nye navn(som passer til det nye kjønnet). TS Anonymous poster hash: 3534a...cf5
Nautika Skrevet 28. april 2014 #4 Skrevet 28. april 2014 Antakelig har barnet det er snakk om vært fulgt opp av eksperter på området som har godkjent kjønnsskiftet. Det er ingen lett prosess, og det gjøres ikke på barn uten at man er sikker på at det er det riktige å gjøre. 38
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #5 Skrevet 28. april 2014 Jeg er lærer, og i løpet av min 25 år lange karriere har jeg faktisk opplevd to ganger at elever har byttet kjønn (jeg jobber på ungdomstrinnet). Det er altså ikke noe unormalt at dette gjøres før barnet er fylt 18 år. Men dette må det selvsagt informeres om på en ordentlig måte til alle de andre elevene på skolen, det blir jo åpenbart for alle at eleven etter hvert ser annerledes ut, og har et annet navn, så dette kan jo ikke bare "forties". Anonymous poster hash: 8f614...141 11
Gjest New_Girl Skrevet 28. april 2014 #6 Skrevet 28. april 2014 Bytte kjønn, som i operasjon? I så fall syns jeg det var tidlig, ja.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #7 Skrevet 28. april 2014 Jeg har hørt om noe lignende, det var snakk om et barn på småskoletrinnet. Dette var i samråd med eksperter, og ikke noe familien bare fant på selv.Anonymous poster hash: d0c07...465
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #8 Skrevet 28. april 2014 Bytte kjønn, som i operasjon? I så fall syns jeg det var tidlig, ja. Det gjøres før puberteten setter i gang og resultatet blir da mye bedre enn om de venter til etterpå. Anonymous poster hash: 81502...b70 22
Gjest Tris Skrevet 28. april 2014 #9 Skrevet 28. april 2014 Noen som vet hvordan det gikk med de barna som byttet kjønn så ung? 2
Gjest New_Girl Skrevet 28. april 2014 #10 Skrevet 28. april 2014 Det gjøres før puberteten setter i gang og resultatet blir da mye bedre enn om de venter til etterpå. Anonymous poster hash: 81502...b70 OK, det virket jo logisk. Har bare aldri hørt om noen som har operert så tidlig før.
sjøhest Skrevet 28. april 2014 #11 Skrevet 28. april 2014 Er ikke ungdomsskolen for seint for puberteten da?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #12 Skrevet 28. april 2014 OK, det virket jo logisk. Har bare aldri hørt om noen som har operert så tidlig før. Det blir mer og mer åpenhet rundt kjønnsproblematikk og tidene forandrer seg. Anonymous poster hash: 81502...b70 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #13 Skrevet 28. april 2014 Er ikke ungdomsskolen for seint for puberteten da? Disse barna som kommer i utredning tidligere får som regel utsatt puberteten i noen år. Anonymous poster hash: 81502...b70 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #14 Skrevet 28. april 2014 Bytte kjønn, som i operasjon? I så fall syns jeg det var tidlig, ja. Det kan uansett ikke gjøres før barnet er voksen, jeg vil anta det handler om at feks en gutt skal kle seg i jenteklær og kalles ved jentenavn.Anonymous poster hash: d0c07...465 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #15 Skrevet 28. april 2014 Antakelig har barnet det er snakk om vært fulgt opp av eksperter på området som har godkjent kjønnsskiftet. Det er ingen lett prosess, og det gjøres ikke på barn uten at man er sikker på at det er det riktige å gjøre. Ja det skjønner jeg jo, det er jo ikke et "innfall" foreldrene har fått. Men selv om de er eksperter, hvordan kan de være så sikkre på at dette aldri vil endres? og at operasjon er veien å gå, kontra terapi for eksempel. Husker jeg så en sånn tv-norge dokumentar om personer som følte at en del av seg ikke tilhørte kroppen sin. De ønsket for eksempel å kutte av et ben, en arm fordi de mente at den delen av kroppen ikke hørte til på dem, og de identifiserte seg ikke med den delen av kroppen. Og løsningen for dem var selvfølgelig ikke operasjon, men terapi. Er jeg helt gal når jeg tenker litt det samme om kjønnsskifte, og spesielt på så unge individer...? TS Anonymous poster hash: 3534a...cf5 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #16 Skrevet 28. april 2014 Hormonterapi kan begynne ved pubertetsstart selv om eventuell kirurgi ikke bør gjøres før personen er utvokst. Anonymous poster hash: 6979e...b82 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #17 Skrevet 28. april 2014 Det gjøres før puberteten setter i gang og resultatet blir da mye bedre enn om de venter til etterpå. Anonymous poster hash: 81502...b70 Det er ingen som blir operert før de er voksne. De får pubertetsutsettende medisiner, og prosessen kan i verste fall reverseres helt frem til de blir operert. Men da er de som sagt voksne, det er svært sjelden at noen blir operert som 18-åringer også. Anonymous poster hash: 4d3a1...b93 4
Timza Skrevet 28. april 2014 #18 Skrevet 28. april 2014 (endret) Det kan uansett ikke gjøres før barnet er voksen, jeg vil anta det handler om at feks en gutt skal kle seg i jenteklær og kalles ved jentenavn.Anonymous poster hash: d0c07...465 Det handler om hormoner. Jo tidligere jo mer/større/tydligere resultat vil h*an få. Dette gjelder jo skjeggvekst, eller generell form på kroppen. Ikke operasjon. Endret 28. april 2014 av Timza 2
Gjest constance90 Skrevet 28. april 2014 #19 Skrevet 28. april 2014 Ja det skjønner jeg jo, det er jo ikke et "innfall" foreldrene har fått. Men selv om de er eksperter, hvordan kan de være så sikkre på at dette aldri vil endres? og at operasjon er veien å gå, kontra terapi for eksempel. Husker jeg så en sånn tv-norge dokumentar om personer som følte at en del av seg ikke tilhørte kroppen sin. De ønsket for eksempel å kutte av et ben, en arm fordi de mente at den delen av kroppen ikke hørte til på dem, og de identifiserte seg ikke med den delen av kroppen. Og løsningen for dem var selvfølgelig ikke operasjon, men terapi. Er jeg helt gal når jeg tenker litt det samme om kjønnsskifte, og spesielt på så unge individer...? TS Anonymous poster hash: 3534a...cf5 Jeg forstår hva du mener men er litt uenig. Forskjellen mellom en arm og en penis blir livskvaliteten. De syns en kroppsdel er feil og får hjelp mot det men en som føler den er født med feil kjønn føler hele kroppen er feil. Det blir på en helt annen skala. 12
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #20 Skrevet 28. april 2014 Det kan uansett ikke gjøres før barnet er voksen, jeg vil anta det handler om at feks en gutt skal kle seg i jenteklær og kalles ved jentenavn.Anonymous poster hash: d0c07...465 Selvfølgelig kan prosessen settes i gang før barnet er voksen. Nå blir det mer og mer vanlig at de utsetter puberteten og begynner når den settes i gang. Anonymous poster hash: 81502...b70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå