AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #1 Skrevet 27. april 2014 Hei. For en mnd siden var pus ute på vift og var bortevekk noen dager. Da hun kom hjem var det tydelig at hun hadde løpetid så vi har mistenkt en liten stund at hun kunne ha blitt gravid. Nå ser vi at hun har blitt rundere og "puppene" hennes er røde og større så det er tydelig at noe er på gang inni der. Vi syns det er kjempe koselig, men har noen spørsmål. -hun er veldig liten i størrelse og i min tankegang betyr det at hun umulig kan få kjempe mange kattunger. Stemmer det? -bør vi dra til dyrlege og sjekke hvor langt hun er på vei? -hvor er det best å sette frem rede til henne og går det fint med teppe i kassa? -andre ting vi bør vite når det nærmer seg? Hun er forresten ca 2,5år gammel (Og bare for å ha det sagt så skal vi sterilisere når hun har fått kattungene, altså når det lar seg gjøre, vi ønsket kattunger en gang først)Anonymous poster hash: 9e344...fa2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #2 Skrevet 27. april 2014 Rettelse: pus er DREKTIG Bare for å komme de som liker å påpeke slikt i forkjøpet TSAnonymous poster hash: 9e344...fa2 1
Andreas_B Skrevet 27. april 2014 #3 Skrevet 27. april 2014 størrelsen på katten din har lite å si på om hvor mange kattunger hun får, det varierer fra rase til rase
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #4 Skrevet 27. april 2014 Hun kan kastrere med en gang, og fostrene aborteres samtidig. Jeg kan garantere at hverken katten eller dere har lyst på en haug gærne kattunger hengende i gardinene i 12 uker. Anonymous poster hash: 2dc42...95c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #5 Skrevet 27. april 2014 Størrelsen hennes kan for øvrig vanskeliggjøre fødsel og øker risikoen for at kattemor dør. Hun burde dessuten vært kastrert før hun ble et år gammel. Anonymous poster hash: 2dc42...95c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #6 Skrevet 27. april 2014 Vil også anbefale kastrering før hun føder. Ikke alle som vet at det går an, men det gjør det altså. Om dere ønsker dere kattunger selv kan dere heller adoptere fra Dyrebeskyttelsen, det kommer til å flomme over av de der ganske snart. Anonymous poster hash: 346bd...812 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #7 Skrevet 27. april 2014 Hun kan kastrere med en gang, og fostrene aborteres samtidig. Jeg kan garantere at hverken katten eller dere har lyst på en haug gærne kattunger hengende i gardinene i 12 uker. Anonymous poster hash: 2dc42...95c Unnskyld meg, men har du litt vondt for det? Nei jeg vil ikke abortere kattungene, de er ønsket. Jeg er ganske klar over hva det vil si å ha kattunger i hus og hvis man ønsker kattunge® så klarer man å forberede seg på tiden som kommer. TSAnonymous poster hash: 9e344...fa2 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #8 Skrevet 27. april 2014 størrelsen på katten din har lite å si på om hvor mange kattunger hun får, det varierer fra rase til rase Det er en bengal (vår katt altså). Hun er ikke noe miniatyr i forhold til rasen sin, men det er jo en rase som ofte blir ganske store (kan godt være at hun er helt normal i størrelse, hu-katten er jo mindre enn hann-katten). TSAnonymous poster hash: 9e344...fa2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #9 Skrevet 27. april 2014 Har du litt tungt for det? For hver kattunge du produserer, er det en voksen, hjemløs katt hos Dyrebeskyttelsen som mister sjansen til å få et nytt hjem. Hadde du produsert rasekatter i samråd med oppdretter og solgt disse med stamtavle skulle jeg ikke klaget, men da hadde du jo også lest deg opp på forhånd og hatt tett oppfølging fra oppdretter så du visste hva du skulle forvente og gjøre. Synes kattens oppdretter det er greit at den blir brukt til blandingsavl? Få bare katten kastrert. Anonymous poster hash: 2dc42...95c 6
Gjest Eurodice Skrevet 27. april 2014 #10 Skrevet 27. april 2014 For noen usaklige svar! Kan dere ikke bare svare på det TS spør om, hvis dere har forslag, og ellers holde fred. TS, jeg vet ikke så mye om dette, så jeg kan dessverre ikke gi deg noen råd. 1
Andreas_B Skrevet 27. april 2014 #11 Skrevet 27. april 2014 du kan jo lese litt på denne siden: http://www.best-cat-tips.com/cat_pregnancy.htm 1
Aurora M. Skrevet 27. april 2014 #12 Skrevet 27. april 2014 Når man spør på et forum som dette, bør man forvente å ikke alltid få de svarene man ønsker seg. Jeg burde kanskje holde kjeft jeg og, siden jeg ikke orker å komme med noe vettugt i forhold til denne graviditeten og fødselen du har tenkt å la gå sin gang. Jeg har nemlig bare lyst til å si det noen andre gjør her: Få henne kastrert og ta fostrene samtidig. Du har latt en rasekatt gå ute og bli drektig med "hvem som helst" med vitende og vilje fordi du "har lyst på kattunger og synes det er koselig", og da må det være lov å reagere. Det hadde vært noe annet om det var et uhell, for det kan skje alle. "Vårrushet" setter i disse dager inn hos frivillige organisasjoner og hjelpesentre over hele landet, fosterhjem fylles til randen og frivillige jobber skjorta av seg fordi andre ikke tar ansvar og kastrerer kattene sine. Det blir verre for hvert år, til tross for opplysningskampanjer og gode tilbud på kastrering hos veterinærer. Når man har gått og tråkket oppi denne virkeligheten i mange år, så må det være lov å reagere når man leser slikt som dette. Jo fler kattunger som fødes, jo fler hjemløse blir det. Det er det harde faktum som ingen av oss burde være uberørt av. 13
Gjest Lille-pus Skrevet 27. april 2014 #13 Skrevet 27. april 2014 Når man spør på et forum som dette, bør man forvente å ikke alltid få de svarene man ønsker seg. Jeg burde kanskje holde kjeft jeg og, siden jeg ikke orker å komme med noe vettugt i forhold til denne graviditeten og fødselen du har tenkt å la gå sin gang. Jeg har nemlig bare lyst til å si det noen andre gjør her: Få henne kastrert og ta fostrene samtidig. Du har latt en rasekatt gå ute og bli drektig med "hvem som helst" med vitende og vilje fordi du "har lyst på kattunger og synes det er koselig", og da må det være lov å reagere. Det hadde vært noe annet om det var et uhell, for det kan skje alle. "Vårrushet" setter i disse dager inn hos frivillige organisasjoner og hjelpesentre over hele landet, fosterhjem fylles til randen og frivillige jobber skjorta av seg fordi andre ikke tar ansvar og kastrerer kattene sine. Det blir verre for hvert år, til tross for opplysningskampanjer og gode tilbud på kastrering hos veterinærer. Når man har gått og tråkket oppi denne virkeligheten i mange år, så må det være lov å reagere når man leser slikt som dette. Jo fler kattunger som fødes, jo fler hjemløse blir det. Det er det harde faktum som ingen av oss burde være uberørt av. Aurora, for this I truly love you. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #14 Skrevet 27. april 2014 Steriliser kattene før du sender dem fra deg. Anonymous poster hash: 12b55...286
voff_voff Skrevet 28. april 2014 #15 Skrevet 28. april 2014 Unnskyld meg, men har du litt vondt for det? Nei jeg vil ikke abortere kattungene, de er ønsket. Jeg er ganske klar over hva det vil si å ha kattunger i hus og hvis man ønsker kattunge® så klarer man å forberede seg på tiden som kommer. TSAnonymous poster hash: 9e344...fa2 Med mindre du har planer om å beholde alle kattungene selv, er de ikke ønsket. Det du ønsker, er å more deg med dem i noen uker før de havner på et overfylt kattungemarked. Siden skaden nå allerede er skjedd, håper jeg i det minste at du kastrerer dem og er nøye på hvem du selger / gir dem bort til. Jeg regner med at du ikke ønsker at de skal havne hos noen som dumper dem neste gang de skal på ferie og ikke har kattepass. Det å finne noen som er villig til å ta til seg en nusselig liten pelsdott, er en ting - det er noe helt annet å finne noen som oppriktig ønsker å ta vare på en voksen katt i opptil 20 år. 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #16 Skrevet 28. april 2014 Med mindre du har planer om å beholde alle kattungene selv, er de ikke ønsket. Det du ønsker, er å more deg med dem i noen uker før de havner på et overfylt kattungemarked. Siden skaden nå allerede er skjedd, håper jeg i det minste at du kastrerer dem og er nøye på hvem du selger / gir dem bort til. Jeg regner med at du ikke ønsker at de skal havne hos noen som dumper dem neste gang de skal på ferie og ikke har kattepass. Det å finne noen som er villig til å ta til seg en nusselig liten pelsdott, er en ting - det er noe helt annet å finne noen som oppriktig ønsker å ta vare på en voksen katt i opptil 20 år. Hvem har sagt at vi ikke skal beholde kattungene?Anonymous poster hash: 9e344...fa2
voff_voff Skrevet 28. april 2014 #17 Skrevet 28. april 2014 Hvem har sagt at vi ikke skal beholde kattungene?Anonymous poster hash: 9e344...fa2 Det vet jeg ikke (det var derfor jeg startet med "med mindre", for å sette et lite forbehold). Men jeg anser det som svært usannsynlig at dere på forhånd har bestemt dere for å beholde alle sammen, uansett hvor mange det blir. Du kan jo svare på det selv? 1
maria b Skrevet 28. april 2014 #18 Skrevet 28. april 2014 Hei. Du trenger ikke å dra til veterinær med mindre du er redd for at noe er galt. Siden du vet når hun hadde løpetid og var på vift, er det jo greit å regne seg fram til fødsel. Svangerskapet er ca 65 dager. Du kan gjøre i stand en kasse til henne og plassere den på et sted/ rom hvor hun kan være litt i fred. Bruk gjerne teppe, men håndklær fungerer også greit. Når fødselen er nært forestående vil du se at hun begynner å slikke seg mye bak, samt at det kommer blod, eller at vannet går. Pass også på å holde katten din inne når det nærmer seg. Noen katter velger å føde ungene sine ute. Til dere som snakker om abort her; det er nok litt for sent for det nå. Hvis katten ikke er synlig drektig, kan veterinæren gi noen piller for å ta abort. Når katten er lenger ut i svangerskapet er det mer dramatisk og komplisert. Etter behandling vil katten da måtte føde døde kattunger.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #19 Skrevet 28. april 2014 Når katten er lenger ut i svangerskapet er det mer dramatisk og komplisert. Etter behandling vil katten da måtte føde døde kattunger. Fint svar Men nei, det er ikke snakk om en ren abort, men å kastrere katten og abortere fostrene kirurgisk samtidig. Det er naturligvis ikke ideelt, men det er jo allerede for sent å få katten kastrert i tide til å forhindre drektighet. Anonymous poster hash: 2dc42...95c
maria b Skrevet 28. april 2014 #20 Skrevet 28. april 2014 Fint svar Men nei, det er ikke snakk om en ren abort, men å kastrere katten og abortere fostrene kirurgisk samtidig. Det er naturligvis ikke ideelt, men det er jo allerede for sent å få katten kastrert i tide til å forhindre drektighet.Anonymous poster hash: 2dc42...95c Ok, jeg forstår hva du mener . Har faktisk selv fått det gjort på en hunnkatt jeg hadde for noen år siden. Hun var drektig med kun en kattunge. Kattungen døde helt sent i svangerskapet og katten min klarte ikke å føde den. Kattungen ble da kirurgisk fjernet og katten ble kastrert i samme slengen. Før jeg får kommentarer her om hvorfor jeg ikke hadde kastrert katten tidligere, er svaret det at dette var en hittekatt som allerede var drektig når jeg tok henne til meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå