Gå til innhold

Katt på balkong ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei ! Har to rasekatter, og vi bor i 4 etasje :)

Ser at det er flere beboere som har kattene sine på balkongen, og lurer derfor på om dette er noe jeg kan gjøre ? Syns det er ekkelt å tenke på at de kan hoppe, men nå som varmen er her ser jeg Flere katter som går rundt på andre balkonger.

Hva bør jeg gjøre ? Har dessverre ingen mulighet til å gjerde inn balkongen pågrunn av fasaden.

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 60cab...29b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man skal ha katter på verandaen, MÅ verandaen sikres hvis den er høyt over bakkeplan.

Anonymous poster hash: dbd66...57e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det som skremmer meg. Men så mange som åpner balkongen sin her å da får jeg dårlig samvittighet når mine sitter inne ? Er det et sted jeg kan kjøpe netting til å eventuelt lage et stort bur på et vis? Har en ganske stor balkong å har god plass til dette. Men inngjerding og sikring av selve balkong har jeg ikke lov til :S har prøvd å få dette igjennom men Neida er ikke lov.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ville i utgangspunktet ikke anbefale dette om du ikke har kattesikret balkongen slik at de ikke kan falle ut...

Jobber på en dyreklinikk og når våren/sommeren har vi hvert år et antall med skadde "flyvekatter" - dette er katter som har falt fra vindu eller balkong.

Om du allikevel lar døren stå på gløtt eller har vinduet oppe, så håper jeg at katten er id-merket slik at om uhellet skulle være ute at man har sjans til å finne deg som eier raskt.

Anonymous poster hash: 5f498...61e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dette på balkongen. Er transparent så det synes ikke særlig fra utsiden

http://www.ipet.no/product.html?product_id=2534

Skulle ønske jeg kunne gjort dette selv, men som jeg nevnte har jeg ikke lov til å sette opp netting på balkongen. Har tatt det opp med styret å vi fikk avslag. Så må dessverre finne en annen løsning. Mulig jeg må ordne noe hønsenetting å lage et bur som kan legges vekk når det er nødvendig.

TS

Skrevet

Skulle ønske jeg kunne gjort dette selv, men som jeg nevnte har jeg ikke lov til å sette opp netting på balkongen. Har tatt det opp med styret å vi fikk avslag. Så må dessverre finne en annen løsning. Mulig jeg må ordne noe hønsenetting å lage et bur som kan legges vekk når det er nødvendig.

TS

Det syns nesten ikke, og jeg bor også i borettslag med overvekt av pensjonister som bare skal ha ting på sin måte.

Hønsenetting er hvertfall ikke fint hvis det kommer over kanten, og tviler på at de vet hva det er snakk om. Men det er vel typisk, alltid lettest å si nei, for noe annet innebærer at de faktisk må sette seg inn i noe!

Hadde ikke gitt meg!

• Liker 2
Skrevet

Uff, jeg hadde ikke turt å ha dem på balkongen hvis du ikke får sikret den. Katter elsker å hoppe opp på rekkverk og sitte der. Jeg har tre katter og samtlige tre hopper opp på rekkverket. Hos meg er det ikke noe problem, det er bare en drøy meter ned i hagen. Dessuten er kattene mine ute når de ønsker, så de har liksom ikke noe behov for å rømme via rekkverket. En katt jeg hadde tidligere hoppet ut fra et vindu i andre etasje. Det gikk heldigvis bra. Jeg vet ikke helt hvor flinke katter er til å beregne høyder. Men et hopp eller fall fra fjerde etasje, ville jeg som sagt ikke tatt sjansen på. Jeg så på linken til det nettet en over her anbefalte. Det så veldig fint ut. Kan du ikke ha det mens du er hjemme? Er det virkelig noen som bryr seg med det når det er i fjerde etasje. Jeg tror jeg bare ville satt det opp uten å spørre, og dermed håpe at ingen ser det. Det er jo deilig for kattene dine å komme litt ut i sol og luft :icon_lol:

AnonymBruker
Skrevet

jeg ville også anbefalt deg og kjøpt et slik nett som ei over her anbefaler. heng det opp med god samvittighet. så får du heller bare unnskylde deg, og ta det ned om noen av dine naboer bestemmer seg for å slå seg vrang. for den nettingen, så jo ikke akkurat sjenerende ut.

katten hos mamma elsker å balansere på rekkverket på verandaen, og jo høyere, jo bedre. så hun klatrer til det høyeste punktet. gjærne på taket om hun får lov. hun har til og med truet med å hoppe fra verandaen til buskasset et par meter unna, pga noen fugler som var der. men heldigvis så hoppet hun ikke. hun vil ikke bli skadet stort om hun faller ned fra vår verandaen. og hun hopper jo ikke ned fra verandaen. men en gang så lå hun på rekkverket, og hadde sikkert sovnet, for plutselig så falt hun utenfor, og landet i gresset. så en må passe på. spessielt når en bor så høyt oppe. de fleste katter ville nok ikke hoppet ned. men uhell kan jo skje liksom.

Anonymous poster hash: cd467...92b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er lettere å få tilgivelse enn tillatelse ;)

Anonymous poster hash: ab0de...bb6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har med mine ut på balkongen i flexibånd jeg. Men så er de lite interresert i å gå på rekkverket, vil helst bare ligge og slikke litt sol. Går jeg inn blir de selvfølgelig med meg inn igjen, og det er jo litt ugunstig. Men sånn blir det frem til vi får flyttet og kan ha en bedre løsning.

