Gå til innhold

Skrivefeil

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Hvorfor henge seg opp i skrivefeilene til folk?

Jeg har i to annledninger opplevd å bli rettet på og jeg synes det er unødvendig. Om det ble skrevet slik eller slik spiller vel ikke noen rolle, bare nn forstår hva som menes.

Det er ikke bare jeg som har blitt rettet på her inne, men det er kanskje bare jeg som reagerer på det.

Jeg vet at dette er bagateller, men jeg blir litt irritert. :-x

Beklager!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er et diskusjonsforum, ikke en rettskrivningssted. Jeg er helt enig!

Jeg ser ofte skrivefeil, men synes det er unødvendig å rette feilene.

Man skjønner hva det står selv om det er skrevet på en litt gal måte, f. eks orddeling.

Om man skriver innlegg om ost, og det pluselig står noe om pulte oster, skjønner man vel at det er pultost en mener og ikke ostefetisjer f.eks. :ler:

Synes også det er irriterende med folk som skal kommentere at de ikke skjønner innlegg fordi de ikke er skrevet på bokmål eller nynorsk, men dialekt.

Skrevet

Jeg har ikke for vane å rette på folks skrivefeil, men jeg skjønner godt de som gjør det. Du ville ikke sendt en jobbsøknad spekket med skrivefeil, ikke sant? Fordi det gir et dårlig inntrykk, og jeg synes også det gir dårlig inntrykk med masse skrivefeil (ikke så mye slurvefeil, men når noen helt tydelig ikke vet hvordan ord staves) på fora og andre steder man skriver.

Skrevet

Helt enig med Arkana, mengder av skrivefeil gir rett og slett ikke noe godt inntrykk. Da snakker jeg ikke om en og annen slurvefeil, men konsekvente skrivefeil, orddeling, feil bruk av da/når osv. Jeg pleier heller ikke å rette på slikt, men jeg må innrømme at jeg har vanskeligere for å ta et innlegg spekket med feil seriøst, enn et som er noenlunde korrekt skrevet.

Skrevet

Men er ikke det mer deres problem om ikke dere kan lese innlegget og ta det seriøst.

Ikke de som skriver det.

Irriterende å få kommentarer om skrivefeil i et innlegg som ikke handler om rettskrivning, skjønner?

Skrevet

Irriterende å få kommentarer om skrivefeil i et innlegg som ikke handler om rettskrivning, skjønner?

Hvorfor er det bedre å skulle irritere seg over skrivefeil enn det er å irritere seg over at andre retter på skrivefeilene dine? Man kan jo ikke akkurat nekte folk å rette hvis de ønsker det, så da må jo heller de det gjelder bare overse rettingen (eller lære seg å skrive riktig).

Gjest GreenSky
Skrevet

Skrivefeil er noe jeg legger godt merke til, fordi jeg er opptatt av gramatikk. Men på KG skriver jeg omtrent som jeg tenker, jeg legger ikke like mye omtanke bak som jeg feks ville gjort med et brev eller en rapport. Når jeg blir ivrig, eller er sliten har jeg skrivefeil i innleggene mine, det vet jeg. :-)

Jeg prøver å ikke henge meg opp i skriveleifer, og heller fokusere på selve innlegget. Men av og til blir skriveleifen så stor at det ødelegger og irriterer, og da kan raskt meningen med selve innlegget falle litt bort. Da sier jeg i fra.

Skrevet
Men er ikke det mer deres problem om ikke dere kan lese innlegget og ta det seriøst.

Ikke de som skriver det.

For de som har skrevet innlegget er jo problemet at de risikerer å bli oppfattet som mindre intelligente, og at deres synspunkter ikke blir tatt seriøst.

Skrevet

Jeg synes det bare er unødvendig å påtvinge folk rettskrivningregler i et diskusjonsforum.

Jeg er enig i at det er viktig med god rettskrivning, men det er i søknader, aviser o.l. ikke chattedteder og forum som Kvinneguiden.

Skrevet
For de som har skrevet innlegget er jo problemet at de risikerer å bli oppfattet som mindre intelligente, og at deres synspunkter ikke blir tatt seriøst.

Og da er det jo bra at ikke alle tenker likt.

Det er nok langt fra alle som tenker at folk er uintelligente fordi de skriver feil i innleggene sine.

Gjest Carmelita
Skrevet
Skrivefeil er noe jeg legger godt merke til' date= fordi jeg er opptatt av gramatikk.

Grammatikk staves med to m-er...Måtte bare påpeke det når du sier du er opptatt av det :wink:

Forøvrig er jeg enig i at mange henger seg unødvendig opp i stavefeil. Dersom man godt forstår hva som står der synes jeg det er unødvendig. Innlegg som er så fulle av feil at jeg ikke klarer å forstå hva som står der hopper jeg over.

Skrevet
Innlegg som er så fulle av feil at jeg ikke klarer å forstå hva som står der hopper jeg over.

Nettopp, og det er jo trist for den som har skrevet innlegget og som faktisk ønsker å utrykke noe, men ikke lykkes med det.

Gjest GreenSky
Skrevet

:oops:

Som jeg sa... Skriveleifer når jeg er sliten! Overtid på jobben.... :Gjesp:

Skrevet

Det eneste vi har å dømme hverandre ut ifra her på forumet, er hva og hvordan vi skriver. Brukere med masse skrivefeil i innleggene blir automatisk sett på som mindre intelligente... Tastefeiler gidder jeg ikke bry meg om, men når innlegg er spekket av skrivefeil gir det inntrykk av at det er en mindre begavet person som har skrevet det.

Ikke skyld på meg, det er underbevisstheten min som danner bilder av andre brukere.

Gjest agurk
Skrevet

Jeg må jo bli sett på som temmelig dum jeg da med alle mine taste- og skrivefeil. Sitter som oftest og skriver med en finger mens jeg ammer, og det er ikke alltid det går så bra.

Jaja, ikke alle kan være like smarte! :tunge1:

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg forstår godt at alle ikke er enige i mitt innlegg, men dette er et diskusjonsforum. Hadde det vært en jobbsøknad så hadde en brukt mye mer tid på det en skriver og en hadde slått opp på ord en er usikker på.

Det er veldig fort gjort å trykke på mellomromstasten uten å tenke over det.

Gjest GreenSky
Skrevet
Jeg må jo bli sett på som temmelig dum jeg da med alle mine taste- og skrivefeil. Sitter som oftest og skriver med en finger mens jeg ammer, og det er ikke alltid det går så bra.

Jeg har ikke lagt merke til spesielt mange skrivefeil fra deg, i alle fall.

Gjest TomKrus
Skrevet

Mindre inteligente in legg blir mindre intelligente med skrive feil. Fornuftige innleg blir ike det. Klarer man å skille sak fra person, bør man klare å skille sak fra skrivefeil. Sikkert mange ordblinde og andre med skriveproblemer der ute som fint kan sitte inne med mye innsikt.

Skrevet

Bekymrer meg ikke så mye om skrivefeilene.. så lenge det ikke er helt umulig å lese.

Synes det er mer slitsomt med laaaaange innlegg uten avsnitt jeg - og i tillegg irriterer jeg meg over alt for mye sitat-sitering-sitering-sitering, da gidder jeg stort sett ikke lese det..

Skrevet

Jeg synes man skal heve seg over slike skrivefeil-kommentarer...ingen er vel her for å vise hvor flinke de er til å skrive rett, eller hurr?

:wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...