AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #1 Del Skrevet 27. april 2014 Pga alvorlig sykdom, kommer jeg til å være sykmeldt lenge. Er det slik at man får full lønn inntil ett år? Deretter skjer hva? Jeg jobber 100%, og det er ikke helt usannsynlig at behandlingen kommer til å gå over såpass lang tid dessverre. Anonymous poster hash: 66193...ef9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #2 Del Skrevet 27. april 2014 Etter 1 år med sykemelding og man fortsatt er syk kan AAP være stønad som er berettiget. https://www.nav.no/Helse/Ytelser+ved+sykdom/Arbeidsavklaringspenger+(AAP).217377.cmsAnonymous poster hash: c7edd...6d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #3 Del Skrevet 27. april 2014 100% lønn i ett år, deretter må 2/3 del av tidligere lønn dersom du får aap. Anonymous poster hash: f0cde...734 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #4 Del Skrevet 27. april 2014 Linken virket ikke, men skal se om jeg finner. Er det slik at det gjelder fra første dag du ble sykemeldt, og at det uten opphold går ett år? Hva om jeg kan jobbe feks noen uker etter fire mnd, og deretter blir sykmeldt igjen? Anonymous poster hash: 66193...ef9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #5 Del Skrevet 27. april 2014 AnonymBruker, on 27 Apr 2014 - 20:02, said: Linken virket ikke, men skal se om jeg finner. Er det slik at det gjelder fra første dag du ble sykemeldt, og at det uten opphold går ett år? Hva om jeg kan jobbe feks noen uker etter fire mnd, og deretter blir sykmeldt igjen?Anonymous poster hash: 66193...ef9 Søk AAP på Nav sider, hvis du jobber noen uker innimellom forlenger du året med sykepenger, en må jobbe 26 uker sammenhengende for å opparbeide fulle rettigheter til nye sykepenger. Anonymous poster hash: c7edd...6d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #6 Del Skrevet 27. april 2014 Dessverre så er det slik at du blir straffet om du får alvorlig sykdom. Tragisk at en kreftpasient som kjemper for livet skal få økonomiske belastninger i tilegg. Alle vet eks at kreftbehandling kan ta over et år. Du kan være sykemeldt, jobbe noen uker sånn kan du forlenge det. Kjenner folk som holder på å drepe seg selv med dette. neste måten de klarer å overleve på. Vet folk som vil miste huset sitt om de skal gå ned i lønn Anonymous poster hash: 33bdf...49d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #7 Del Skrevet 27. april 2014 Dessverre så er det slik at du blir straffet om du får alvorlig sykdom. Tragisk at en kreftpasient som kjemper for livet skal få økonomiske belastninger i tilegg. Alle vet eks at kreftbehandling kan ta over et år. Du kan være sykemeldt, jobbe noen uker sånn kan du forlenge det. Kjenner folk som holder på å drepe seg selv med dette. neste måten de klarer å overleve på. Vet folk som vil miste huset sitt om de skal gå ned i lønn Anonymous poster hash: 33bdf...49d Da har man tatt sjangser her i livet og levd helt på kanten til over evne. Det oppfordres over alt til at man ved kjøp av bolig o.l. bør ta høye for at ting kan skje og inntekten redusere, renta økes, arbeidsledighet, sykdom, uførehet osv. Har man ikke råd til det huset, så har man ikke råd til det huset. Punktum. Anonymous poster hash: 71cd0...a4a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 27. april 2014 #8 Del Skrevet 27. april 2014 Om AAP: https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger Husk å søke AAP ca. tre måneder før sykepengeperioden går ut, for det er ganske lang saksbehandlingstid hos NAV. Jeg vet godt hvordan du har det, TS, for jeg har nå med ren flaks akkurat unngått AAP-spøkelset for andre gang på tre år. Ikke morsomt å være kronisk syk, nei... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #9 Del Skrevet 27. april 2014 Om AAP: https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger Husk å søke AAP ca. tre måneder før sykepengeperioden går ut, for det er ganske lang saksbehandlingstid hos NAV. Jeg vet godt hvordan du har det, TS, for jeg har nå med ren flaks akkurat unngått AAP-spøkelset for andre gang på tre år. Ikke morsomt å være kronisk syk, nei... Takk for tips. Å jobbe 26 uker før jeg blir frisk, er usannsynlig. Men da forstår jeg det slik at jeg bør prøve å jobbe noen uker innimellom, slik at de 12 mnd forskyves noe? Anonymous poster hash: 66193...ef9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #10 Del Skrevet 27. april 2014 Takk for tips. Å jobbe 26 uker før jeg blir frisk, er usannsynlig. Men da forstår jeg det slik at jeg bør prøve å jobbe noen uker innimellom, slik at de 12 mnd forskyves noe? Anonymous poster hash: 66193...ef9 Jeg vet jo ikke om formen tillater dette, men greit å vite.. Anonymous poster hash: 66193...ef9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #11 Del Skrevet 27. april 2014 Da har man tatt sjangser her i livet og levd helt på kanten til over evne. Det oppfordres over alt til at man ved kjøp av bolig o.l. bør ta høye for at ting kan skje og inntekten redusere, renta økes, arbeidsledighet, sykdom, uførehet osv. Har man ikke råd til det huset, så har man ikke råd til det huset. Punktum. Anonymous poster hash: 71cd0...a4a En ting er at du er frekk, men du virker jo dum i tillegg. Vi har vært i den situasjonen som du beskriver, og vi hadde meget god økonomi. Reservekonto for dårlige tider hadde vi også. Det var faktisk den tiden renten økte, ikke bare en gang men flere ganger. Vi fikk alvorlig sykdom, veldig alvorlig. Sykehuset lå langt unna vårt hjem. Det betydde flyreiser og hotell for den pårørende. I lange tider. Den syke var på sykehus veldig lenge, og gikk sykemeldt. Etter et år mistes sykepenger, og man går drastisk ned i inntekt. Utgiftene er de samme, om ikke enda mere. Mye til sykdommen som ikke går på blårespter. Samtidig blir den pårørende arbledig. Jeg skal ikke si deg hvor mye oppasparte midler vi brukte, men det var ikke lite. Så fikk vi etter et år to stk med halv inntekt. Så du må gjerne sitte på din høye hest å si folk har levde under evne. Vet du eks hvorfor kreftpasienter får time til sosionom på sykehuset? For de vet hvor store utfordringene blir med økonomien. De fleste alvorlig syke mennesker som blir ute av arblivet lenge sliter med økonomien. Så kommer et nek som du og svarer på en slik måte. Måtte du aldri bli syk og oppdage hvordan virkeligheten er. Og en liten ting til....ta høyde for enteendring eller oppgang er vel noe alle gjør, men må si det er stor forskjell på det og miste en hel inntekt i lang tid. Lykke til i livet ditt!!!! Anonymous poster hash: 33bdf...49d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #12 Del Skrevet 27. april 2014 AnonymBruker, on 27 Apr 2014 - 20:54, said: Takk for tips. Å jobbe 26 uker før jeg blir frisk, er usannsynlig. Men da forstår jeg det slik at jeg bør prøve å jobbe noen uker innimellom, slik at de 12 mnd forskyves noe?Anonymous poster hash: 66193...ef9 Stemmer det hvis du har gode dager og kan jobbe innimellom, det kan du også gjøre hvis du kan når du går på AAP for å øke inntekt hvis muligheten er tilstede. Lykke til med behandling Anonymous poster hash: c7edd...6d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #13 Del Skrevet 27. april 2014 Takk for tips. Å jobbe 26 uker før jeg blir frisk, er usannsynlig. Men da forstår jeg det slik at jeg bør prøve å jobbe noen uker innimellom, slik at de 12 mnd forskyves noe?Anonymous poster hash: 66193...ef9 Ja, og du forlenger også sykepengeperioden ved å ta ut ferie. Husk at du må være 100% friskmeldt for å forlenge sykepengeperioden. Og arbeidsgiver kan bli mistenksom dersom du har flere korte friskmeldingsperioder (arbeidsgiver må jo betale ny arbeidsgiverperiode etter friskmelding), og kan stille spørsmål ved holdbarheten i sykemeldingsbehovet ditt (og da kan sykepenger stoppes, NAV blir involvert og masse styr). Anonymous poster hash: a0214...239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #14 Del Skrevet 27. april 2014 Utrolig lei situasjon dere har havnet i, det er trist. Men frekk synes jeg nå heller det er du som virker, og dum, det er jeg ikke Håper du blir frisk og lykke til videre. Håper også dere får til å tilpasse utgiftene etter inntektene. Anonymous poster hash: 71cd0...a4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #15 Del Skrevet 27. april 2014 Det er ikke jeg som skrev at du var frekk, (men jeg istemmer forsåvidt). Takk for alle tips og lykkeønskninger. Anonymous poster hash: 66193...ef9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #16 Del Skrevet 27. april 2014 AnonymBruker, on 27 Apr 2014 - 21:02, said: Ja, og du forlenger også sykepengeperioden ved å ta ut ferie. Husk at du må være 100% friskmeldt for å forlenge sykepengeperioden. Og arbeidsgiver kan bli mistenksom dersom du har flere korte friskmeldingsperioder (arbeidsgiver må jo betale ny arbeidsgiverperiode etter friskmelding), og