Gå til innhold

Tid og mengder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

skal gifte oss om ca ein måned - og har hovedsakelig to ting som me synest er vanskelig å berekne.

1. Kor lang tid må ein berekne på mat?

Me har koldtbord og 85 gjestar. Har gitt beskjed til toastmaster at det skal vere få og korte taler. Maks fem minutt per tale. Me stiller heller ikkje med nokon sangar. Vil ha kakebord rett etterpå - og vil helst ikkje få levert bryllupskaka veldig lenge før, samtidig som me ikkje vil bli sittande utan program medan me ventar på at den skal bli levert.

2. Kor mykje drikke må kjøpast inn?

(73 av gjestane er gamle nok til å drikke alkohol, men anntek at nokre få køyrer.) Me vil at gjestane skal kunne velge blant øl, vin, brus og god lokal eplejuice til mat og kaker. Vil også at gjestane skal kunne få eit glass med whisky eller likør til kaffien. Har tenkt å snakke med ein butikk og vinmonopolet om å få ei ordning der me kan levere tilbake det som er uåpna. (Ser at det er mange som gjer.) Så tenker jo naturligvis då at det ikkje er farlig å kjøpe inn for mykje, men hadde vore kjekt om nokon som har litt erfaring med dette kan sei noko om minimumsmengder som må kjøpast inn.

Håper dette er nok detaljar til at nokon kloke hovud her inne kan hjelpe oss. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er vanlig å beregne 3 timer på middagen. Hvis det er kjøl i lokalet kan jo kaken stå der?

Det er vanlig å beregne 2-3 enheter til en middag. En enhet er et glass vin (15 cl) eller 1 stk 0,33 øl. Det går 5 glass vin pr vinflaske (vinmonopol størrelse 75 cl).

Skrevet

3 timar? Er ikkje det kun om ein har mange og lange taler? Er dessverre ikkje nokon godt egna plass å sette kaka. Er kun eit stort kjøleskap der. Og det blir nok stappfullt i andre kaker. Så håper å kunne berekne levering maks ein time for tidleg.

Drikkeberkningene såg jo veldig greie ut. Då får eg sette meg ned med ein kalkulator og rekne ut kva me treng. :)

Tusen takk for hjelpa Blondie65!

Skrevet

Jeg har aldri sittet til bords i et bryllup under tre timer. Med 5-6 retter og mange taler er rekorden 7 timer... Det gjør jo ikke noe med en god pause mellom middag og kaker, så heller litt for god tid enn litt for dårlig. Regner ikke med at dere ønsker hele festen unnagjort på 2-3 timer?

Når det gjelder alkohol finnes det gode kalkulatoren på nett, bare å Google litt. Polet tar også tilbake uåpnet vin, en veldig grei ordning.

Gjest Blondie65
Skrevet

Uten taler og med vanlig middag ville jeg regnet slik når det gjelder tid: forrett 15 minutter, hovedrett 20-30 minutter og dessert 15 minutter. Tilsammen ca 1 time. Dette forutsetter meget effektiv servering med mange drevne servitører og ditto kjøkken.

Ved buffet må man (som regel) be folk forsyne seg i pulver med ca 10-15 gjester om gangen. Hvis alle skal forsyne seg tre ganger (forrett, hovedrett og dessert) går tiden fort. Legger du til taler går det med ytterligere tid.

Skrevet

Tusen takk begge to!

Me er begge over snittet glad i å danse - og ønsker heller meir tid til dansing og sosial hygge etter maten enn å bli sittande lenge til bords. :danser:Reknar altså ikkje festen som ferdig i det maten blir tatt vekk. ;)

AnonymBruker
Skrevet

...og husk at gjestene soms kal tale faktisk ikke nødvendigvis respekterer ønsket om den korte taletiden. Vi var VELDIG tydelige på dette, likevel var det to stk som snakka bortimot 20 min.

Anonymous poster hash: b9994...49e
Skrevet

Da jeg jobbet som servitør for lenge siden, regnet vi 4 glass pr flaske rødvin og 5 glass pr flaske hvitvin. Det er større glass og større volum på en enhet rødvin.

Skrevet

Takk for tips AB og ViljaH :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...