Anonymous poster hash: be831...0c0
Skrevet

Hvordan fungerer de nettene? Går det an å sette opp festemekanismer, og så heller bare ta det opp og ned etter behov? Så er det fint vær en dag, så kan TS sette det opp, og ta det ned på kvelden? Det kan da ikke være verre enn at folk tørker klærne sine på balkongen.

AnonymBruker
Skrevet

Setter pris på svar :) Angående "av å på løsningen". Det har samboeren min snakket om men problemet er at vi bor i øverste etasje å tror det er lurt å sikre hele balkongen inkludert toppen :) de i etasjene under har det lettere pågrunn av at de kun trenger å ha nett rett over balkongrekkverket. Men dette er faktisk noe vi vurderer hvis de på død å liv nekter å godkjenne balkongløsningen jeg er ute etter. Må bare løse problemet angående den åpne delen på toppen av balkongen. Kattene mine er noen sprekinger å jeg er sikker på at minstemann kommer til å klatre oppover nettingen. Her er det lurt å sikre alt :P.

Borettslaget mitt har noen tullinger. Jeg kan ikke engang henge klærne mine på tørk ute pågrunn av at det ser stygt ut!! Men det har kommet en del klager så håper den ordningen der løser seg. Herregud hadde jeg visst hvor kjipe de var her hadde jeg aldri kjøpt meg leilighet i dette borettslaget :/ Det verste er at styreleder selv bor i fjerde å hadde visst en gammel katt. Da jeg ville ha gjennomslag angående netting mente hun at jeg ikke trengte nett. Katten hennes var visst ute på balkongen uten problem. Men hun mente han var for gammel til å hoppe over rekkverket. Mulig det er sant :/

Bånd hater dem begge, og det forstår jeg. De vil gå fritt noe jeg lar dem gjøre en av gangen under min vakt. Å de elsker å få brisen å solen på seg.

TS

• Liker 1
Skrevet

Setter pris på svar :) Angående "av å på løsningen". Det har samboeren min snakket om men problemet er at vi bor i øverste etasje å tror det er lurt å sikre hele balkongen inkludert toppen :) de i etasjene under har det lettere pågrunn av at de kun trenger å ha nett rett over balkongrekkverket. Men dette er faktisk noe vi vurderer hvis de på død å liv nekter å godkjenne balkongløsningen jeg er ute etter. Må bare løse problemet angående den åpne delen på toppen av balkongen. Kattene mine er noen sprekinger å jeg er sikker på at minstemann kommer til å klatre oppover nettingen. Her er det lurt å sikre alt :P.

Borettslaget mitt har noen tullinger. Jeg kan ikke engang henge klærne mine på tørk ute pågrunn av at det ser stygt ut!! Men det har kommet en del klager så håper den ordningen der løser seg. Herregud hadde jeg visst hvor kjipe de var her hadde jeg aldri kjøpt meg leilighet i dette borettslaget :/ Det verste er at styreleder selv bor i fjerde å hadde visst en gammel katt. Da jeg ville ha gjennomslag angående netting mente hun at jeg ikke trengte nett. Katten hennes var visst ute på balkongen uten problem. Men hun mente han var for gammel til å hoppe over rekkverket. Mulig det er sant :/

Bånd hater dem begge, og det forstår jeg. De vil gå fritt noe jeg lar dem gjøre en av gangen under min vakt. Å de elsker å få brisen å solen på seg.

TS

Jeg bor også øverst og har fått festet det på alle sider, også over. Gikk greit det, og jeg tror det finns festeanordninger en kan kjøpe i tillegg. Ser på det i morgen. (Ble litt sent nå gitt) :)

Må tilstå at jeg spurte ikke, og ingen har klaget over det selv om disse gamle surpompene kunne finne på å klage på at blomsterkrukken din ikke matcher husfargen. Som sagt, det er ikke så lett og få øye på utenfra. Min lille russer-jente elsker å være der ute og se på livet :)

• 9 år senere...
Skrevet

Gammel tråd, men gjenoppliver den siden jeg er i samme situasjon. Hvilken type kattesikring anbefales? Når det gjelder det vriene styret,er min tanke å fremme det som et forslag på generalforsamlingen. Hvis det blir flertall for kattesikring, kan ikke styret nekte det.

Anonymkode: 2b00a...7b1

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2023 den 7.21):

Gammel tråd, men gjenoppliver den siden jeg er i samme situasjon. Hvilken type kattesikring anbefales? Når det gjelder det vriene styret,er min tanke å fremme det som et forslag på generalforsamlingen. Hvis det blir flertall for kattesikring, kan ikke styret nekte det.

Anonymkode: 2b00a...7b1

Jeg har et av disse nettene. https://www.zooplus.no/shop/katt/kattenett_kattedor/kattenett 
Jeg har ikke tak over verandaen, så mitt henger på sånne teleskopstenger festa i rekkverket. 

Det er jo ikke noen permanent fasadeendring, så jeg har ikke tenkt tanken på at jeg må søke om noe før jeg satte det opp. Ingen har sagt noe heller. Mitt er tjukt og grønt, men er ganske nøytralt og vanskelig å se på avstand. Jeg henger utelysene mine i det på vinteren, så da blir det mer synlig, men ingen har sagt noe om det heller. 

Det er lett å ta ned igjen hvis noen klager, men nettet blir flokete, så jeg hadde ikke giddet å dra det opp og ned etter behov. 

Anonymkode: bacdc...9c8

Skrevet

Stemmer i med nettet det er linket til over, kjenner to som har dette, går helt fint og ingen har klaget. 
Ellers finnes det bur man kan sette foran vindu eller dør, men de er tildels kostbare og det er ikke god plass til møbler og mennesker inni der. 

Anonymkode: 56bc7...701

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...