AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #1 Skrevet 27. april 2014 Jeg har så lyst på barn, ser unge jenter som har fått barn rundt meg titt og ofte og har så lyst på selv også. (Ja jeg vet mye hva det innebærer da jeg har 3 yngre søsken pluss tantebarn) Jeg har en supergod kjæreste som jeg har vært sammen med i 3 år også. Men samtidig så er jeg litt redd, er jo bare 20 år og vet at der kan være lurt å vente noen år. Flere unge jenter som meg her som har samme tankene? Anonymous poster hash: f0a72...e7e
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #4 Skrevet 27. april 2014 Har du og kjæresten snakket om det? Ja, han er åpen for det sånn som meg, men begge er også der at vi synes vi samtidig er unge ennå. TsAnonymous poster hash: f0a72...e7e
Timseh Skrevet 27. april 2014 #5 Skrevet 27. april 2014 Hvor gammel er kjæresten din, eier dere, har dere bil og jobb? Fikk barn da jeg akkurat hadde fylt 21 år. Det var overhode ikke planlagt, men det var mye som skjedde akkurat da som hadde innvirkning på valget jeg tok om å beholde barnet. Jeg synes det er veldig tidlig å planlegge barn i 20-årsalderen med mindre alt er på stell. Vil du ikke oppleve ting, reise, feste i fra deg, kjøpe hus etc? Er du og kjæresten samboere forresten?
Chia Skrevet 27. april 2014 #6 Skrevet 27. april 2014 Hva med utdannelse? OG hva med reising? vil du ikke oppleve noe av verden? unger man kan få senere, ung er du bare en gang!
LexSuperior Skrevet 27. april 2014 #7 Skrevet 27. april 2014 Jeg synes for å være helt ærlig at framstillingen din er litt som de barna som kan masse om hund fordi at alle vennene deres har hund. Og det er ikke for å være slem jeg sier det. Virkeligheten er en helt annen. Er dere klare for å bli bundet for alltid av et barn? Er du klar for å sette et annet liv foran ditt eget? Hva annet i livet vil du? Vil du reise, utdanne deg, ha en karriere? Og hvordan vil du/dere eventuelt kombinere dette med et barn? Også var det økonomien da. Det er ikke gratis å ha barn. Så.. Er du klar over hvor dyrt det er? 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #8 Skrevet 27. april 2014 Hvor gammel er kjæresten din, eier dere, har dere bil og jobb? Fikk barn da jeg akkurat hadde fylt 21 år. Det var overhode ikke planlagt, men det var mye som skjedde akkurat da som hadde innvirkning på valget jeg tok om å beholde barnet. Jeg synes det er veldig tidlig å planlegge barn i 20-årsalderen med mindre alt er på stell. Vil du ikke oppleve ting, reise, feste i fra deg, kjøpe hus etc? Er du og kjæresten samboere forresten? Kjæresten min er like gammel som meg, og er veldig ordentlig av seg. Vi har bil og begge er lærlig (siste året begge to) også leier vi vår andre leilighet sammen. TsAnonymous poster hash: f0a72...e7e
strawberry Skrevet 27. april 2014 #9 Skrevet 27. april 2014 Bruk heller årene fremover til å glede dere til å bli foreldre, og spare opp penger samtidig. Er selv 21, men synes at friheten til å gjøre hva jeg vil, når jeg vil, sove så lenge jeg vil, reise på ferier uten å tenke på at barna skal bli med med og alt det innebærer, gjør det lett for meg å vente noen år til. Ja, jeg gleder meg til å bli mor en gang i fremtiden, men man er bare ung en gang
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #10 Skrevet 27. april 2014 Vent til dere er ferdig som lærlinger og har kjøpt leilighet. Jeg er veldig glad for at jeg ikke begynte prøving før utdanning, jobb og bolig var på plass. Ser at mange som fikk barn tidlig sliter med økonomi, barna, bolig og forhold.Anonymous poster hash: ec2a7...222
