AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #21 Skrevet 28. april 2014 Helt utrolig hva folk får seg til å klage over når det gjelder trygde- og sykelønnsordningene i Norge. Man får FULL LØNN et helt år uten å jobbe en time eller løfte en finger og får videre støtte også etter dette. Hva søren forventer dere som klager? At staten skal dekke alle deres utgifter i forbindelse med sykdom? Da hadde vi alle betalt vanvittig mye i skatt. For all del, jeg forstår at man kan komme i økonomiske vanskeligheter i forbindelse med sykdom. Men det er faktisk ikke statens ansvar alene å betale for det. Anonymous poster hash: 71ab6...919 3
Rosalie Skrevet 28. april 2014 #22 Skrevet 28. april 2014 Helt utrolig hva folk får seg til å klage over når det gjelder trygde- og sykelønnsordningene i Norge. Man får FULL LØNN et helt år uten å jobbe en time eller løfte en finger og får videre støtte også etter dette. Hva søren forventer dere som klager? At staten skal dekke alle deres utgifter i forbindelse med sykdom? Da hadde vi alle betalt vanvittig mye i skatt. For all del, jeg forstår at man kan komme i økonomiske vanskeligheter i forbindelse med sykdom. Men det er faktisk ikke statens ansvar alene å betale for det. Anonymous poster hash: 71ab6...919 Godt skrevet. Jeg er som sagt, selv kronisk syk, og jeg er svært glad for den veldig gode sykelønnsordningen vi har her til lands. Og at man etter det har rundt 2/3 av inntekt i Arbeidsavklaringspenger. Da har man et helt år å innstille seg på å endre livsstil og utgiftsmønster før inntekt kuttes. De aller fleste trenger ikke å selge bolig og flytte til annet nabolag grunnet denne endringen i inntekt. Man får jo lavere skatteprosent når inntekt går ned, så nettoinntekt går ikke ned like mye i prosent. Da snakker jeg om alle som ikke har inntekt over 6G (per dd litt over 500.000 kr). Er man høylønnet skjønner jeg at inntektsendringen blir drastisk. Men man kan faktisk ha syke- og uførforsikring for å dekke opp deler av tapet. Ja, mange har ekstra utgifter til medisiner etc enn før man ble syk, og alle medisinene går desverre ikke på blåresept. Men for egen del merker jeg ikke mye til dette, da sykdom begrenser andre deler av forbruket (uteliv, shopping, reiser). 2
Daxi Skrevet 28. april 2014 #23 Skrevet 28. april 2014 Godt skrevet. Jeg er som sagt, selv kronisk syk, og jeg er svært glad for den veldig gode sykelønnsordningen vi har her til lands. Og at man etter det har rundt 2/3 av inntekt i Arbeidsavklaringspenger. Da har man et helt år å innstille seg på å endre livsstil og utgiftsmønster før inntekt kuttes. De aller fleste trenger ikke å selge bolig og flytte til annet nabolag grunnet denne endringen i inntekt. Man får jo lavere skatteprosent når inntekt går ned, så nettoinntekt går ikke ned like mye i prosent. Da snakker jeg om alle som ikke har inntekt over 6G (per dd litt over 500.000 kr). Er man høylønnet skjønner jeg at inntektsendringen blir drastisk. Men man kan faktisk ha syke- og uførforsikring for å dekke opp deler av tapet. Ja, mange har ekstra utgifter til medisiner etc enn før man ble syk, og alle medisinene går desverre ikke på blåresept. Men for egen del merker jeg ikke mye til dette, da sykdom begrenser andre deler av forbruket (uteliv, shopping, reiser). Helt enig, mange har problemer meg å forandre levemønster når ulykken inntreffer. Kjipt det, men er man syk så må man dessverre tilpasse seg til den kjipe situasjonen man befinner seg i. Og de som tjener over 6G har hatt en evne til å spare ekstra mye i forkant (det er en grunn for at det er en øvre grense) og samtidig så eksisterer det også ordninger gjennom forsikringselskaper, AFPer eller lignende som kan fåes ved siden av eventuell uførepensjon eller AAP. Tingen er å tenke langsiktig og forstå at ting kan skje med oss alle, dessverre. TS: Vet ikke om det ble nevnt, men husk at du kan også ta ut ferie sånn at din maxdato på sykepenger forskyves
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå