Gå til innhold

Skrivefeil

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg har nok litt blanda kjensler til temaet. Først å fremst, å skrive eit innlegg for kun å kommentere skrivefeil synest eg ikkje noko særleg om - om det då ikkje er fordi innlegget av den grunn er uforståeleg eller tvetydig. Då kan det vera greit med ei oppklaring.

Sjølv om enkelte kanskje kunne hatt godt av ei lita opprydding i vanene sine.

Enkelte skrivefeil her og der er lett å ignorere; fingrane kan gå litt for fort når ein er ivrig eller trøytt. Det er når det blir mange feil, grammatikkfeil og/eller utbrot av orddelingssjuka at det er lett å reagere. Ikkje ved å kommentere feila, men mentalt.

Sjølv vil eg nok ikkje tenkja mitt om intelligensen til dei som skriv mykje feil, men at eg ubevisst vil danna meg ei meining tvilar eg ikkje på; mykje er slikt som me lærer tidleg på barneskulen - kvifor blir ikkje det rett? Slurvete person? (Det er altså ubevisst det vert reagert - kanskje mot det me helst vil tru...)

Kva reagerer eg mest på? Tja - kanskje haldningane til diverse skrivefeil? At det viktigaste er at ein blir forstått er greit nok - men at det skal vera ei unnskulding for å gi blaffen og ikkje prøva å skriva korrekt, det vil nok farga inntrykket eg har av den personen. (Og eg har i andre samanhengar lagt merke til at dei som klagar over at dei ikkje forstår andre ofte er dei same som ikkje synest korrekt språk er så nøye, fordi det viktigaste er at folk forstår det dei skriv...)

Kven er det eit problem for at t.d. eg irriterer meg over skrive- og grammatiske feil? For å setja ting på spissen: Dersom eg er den einaste som kan gi eit svar på det ein person treng svar på, men ikkje orkar å lesa ferdig innlegget fordi eg irriterar meg for mykje over mange feil - kven har problemet? Jada, det er ekstremt og usannsynleg, men i mindre skala er problemstillinga den same.

Videoannonse
Annonse
Gjest Cuddly
Skrevet
Bekymrer meg ikke så mye om skrivefeilene.. så lenge det ikke er helt umulig å lese.

Synes det er mer slitsomt med laaaaange innlegg uten avsnitt jeg - og i tillegg irriterer jeg meg over alt for mye sitat-sitering-sitering-sitering, da gidder jeg stort sett ikke lese det..

Som jeg skulle sagt det selv! (Og er det i tillegg fravær av komma, punktum og store bokstaver - da gir jeg opp :roll: )

Skrevet

Som jeg skulle sagt det selv! (Og er det i tillegg fravær av komma, punktum og store bokstaver - da gir jeg opp :roll: )

Jepp. Det har vært et par slike gjesteinnlegg på Samliv den siste tiden (og selvsagt også med en intetsigende overskrift). Da tar jeg ett blikk og rygger raskt ut igjen.

Gjest gjest1
Skrevet

Små skrivefeil henger ikke jeg meg så mye opp i, for det serverer jeg selv også, og gidder rett å slett ikke rette dem før jeg poster. Men innlegg som er fulle av orddelingsfeil blir for meg så vanskelige å lese at jeg gidder ikke til slutt....

Også snobber jeg litt på den måten at jeg ser litt ned på de som er full av skrivefeil og ser på dem som litt enkle og ikke noe jeg behøver å ta seriøst - og det er en grusom ting som jeg skammer meg over....

Skrevet

Egentlig så bryr jeg meg ikke så mye om skrivefeil, men når det blir side opp og side ned med skrivefeil som det tar dobbel så lang tid å lese, så går jeg rett og slett ut av tråden fordi jeg ikke orker. det samme gjelder innlegg uten avsnitt.. blir tungt å lese gjennom.

Men jeg kommenterer det ikke, føler ikke at det er mitt ansvar å påpeke at noen er dårlig i rettskriving eller har en slurvete dag, fordi jeg vet at jeg selv kan slurve av og til. derimot er det de som skriver innlegget som bør tenke over at hvis innlegget inneholder mange skrivefeil, er tett skrevet osv, så er det kanskje færre som gidder å lese og svare.

Når alt kommer til alt så er meningen bak innlegget det viktigste.

Gjest Anonymous
Skrevet

Å henge seg i opp i hva andre henger seg opp i er verre enn å henge seg opp i noe i første omgang.

Eller sagt på en annen måte; hva er bedre med å irritere seg over retting av skrivefeil, sammenlignet med å irritere seg over skrivefeil.

Det å kommentere skrivefeil er helt legitimt, det å lage en egen tråd om at andre kommentere skrivefeil.. høres ut som noen er en smule hårsår.. eller føler seg truffet... eller bare vil krangle.. ;)

Gjest Cuddly
Skrevet

Men hvis man vil bli "hørt" så bør man, spesielt i lange innlegg, legge inn avsnitt, mellomrom, store bostaver, komma etc.

Mange flere vil gidde å lese det, og mange flere kommer til å ta det seriøst; for jeg må jo bare innrømme at jeg danner meg bilder av personer som skriver knotete innlegg, blottet for noe av det tidligere nevnte... :oops:

Skrevet

Jeg kommenterer sjelden skrivefeil, men legger godt merke til det når et innlegg er fullt av dem. Det blir rett og slett tungt å lese når det mangler tegnsetting, er fullt av gal orddeling og grove skrivefeil. Men jeg kommenterer det ikke, bare i tråder som handler om skrivefeil. Som denne.

Gjest Toffy
Skrevet
Jeg synes man skal heve seg over slike skrivefeil-kommentarer...ingen er vel her for å vise hvor flinke de er til å skrive rett, eller hurr?

:wink:

Er enig at en skal ”overse” skrivefeil, og avgjøre etter hva som blir ment/tatt fram i innlegget.

Men er det så enkelt?

Jeg har skrive dysleksi, og merker meget godt at folk ser på meg som dum.

Siden jeg klarer å skrive noenlunde rett, men det jeg gjør feil er at jeg konsentrerer meg for å kunne skrive rett, gjør at jeg nesten garantert overser . , : ) ! ? osv.

Resultatet av dette, blir at ingen skriver med meg via nett-treff steder som dette eller møteplassen, Finnenvenn, match O.L.

Og har på Blink, blitt utstengt grunnen at jeg tydelig er dum.

Grunnlaget dems var mange skrivefeil og slike ting.

Dette innlegget er skrivet dirrekte uten bruk av Word eller noe slikt. Dette er slik jeg skriver, noen rett meg om noen gidder.

T…

Gjest TomKrus
Skrevet
Resultatet av dette, blir at ingen skriver med meg via nett-treff steder som dette eller møteplassen, Finnenvenn, match O.L.

Og har på Blink, blitt utstengt grunnen at jeg tydelig er dum.

Grunnlaget dems var mange skrivefeil og slike ting.

Seriøst? Da ville jeg ha formidlet til dem at jeg faktisk var dyslektiker. Å bli utestengt for noe slikt virket iallfall ganske drøyt.

Gjest Phair
Skrevet

Jeg er ekstremt dårlig i rettskrivning, men kan vi alle være enige i at nysgjerrig IKKE skrives nyskjerrig?

Gjest TomKrus
Skrevet
Jeg er ekstremt dårlig i rettskrivning' date=' men kan vi alle være enige i at nysgjerrig IKKE skrives nyskjerrig?[/quote']

Er du sigger på det?

Skrevet

Jeg synes det blir for dumt og drive å rette opp i andres skrivefeil.

Ikke minst kan det være sårende for den det gjelder, man vet ikke om folk har dysleksi, er slitene, eller muligens bare kommer borti feil tast........

Med litt godvilje klarer man å lese de fleste innlegg og dette er vel et diskusjonsforum ikke et retteforum :roll:

Nei , finn på noe annet og irritere seg over er mitt råd :ler:

Skrevet

Hei!

Synes også det er unødvenig å rette på skrivefeil, man skjønner vel da hva som står, med unntak kanskje... Men herregud, hvis man går inn og retter på alt man skriver, så blir det vel litt mye. Noen ganger hender det at jeg sikriver litt feil :ler: , men det skjer da som oftest når man er sliten o.l... Og ang. inntrykk; jeg er ikke her for å gi et slik eller et slik inntrykk, selv ønsker jeg bare å få uttrykke mine meninger. Klart man blir såret når ting blir personlige og folk kritiserer, men man må da få si hva en mener uten at man skal være redd for at "rettskrivingsekspertene" skal komme og rette....! :roll: Og tenk på de som er ordblinde da. Jeg synes folk skal være i fred i slike saker jeg....Man kan jo velge å overse slike feil...

Mvh Yvonne

Skrevet

Pleier ikke kommentere skrivefeil, men når inleggene er så dårlig skrevet at men nesten ikke forstår hva som står, da må det være lov å si ifra.

Klarer heller ikke dy meg når debattanten konsekvent unngår avsnitt og store bokstaver i starten av setninger. Sånne ting gjør det veldig vanskelig å lese innlegget..

Gramatiske småfeil, derimot, bryr jeg meg (stort sett) ikke om..

Skrevet
Pleier ikke kommentere skrivefeil, men når inleggene er så dårlig skrevet at men nesten ikke forstår hva som står, da må det være lov å si ifra.

Kan jo hende at det sitter en dyslektiker bak det innlegget, og jeg vil da tro at vedkommende ikke synes det er spesielt stas og bli oppmerksom på (sikkert for hundrede gang) at det er mange skrivefeil i det vedkommende har skrevet.

Det er jo nettopp ved sånne typer innlegg man karnsje bør ha "vær varsom" plakaten oppe.... :roll:

Gjest Cuddly
Skrevet
Jeg er ekstremt dårlig i rettskrivning, men kan vi alle være enige i at nysgjerrig IKKE skrives nyskjerrig?

Tror du må slå det opp, gitt...

Gjest Cuddly
Skrevet

TAKK!

Da har jeg lært noe nytt, og akkurat NÅ skrives det bak øret :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...