Gjest heihade Skrevet 27. april 2014 #11 Skrevet 27. april 2014 Det er slettes ikke unormalt å tenke som du gjør, men det gjør det ikke fornuftig å gå for det. Jeg ville utsatt det, hvis jeg var deg. Du kan ha babytanker i bakhodet mens du gjør andre ting. Fullfør en utdannelse med tanke på hvor mye bedre og lettere det blir for deg å være mor når dette er gjennomførst. Hva enn som får deg gjennom det. Mange ønsker barn. De smarte velger å utsette det til det egner seg. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #12 Skrevet 27. april 2014 Idiotisk og tullete. Det å si at man er klar for barn når man er 20 betyr at man IKKE er det! Hjernen din er ikke engang ferdig utviklet, menneske! Visste du at unge mødre er hovedårsaken til atferdsvansker hos barn? Vent noen år, du, og gjør både deg selv og ditt kommende barn en tjeneste. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/familieproblemer-og-ung-mor-hovedarsak-til-atferdsvansker/ Anonymous poster hash: 14941...120 5
Gjest Blomst83 Skrevet 27. april 2014 #13 Skrevet 27. april 2014 Først må du stille deg spørmålet om hvorfor du vil ha barn.Er det fordi du ser så mange rundt deg med barn?Er det fordi du vil ha en baby?Hvis svarene dine er ja burde du nok vente. Et barn er ikke noe man bare skaffer seg fordi det er så mange rundt deg som har,og de er ikke baby for alltid. Men jeg sier ikke at man nødvendigvis ikke må vente hvis man føler at man klar bare fordi samfunnet mener at man skal vente.Man vet aldri hva man går til når man får barn enten man er 20 eller 30. Min lillesøter fikk førstemann rett etter at hun fylte 21 og nummer 2 ca 2,5 år senere. Men dette var planlagt og ikke noe impuls greie. Hun var ferdig utdannet, hadde bil,var i stabilt forhold osv. Hun visste hva det innebar.At friheten til å gjøre som hun ville kom til å bli betrakelig innsnevert,og at derfra og ut så kom hennes behov og ønsker sist. Og det har aldri vært et problem.Ungene har alltid kommer først,og hun er en fantastisk og dyktig mor. Så alder trenger ikke alltid å ha noe si,men hvis man planlegger å få barn er det mye man må tenke gjennom først og ikke noe man sklal gjøre litt på "impuls"
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #14 Skrevet 27. april 2014 Hva med å vente fem år til hjernen din er ferdig utviklet? Anonymous poster hash: 2b16a...7e4 3
tussi84 Skrevet 27. april 2014 #15 Skrevet 27. april 2014 Er ikke nødvendig med bil eller eid bolig for å få barn. Kjenner mange som leier og som ikke har bil selv om de har små barn. Fast jobb og en sikker inntekt bør man da i minste ha før man tenker på å få barn. Ts.. sett opp et budsjett på hva det koster å få barn. Ta med alt av utgifter. Utstyr til babyen bleier mat barnehageplass klær leker osv. Dere bør også ha en konto til uforutsette ting.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #16 Skrevet 27. april 2014 Man må ikke eie, men statistikken viser at barn til foreldre som leier har et mer stressende og uforutsigbart liv pga hyppig flytting og ofte dårligere standard på boligen. Gjelder ikke alle, men de fleste. Kombinert med lav inntekt som TS og typen har som lærlinger er dette på ingen måte et heldig utgangspunkt for barn. I Norge eier de fleste etablerte bolig og det er det en grunn til.Anonymous poster hash: ec2a7...222
