Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jepp driver og skal ta eksamen i hms ledelse (helse miljø og sikkerhet). Trenger noen innspill fra folk som har peiling på emnet.

Det jeg trenger innspill på er hva de største hms truslene i norge er: Jeg har nevnt flere sykdommer som følge av økende innvandring og klimaendringer så langt og så skal jeg drøfte hvordan å forebygge disse truslene. Noen tips?

Anonymous poster hash: 6e49d...fdb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn deg noen nye trusler, for det medisinske miljøet er ikke på noen som helst måte enige i at sykdommer som følge av innvandring er noen trusel. Klimaendringer er hypotetiske, og de virkelig alvorlige konsekvensene av en evt klimaendring vil ikke komme til syne på flere tiår enda.

• Liker 1
Skrevet

Veldig viktig å ha en ting i bakhodet.

med HMS mener man sikkerheten og helsen til de ansatte. Mange går i fella og tenker alt for bredt, noen blander til og med inn økonomi etc. Men vanligvis når man snakker om HMS på en bedrift så er det snakk om de ansattes ve og vel.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig viktig å ha en ting i bakhodet.

med HMS mener man sikkerheten og helsen til de ansatte. Mange går i fella og tenker alt for bredt, noen blander til og med inn økonomi etc. Men vanligvis når man snakker om HMS på en bedrift så er det snakk om de ansattes ve og vel.

Det er vanlig å ta med økonomi. Dert skal ikke gjøres,men gjøres alikavel. De snakker så varmt om hms. Lederne er hysteriske for at det skal skje noe. For da får også ledelsen en skrape i lakken. De kan snakke seg tørr om de vil, men penger kommer inn her. Vet ikke hvor mage møter jeg har sittet på. Samme tema har vi tatt opp på hvert møte. Jeg sluttet i den ene bedriften,men fant tilbake igjen etter to år. Da var det nye folk som satt og drøftet hms. Ble bedt om å steppe inn for en som var syk. Da kom samme tema opp igjen, som jeg hadde vært med å diskutere før jeg sluttet.

Det var egentlig en skummel sak, om det skule skje en ulykke, brann så ville vi ikke klare å berge de som var der pga vi manglet noe for å klare det.

Problemet var at det ville koste en del penger, og det skulle noe jobb til for å få det til. Hovedkontoret svarte hver gang at det ikke var satt av penger på årests budsjett, men det blir antagelsvis neste år. Det skjedde hvert år. Så de satset på at det ikke skjedde noe. Så at penger er sterkt inne i hms, er helt klart.

dessverre synd at liv kan gå tapt av den grunn

Anonymous poster hash: 889ca...0b9

Skrevet

Det er vanlig å ta med økonomi. Dert skal ikke gjøres,men gjøres alikavel. De snakker så varmt om hms. Lederne er hysteriske for at det skal skje noe. For da får også ledelsen en skrape i lakken. De kan snakke seg tørr om de vil, men penger kommer inn her. Vet ikke hvor mage møter jeg har sittet på. Samme tema har vi tatt opp på hvert møte. Jeg sluttet i den ene bedriften,men fant tilbake igjen etter to år. Da var det nye folk som satt og drøftet hms. Ble bedt om å steppe inn for en som var syk. Da kom samme tema opp igjen, som jeg hadde vært med å diskutere før jeg sluttet.

Det var egentlig en skummel sak, om det skule skje en ulykke, brann så ville vi ikke klare å berge de som var der pga vi manglet noe for å klare det.

Problemet var at det ville koste en del penger, og det skulle noe jobb til for å få det til. Hovedkontoret svarte hver gang at det ikke var satt av penger på årests budsjett, men det blir antagelsvis neste år. Det skjedde hvert år. Så de satset på at det ikke skjedde noe. Så at penger er sterkt inne i hms, er helt klart.

dessverre synd at liv kan gå tapt av den grunn

Anonymous poster hash: 889ca...0b9

Det er mulig at det skjer, men faktisk kan en virksomhet stenges pga manglende HMS og det er dyrt.

Dersom ledelsen trekker økonomi inn, så blir det jo helt umulig å diskutere HMS.

Et annet eksempel på noe som ikke skal inn i HMS, er beboer / pasient sikkerhet. Derimot så er ansattes sikkerhet for eksempel ved utagerende beboere HMS. Likevel blandes de to i sammen.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Utifra HI ditt, TS, så tolker jeg deg til at det du tenker på er Samfunnssikkerhet og Beredskaps delen av det store HMS spekteret (ordte brukes for alt fra den lokale boksen med plaser på kontorene til det som skulle vært samordningen av beredskapsressurser og transport i vårt land).

Gjest Badabing
Skrevet

HMS er jo et veldig bredt emne. Det første jeg tenker på er egentlig inaktive jobber som fører til muskel- og skjelettsykdommer. En av de hyppigste årsakene til at folk går over på uføretrygd, så det er utrolig viktig med forebygging.

En annen viktig ting er støy. Noe sånt som 1/3 av Norges befolkning er utsatt for støy som ligger over anbefalingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...