Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp noe interessant:

Koden på eggene fra Nordgården forteller hvilken uke egget er lagt. ER de to første tallene 19, har altså høna lagt egget i uke 19.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjekkt, siden man vet at egg er holdbare langt over den datoen kartongen er stempla med. Om temperatur er riktig kan egg være fine i opptil et år etter at de er lagt, mens de stemples med bare noen ukers holdbarehet på grunn av eu-regler.

Gjest GreenSky
Skrevet
Om temperatur er riktig kan egg være fine i opptil et år etter at de er lagt' date=' [/quote']

Å, er det sant!? Det visste jeg ikke!

Skrevet

Ja, det er sant. EU-regler og greier har bestemt at eggene skal stemples med holdbarhetsdato, men egentlig holder de seg mye lengre. Ta egg-testen om du er usikker. Legg et egg i vann, hvis det synker til bunnen er det friskt, flyter det er egget dårlig.

Skrevet

Jøss, det visste jeg ikke. men det er jo greit å vite :kul:

Skrevet

Få som vet det. Derfor får man alle eggene som er på tilbud fordi de går ut på dato snart heeelt for seg selv :sjarmor:

Skrevet
Få som vet det. Derfor får man alle eggene som er på tilbud fordi de går ut på dato snart heeelt for seg selv :sjarmor:

Jepp. :sjarmor:

Gjest GreenSky
Skrevet

Der "røpet" du en hemmelighet, gitt! Men greit å vite! :wink:

Skrevet
Der "røpet" du en hemmelighet' date= gitt! Men greit å vite! :wink:

Så lenge den "gemene hop" er ignoranter kan jeg god dele hemmelighete med noen kg-jenter vet du :)

Skrevet

Det er lett å lukte når egg er gamle :kvalm:

Skrevet
Det er lett å lukte når egg er gamle :kvalm:

Jepp...man er ikke i tvil!

Men det er inmari kjedelig dersom det er det 5. egget man har i bollen,derfor knekker jeg altid egget i en kopp dersom jeg er i tvil.

Er det noe feil med det slipper jeg å ødelegge resten av maten jeg skal bruke egget i :)

Gjest Ethereal
Skrevet

Sambo har panikk når egg nærmer seg datoen (skjer sjelden med meg i hus, jeg spiser ofte 2-3 hardkokte egg til frokost bortimot hver dag). Jeg husker en info-annonse i avisene da holdbarhetstiden på egg ble justert ned til EU-nivå (pga salmonellaproblemer i EU), da stod det at man som hovedregel kunne legge til to måneder til holdbarheten på egg.

Skrevet

2-3 egg, hver dag? :o Jeg er veldig glad i egg, men 2-3 hver dag hadde jeg aldri klart.

Skrevet

Det står vel også fremdeles et sted på (iallefall noen typer) eggekartonger at de ved riktig oppbevaring er holdbare minst en måned over "best før"-dato...

Det med at de skal holde i et år er jeg mer skeptisk til... Har spist masse egg som har vært 2-3 måneder over den datoen (og har vært riktig oppbevart), greit nok at de ikke var råtne med eggehviten begynte å bli skikkelig tyktflytende og misfarget... Er litt skeptisk til å spise ting som ikke lenger ser "riktige" ut (men joda, de smakte greit - de bare så såpass uappetittelige ut at jeg mistet matlysten).

Skrevet

Hei

Et tips!

Sett munnen inntil begge endene av egget, en av gangen da...Hvis den ene siden er kald og den andre er varm, ja da er er egget helt fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...