Ninette Skrevet 27. april 2014 #17 Skrevet 27. april 2014 Når du kan si at du vet va det innebærer basert på småsøskene dine, så er du ikke klar for det. Gjør ferdig lærlingetiden deres, reis og lev! Å når du blir mindre påståelig ang det med barn, da er du klar. Lykke til 2
tussi84 Skrevet 27. april 2014 #18 Skrevet 27. april 2014 Man må ikke eie, men statistikken viser at barn til foreldre som leier har et mer stressende og uforutsigbart liv pga hyppig flytting og ofte dårligere standard på boligen. Gjelder ikke alle, men de fleste. Kombinert med lav inntekt som TS og typen har som lærlinger er dette på ingen måte et heldig utgangspunkt for barn. I Norge eier de fleste etablerte bolig og det er det en grunn til.Anonymous poster hash: ec2a7...222 er dessverre mange som ikke får kjøpt sin egen bolig før man er langt opp i 30 årene eller. Årsak.. jo fordi man gjerne utdanner seg lenge og så får man jobb og sparer til egenkapital. Og hva du klarer å spare avhenger av lønna. Er du alene med en lavtlønn jobb og tjener 17000 i mnd feks er det ikke mye man får spart i mnd. Jeg har et inntrykk av at skal du kunne etablere deg med leilighet før du er 30 må du enten ha rike foreldre som kan kausjonere eller en bra jobb hvor du tjener bra. Alt er ikke så svart hvitt. . 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #19 Skrevet 28. april 2014 Jeg hadde også veldig lyst på barn når je var på din alder. Hadde i likhet med deg vært sammen med ungdomskjæresten min flere år. Heldigvis innså vi at det ikke var så fornuftig! Det ble etter hvert slutt, og i dag er jeg takknemmelig for at jeg ikke har barn sammen med ham Etter jeg var 20 år har jeg: Vært på interrail i europa i en mnd Backpacket i australia/sørøstasia i 4 mnd Vært på 3 musikkfestivaler i USA Jobbet frivillig på barnehjem i Kenya Tatt en fantastisk utdannelse og fått en jobb jeg elsker Funnet drømmemannen og giftet meg Kjøpt vår første leilighet Pusset litt opp sammen, og innsett at vi ikke er så gode (hehe) Og nå er jeg 29 og klar for barn Jeg kunne aldri f.eks. ha jobbet frivillig i Kenya i flere mnd hvis jeg hadde hatt barn. Og det er noe av det jeg har gjort i livet som har gitt meg mest! Så min store anbefaling er å vente! Fest, reis og ta en god utdannelse. Så kan du få barn! Og realiteten er at svært få som blir sammen som 17 åringer holder sammen.. Vet det ikke føles sånn akkurat nå, men det er sånn det er for de fleste.Anonymous poster hash: f1afd...f45 1
Gjest Ciegus Skrevet 28. april 2014 #20 Skrevet 28. april 2014 Jeg "slet" med de samme tankene da jeg var ca 20. Hadde SÅ lyst på barn. Men jeg var fornuftig nok til å ikke gjøre noe med det, og jeg angrer absolutt ikke. Selv om jeg er sammen med samme mannen fortsatt. Det er nok helt naturlig å ha lyst på barn i den alderen, men jeg merker at jeg nå, en del år senere, er mer klar, rett og slett fordi nå er det ikke lysten på baby som styrer, men lysten på barn, å oppdra et menneske, å få være så heldig å få oppleve verden gjennom et barns øyne. Det er ikke rent instinktivt lenger, men praktiske årsaker og andre ting som gjør at jeg nå vet at jeg er mer klar for barn, enn da jeg var 20. Vent noen år. Du kommer neppe til å angre om du venter bare noen år ekstra. Du trenger jo ikke akkurat utsette det med 10 år, men hva med å vurdere det igjen om 2 år? Gi deg selv sjansen til å etablere deg i jobb, og gi deg og samboeren mulighet til å utvikle forholdet. Når man er tidlig i 20-årene endrer man seg mye, noe som påvirker forholdet også, noen ganger i negativ retning. Ikke forhast dere, men nyt tiden med hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå