Gå til innhold

Spolering av samværsrett

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesten

Jeg holder med deg i mye av det du skriver. Det har i alt for mange år vært mor som får råde over barna ved brudd eller der hvor foreldrene ikke er sammen. Det er på høy tid at fedrene får samme mulighet som mor og blir hørt.

Jeg har selv 2 barn og lever ikke lenger med barnefaren. Han ønsket delt omsorg, og det følte jeg var et krav han hadde på lik linje med meg. Økonomisk sett så hadde jeg selvsagt kommet mye bedre ut av det med å ha den daglige omsorgen alene, men det er ikke aktuelt å ta med i vurderingen. Det er barnas beste som betyr noe, ikke hvor mye jeg tjener/taper på en slik avtale.

Dessverre så ser man enda alt for mye til tilfeller hvor mor bruker barna som et våpen for å straffe far. Hun spolerer samværsretten og nekter å samarbeide. Den hun straffer er barna, men prøv å få en mor til å forstå det. Spør du meg så er du allerede på vei å eliminere deg selv som den som burde ha den daglige omsorgen for barna når du nekter faren samværsrett. De mødrene som gjør dette burde vært nektet all støtte som enslig foreldre. Ta fra dem utvidet barnetrygd, farsbidrag og tilskudd til enslig mor, samt skatteklasse 2. Se om ikke de tenker seg om et par ganger da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Far til 2

Det er godt å se at stadig flere kvinner har mot til å ta slike avgjørelser du har tatt. For av erfaring har jeg desverre sett altfor mange tilfeller der mødre som ser andre behov for barna enn det tradisjonene tilsier ofte får kritikk (bak sin rygg) for de valgene de gjør.

Men stadig flere kvinner velger å stå oppreist og si at "våre barn har et like stort behov for samvær med far som med meg".

Joplaya (som forøvrig er barneverspedagog) viser i sitt innlegg at også hun har styrke til å se alternative løsninger.

Og som jeg har nevnt tidligere ser jeg en eksplosiv vekst av tilsvarende løsninger i mitt nærmiljø.

Når jeg ser hvordan enkelte foreldre i et internettforum sitter og diskuterer hvordan de skal få begrenset samværet, hvilke muligheter de har til å adoptere bort barnet mot fars vilje og hva de kan gjøre for å forhindre at han får foreldreansvar synes jeg at jeg har lov til å sette spørsmålstegn ved deres evner som foreldre.

Men overnevnte er hva jeg beskriver som en "ekstremistorganisasjon" og derfor ikke representativ for flertallet av gode mødre og fedre i dette landet. Det synes jeg bekreftes også på en fin måte i dette fora.

Lykke til med deres valg. Jeg håper barna får glede av løsningen og at dere som foreldre kan fortsette å tilpasse dere barn og deres behov.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...