kan stille spørsmål ved holdbarheten i sykemeldingsbehovet ditt (og da kan sykepenger stoppes, NAV blir involvert og masse styr).Anonymous poster hash: a0214...239 Arbeidsgiver kan søke å bli fritatt for sykepenger i arbeidsgiverperioden, så det burde ikke bli noe problem, bare ta det opp i samtaler med NAV Så oppfordrer dem arbeidsgiver å søke. Anonymous poster hash: c7edd...6d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #17 Del Skrevet 28. april 2014 Dessverre så er det slik at du blir straffet om du får alvorlig sykdom. Heldigvis er det slik at selv om du ikke er i stand til å arbeide og skaffe deg selv mat og tak over hodet får du penger av fellesskapet så du slipper å sulte ihjel utendørs. Anonymous poster hash: 33bdf...49d FTFY Anonymous poster hash: 14518...aaf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #18 Del Skrevet 28. april 2014 En ting er at du er frekk, men du virker jo dum i tillegg. Vi har vært i den situasjonen som du beskriver, og vi hadde meget god økonomi. Reservekonto for dårlige tider hadde vi også. Det var faktisk den tiden renten økte, ikke bare en gang men flere ganger. Vi fikk alvorlig sykdom, veldig alvorlig. Sykehuset lå langt unna vårt hjem. Det betydde flyreiser og hotell for den pårørende. I lange tider. Den syke var på sykehus veldig lenge, og gikk sykemeldt. Etter et år mistes sykepenger, og man går drastisk ned i inntekt. Utgiftene er de samme, om ikke enda mere. Mye til sykdommen som ikke går på blårespter. Samtidig blir den pårørende arbledig. Jeg skal ikke si deg hvor mye oppasparte midler vi brukte, men det var ikke lite. Så fikk vi etter et år to stk med halv inntekt. Så du må gjerne sitte på din høye hest å si folk har levde under evne. Vet du eks hvorfor kreftpasienter får time til sosionom på sykehuset? For de vet hvor store utfordringene blir med økonomien. De fleste alvorlig syke mennesker som blir ute av arblivet lenge sliter med økonomien. Så kommer et nek som du og svarer på en slik måte. Måtte du aldri bli syk og oppdage hvordan virkeligheten er. Og en liten ting til....ta høyde for enteendring eller oppgang er vel noe alle gjør, men må si det er stor forskjell på det og miste en hel inntekt i lang tid. Lykke til i livet ditt!!!! Anonymous poster hash: 33bdf...49d Du har så rett i det du skriver! De færreste har flere årslønninger på konto i tilfelle det skulle skje noe. Å ha en buffer er selvfølgelig det beste, men den varer bare så altfor kort om det virkelig skjer noe. Og ikke alle får forsikring, har mulighet til å spare opp store summer, med mer. Biter meg merke i det du skriver om at kreftpasienter får time med sosionom. Dette visste jeg ikke, og det er kjempeflott. Synes bare det er synd at ikke andre som blir syke, kronisk eller alvorlig, får samme muligheten. Men da vet jeg at dette er noe jeg skal jobbe for! Jeg mener at når alvorlig og/eller kronisk sykdom inntreffer så bør det være klart et tverrfaglig team som hjelper pasient og familie. Det er ikke få ting som skal på plass når slike ting inntreffer. Det er økonomien, familielivet, den psykiske helsen til både voksne og barn og alt annet rundt sykdommen. Har selv vært kronisk syk nå i flere år, og ser hvor kort jeg hadde kommet om det ikke var for hvor ressurssterk både jeg selv og de rundt meg faktisk er og var. Det er ikke alle som er like heldig som det jeg var. Det er mange omveltninger som skjer når man blir syk, og som du skriver så øker faktisk utgiftene i mange tilfeller. Anonymous poster hash: 5240b...1ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #19 Del Skrevet 28. april 2014 FTFY Anonymous poster hash: 14518...aaf Ærlig talt! Anonymous poster hash: 5240b...1ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #20 Del Skrevet 28. april 2014 Arbeidsgiver kan søke å bli fritatt for sykepenger i arbeidsgiverperioden, så det burde ikke bli noe problem, bare ta det opp i samtaler med NAV Så oppfordrer dem arbeidsgiver å søke. Anonymous poster hash: c7edd...6d0 Det gjelder vel kronisk sykdom? Vet det var sånn før. Så er det slik om du går sykemeldt et år, og du begynner igjen så må du jobbe 6 mnd uten sykemelding før du kan ta ut ny og få full dekning. Tror ikke folk forstår hvordan det kan være for folk som er sjuke og må drive å balansere , strekke helsen til det maksimale hva de egentlig kan og bør Anonymous poster hash: 33bdf...49d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå