Gå til innhold

Strøk på en eksamen som privatist. Kommer det på vitnemålet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har generell studiekompetanse, men tok noen nye fag som privatist året etter. Jeg strøk i et av disse fagene. Vil det komme på det nye vitnemålet, eller vil bare karakterene i fagene jeg stod på stå der?

Håper noen vet, på forhånd takk!

Anonymous poster hash: 6cd00...f88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det nye vitnemålet?

Nå kan det godt tenkes at reglene og prosedyrene har forandret seg, men jeg hadde også generell studiekompetanse da jeg tok et par privatisteksamener. Da jeg fikk eksamensresultatet måtte jeg selv oppsøke skolen jeg fikk generell studiekompetanse fra, levere inn eksamenspapirene fra privatisteksamen og be om at vitnemålet ble oppdatert. Ingenting av dette skjedde automatisk.

Anonymous poster hash: 687da...dca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

Det er jeg klar over. Men vil da eksamenen som jeg strøk i også stå på det oppdarte vitnemålet? Type "Matte R1 karakter 1", eller vil det ikke stå i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Om du har karakter i disse fagene vil du ikke få dette i vitnemålet. Jeg går på Bjørknes, og der er regelen slik at hvis du for eksempel har 3 i et fag, og får 2 eller dårligere på eksamen, så er det fortsatt 3 som er gjeldende på vitnemålet. Ville uansett tatt kontakt med skolen du har gått på i morgen og spurt for sikkerthetsskyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer selv hvilke av fagene som skal inn på vitnemålet. Ikke noe å bekymre seg for :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk igjen :)

Jeg vet det er sånn når man har tatt en fag man allerede har, men lurer på hvordan det er når det gjelder nye fag man ikke har tatt før :) Men ringer min gamle vgs imorgen hvis jeg ikke finner det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det er sånn når man har tatt en fag man allerede har, men lurer på hvordan det er når det gjelder nye fag man ikke har tatt før :) Men ringer min gamle vgs imorgen hvis jeg ikke finner det ut!

Da har jeg misforstått spørsmålet ditt! Jeg har dessverre ikke peiling, men ring og spør du.

Lykke til :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har jo fått det samme svaret flere ganger nå. Nå må du ta til deg svaret. Selvfølgelig gjelder det fag du heller ikke har tatt før. Skolen din eller samordna opptak har ingen relasjon med privatistweb. Det er DU som må ordne dette selv. Det er DU som bestemmer hvilke fag som kommer på vitnemålet. Det har flere her sagt.

Anonymous poster hash: 62607...03a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har jo fått det samme svaret flere ganger nå. Nå må du ta til deg svaret. Selvfølgelig gjelder det fag du heller ikke har tatt før. Skolen din eller samordna opptak har ingen relasjon med privatistweb. Det er DU som må ordne dette selv. Det er DU som bestemmer hvilke fag som kommer på vitnemålet. Det har flere her sagt.

Nei, en har sagt det som gjelder hvis jeg ikke har tatt faget før, og det svaret så jeg først etter at jeg hadde svart Skilpadden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kommer ikke med.

Fikk nettopp kompetansebevis fra privatistkontoret for eksamener jeg tok i fjor, og det ene faget jeg strøk i, sto ikke på listen overhodet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, en har sagt det som gjelder hvis jeg ikke har tatt faget før, og det svaret så jeg først etter at jeg hadde svart Skilpadden :)

Det første svaret forklarte det jo veldig greit da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det første svaret forklarte det jo veldig greit da.

Det var da voldsomt? Det er ikke gitt at man kan få karakterbevis fra den tidligere skolen sin i alle tilfeller, TS ville forsikre seg om at han/hun gjør det riktig, er det greit for deg eller?

Jeg tok opp fag ett år ved skole, og ett år som privatist etterpå. Skolen jeg da først gikk på har ikke ansvar for å skrive ut/endre vitnemålet mitt med de forbedrede karakterene jeg tok som privatist, det er det privatistkontoret som gjør.

Jeg var også usikker på hvordan SO for eksempel gjør det når man har tatt ulike eksamener ved ulike skoler, i ulike fylker, og som privatist i tillegg- og har stått på noen, forbedret karakterer på andre og strøket i enkeltfag. Det er da ikke gitt at man vet hvordan alt dette foregår, og privatistkontoret i f.eks Oslo er ikke de triveligste folka i landet å forholde seg til etter min erfaring.

SO kunne derimot forsikre meg om at dersom man har generell studiekompetanse og har en karakter i alle fag, ser de bort ifra evt. strykkarakter på den samlede vurderingen av alle innsendte vitnemål/kompetansebevis. De velger det høyeste snittet for deg dersom du ikke har en skole som gjør dette for deg (nei, ikke alle har en skole som står ansvarlig for å sende ut vitnemål, bl.a privatister på sonans, bjørknes etc.). Er du usikker på om dette stemmer er det bare å ringe SO, de er veldig hyggelige i forhold til privatistkontoret, og tydeligvis i forhold til gjennomsnittlige anonyme brukere på KG. Lykke til TS!

Anonymous poster hash: 51a39...5ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var da voldsomt? Det er ikke gitt at man kan få karakterbevis fra den tidligere skolen sin i alle tilfeller, TS ville forsikre seg om at han/hun gjør det riktig, er det greit for deg eller?

Jeg tok opp fag ett år ved skole, og ett år som privatist etterpå. Skolen jeg da først gikk på har ikke ansvar for å skrive ut/endre vitnemålet mitt med de forbedrede karakterene jeg tok som privatist, det er det privatistkontoret som gjør.

Jeg var også usikker på hvordan SO for eksempel gjør det når man har tatt ulike eksamener ved ulike skoler, i ulike fylker, og som privatist i tillegg- og har stått på noen, forbedret karakterer på andre og strøket i enkeltfag. Det er da ikke gitt at man vet hvordan alt dette foregår, og privatistkontoret i f.eks Oslo er ikke de triveligste folka i landet å forholde seg til etter min erfaring.

SO kunne derimot forsikre meg om at dersom man har generell studiekompetanse og har en karakter i alle fag, ser de bort ifra evt. strykkarakter på den samlede vurderingen av alle innsendte vitnemål/kompetansebevis. De velger det høyeste snittet for deg dersom du ikke har en skole som gjør dette for deg (nei, ikke alle har en skole som står ansvarlig for å sende ut vitnemål, bl.a privatister på sonans, bjørknes etc.). Er du usikker på om dette stemmer er det bare å ringe SO, de er veldig hyggelige i forhold til privatistkontoret, og tydeligvis i forhold til gjennomsnittlige anonyme brukere på KG. Lykke til TS!

Hva sikter du til? Det er ingen som har skrevet noe uhyggelig her, men når TS får flere like svar her, så må hun jo ta det til seg i stedet for å spørre om det samme om og om igjen. Hvis hun ikke stoler på KGere, så nytter det jo ikke å spørre her.

Jeg ser heller ikke hva som var så "voldsomt" med det siste innlegget mitt. Jeg skrev bare at det første innlegget svarte ganske bra på spørsmålet hennes. Jeg har forresten aldri nevnt at det ikke er greit for meg at hun spør her. Hun kan gjerne spørre for meg... Men igjen: da må hun nesten ta til seg det som folk skriver her, uansett om en er anonym eller ikke. Jeg ser ikke helt hvorfor det at noen er anonyme er relevant her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for hjelpsomt svar :blomst:

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...