Gå til innhold

Ferie og jobbytte - hvordan er reglene?

Anbefalte innlegg

Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg leser på nettsidene til Arbeidstilsynet og ser at man skal ta ut ferie hvis man slutter å jobbe hos en arbeidsgiver.

La oss si at jeg jobber på en plass frem til sommeren og starter i ny jobb etterpå. Det første firmaet gir alltid 2 ukers ferie i desember og 2 uker i juli. Altså jeg har brukt min rett til ferie i 2013, men i 2014 har jeg bare 2 uker med ferie før jeg bytter jobb. Må da erbeidsgiver 1 gi meg full ferie før jeg slutter eller kan jeg forklare til neste arbeidsgiver at jeg har krav på 2 uker i siste halvdel av året?

Snakker ikke om feriepengene, men bare feriedagene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har krav på å ta ut resten av ferien hos ny arbeidsgiver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan velge selv... Du har krav på 2 uker sammenhenge sommerferie, men ikke krav på feriepenger hos ny arbeidsgiver da dette opptjenes året før. Dvs. du får utbetalt feriepenger for disse to ukene av gammel arbeidsgiver og tar selve ferieukene ubetalt hos ny arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 31b64...9b1

Skrevet

Du kan velge selv... Du har krav på 2 uker sammenhenge sommerferie, men ikke krav på feriepenger hos ny arbeidsgiver da dette opptjenes året før. Dvs. du får utbetalt feriepenger for disse to ukene av gammel arbeidsgiver og tar selve ferieukene ubetalt hos ny arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 31b64...9b1

Ikke helt riktig.

Man har krav på 3 uker sammenhengene ferie i hovedferieperioden 1. juni - 30. september.

• Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Ikke helt riktig.

Man har krav på 3 uker sammenhengene ferie i hovedferieperioden 1. juni - 30. september.

Er det sant? Har alltid hatt bare 2 uker i juli og 2 uker i slutten av desember.

Skrevet

Er det sant? Har alltid hatt bare 2 uker i juli og 2 uker i slutten av desember.

§ 7.Tiden for ferie

(1) (Hovedferien)

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret

Dette er normen, loven åpner allikevel for at det kan gjøres andre avtaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...