AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #1 Skrevet 27. april 2014 Vi er to voksne og tre barn som skal reise utenlands med Norwegian til høsten. Tenkte å bare bestille bagasje til oss voksne, men ser at dette henger sammen med setereservasjon. Ungene er 2,5 og 8 år, og kan derfor ikke sitte alene. Bruker dere å reservere sitteplasser når dere reiser med Norwegian, ellers satser dere på at det er ledige seter ved siden av hverandre når dere sjekker inn? Og en annen ting: Flyet går kl 7 om morgenen. Vi reiser fra Værnes, og skal til en storby i Europa. Når bør vi møte opp, for å være i god tid? Anonymous poster hash: a6131...e04
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #2 Skrevet 27. april 2014 Jeg har bare reist endel innenlands med Norwegian men synes det klart er best å reservere seter, da slipper du usikkerheten med seteplassering og eventuelt måtte spørre andre om å få bytte seter osv, det kan bli mye styr. Det spørs jo helt på hvor fullt flyet er og det vet man jo ikke på forhånd. Noen ganger kan det være stappet, andre ganger er det masse ledige seter og ingen problem. Beregn god tid, det kan være lange køer gjennom sikkerhetskontrollen på Værnes i tillegg til at dere må sjekke inn bagasjen. Det kan også hende dere må gå et godt stykke til gaten og med barn på tur er det greit å ha god tid og ikke stresse vil jeg tro Anonymous poster hash: 6a2cc...195
Gjest Blubberella Skrevet 27. april 2014 #3 Skrevet 27. april 2014 Jeg pleier alltid å reservere og det viser seg at de fleste reserverer på forhånd, så sjansen for å få ledige seter ved siden av hverandre uten reservasjon er liten. Ledige seter er stort sett alltid bare ett her og der. Kanskje to ved siden av hverandre.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #4 Skrevet 27. april 2014 Jeg ville droppet setereservasjon. Det koster vel 100 kroner å reservere? Det er 1000 kroner dere kan bruke på annen moro. Spør på flyplassen eller kabinpersonale og det ordner seg stort sett. Det er ikke veldig store forhold på Værnes, så det er ikke sånn at du ikke rekker fram til gaten fordi du er på andre siden av flyplassen. Så lenge dere er der halvannen time før flyet skal gå holder det i massevis. Jeg reiste på påskeferie til storby fra Værnes med et fly som gikk klokka 7, og for to voksne var det mer enn nok med tid å være på flyplassen like etter klokka 6. Anonymous poster hash: f733d...0a0 3
Kjetil E Skrevet 27. april 2014 #5 Skrevet 27. april 2014 Vi er to voksne og tre barn som skal reise utenlands med Norwegian til høsten. Tenkte å bare bestille bagasje til oss voksne, men ser at dette henger sammen med setereservasjon. Ungene er 2,5 og 8 år, og kan derfor ikke sitte alene. Bruker dere å reservere sitteplasser når dere reiser med Norwegian, ellers satser dere på at det er ledige seter ved siden av hverandre når dere sjekker inn? Og en annen ting: Flyet går kl 7 om morgenen. Vi reiser fra Værnes, og skal til en storby i Europa. Når bør vi møte opp, for å være i god tid? Anonymous poster hash: a6131...e04 Du trenger ikke å velge den komboen med bagasje og seteplasering. For haker du ikke av for den så kan du alikevel hake av for bagsje senere i bestillingen. Men skal du ha både bagasje og seteplasering så er det billigere og velge den samleknappen. Du kan risikere at dere ikke for sitte sammen hvis dere ikke reserverer, for hvis mange nok reserverer på forhånd er det ikke sikkert det er plasser ved siden av hverandre igjen. Hvis dere forhåndsreserverer og det er 737-800 dere skal fly med så vil det lønne seg og bestille plass mellom rad 1 og 15 på ABC siden. Da det er bedre plass mellom setene på de første 15 radene på den siden enn i resten av flyet.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #6 Skrevet 27. april 2014 Du trenger ikke å velge den komboen med bagasje og seteplasering. For haker du ikke av for den så kan du alikevel hake av for bagsje senere i bestillingen. Men skal du ha både bagasje og seteplasering så er det billigere og velge den samleknappen. Du kan risikere at dere ikke for sitte sammen hvis dere ikke reserverer, for hvis mange nok reserverer på forhånd er det ikke sikkert det er plasser ved siden av hverandre igjen. Hvis dere forhåndsreserverer og det er 737-800 dere skal fly med så vil det lønne seg og bestille plass mellom rad 1 og 15 på ABC siden. Da det er bedre plass mellom setene på de første 15 radene på den siden enn i resten av flyet. TS her. Hvordan vet vi om det er 737-800 vi skal fly med? Det vi ideellt sett ønsker er å reservere 5 plasser ved siden av hverandre, men kun betale for 2 stk bagasje. Men det er altså ikke mulig? Anonymous poster hash: a6131...e04
Strange Doll Skrevet 27. april 2014 #7 Skrevet 27. april 2014 (endret) Jeg hadde reservert om jeg reiste med barn som ikke kan sitte alene. Har opplevd mye styr da barnefamilier ikke har reservert og er blitt plassert fra hverandre og skal begynne å bytte seter, så blir det sure toner fra andre passasjerer som har reservert og får spørsmål om å bytte sete, og har og sett de som jobber der ikke blir happy om det er så langt at det er matservering. Om jeg har betalt penger for å ha sete der jeg ønsker sammen med de jeg reiser med har ikke jeg stor interesse av å bytte sete fordi noen andre har satset på at det går fint. Reiser man med barn som ikke kan sitte alene syns jeg faktisk det er best å betale det det koster for å være sikker Endret 27. april 2014 av Strange Doll 7
Tussilago_2 Skrevet 27. april 2014 #8 Skrevet 27. april 2014 enig med hun over, har dere ikke reservert kan dere ikke forvente å sitte sammen (selv om det kan være stor sannsynlighet for ledige plasser om dere kommer tidlig til innsjekkingen...) Personlig ville jeg nok byttet plass om det var snakk om små barn, men ville vært irritert (selv om du ikke nødvendigvis ser det) - er en grunn til at jeg velger å sitte der jeg vil for å slappe av best mulig på turen... Hadde jeg reist med små barn hadde jeg nok reservert seter på forhånd for å være sikker på å få plasser sammen...
Zess Skrevet 27. april 2014 #9 Skrevet 27. april 2014 Jeg synes det er det er noe gigantisk tull og helt urimelig å kreve penger for setereservering, så dette betaler jeg av prinsipp aldri for. På samme måte ville jeg gitt katta i om folk som de over begynte å surmule fordi jeg forsøkte å bytte sete. 2
Strange Doll Skrevet 27. april 2014 #10 Skrevet 27. april 2014 enig med hun over, har dere ikke reservert kan dere ikke forvente å sitte sammen (selv om det kan være stor sannsynlighet for ledige plasser om dere kommer tidlig til innsjekkingen...) Personlig ville jeg nok byttet plass om det var snakk om små barn, men ville vært irritert (selv om du ikke nødvendigvis ser det) - er en grunn til at jeg velger å sitte der jeg vil for å slappe av best mulig på turen... Hadde jeg reist med små barn hadde jeg nok reservert seter på forhånd for å være sikker på å få plasser sammen... Jeg har byttet plass en gang fordi det var snakk om små barn, men jeg sa ifra til personalet at jeg ikke syntes noe om det siden vi faktisk hadde betalt for reserverte seter, og det hørte hun som ikke hadde reservert og kom med den "ja men mine unger kan jo ikke sitte alene så lenge!" En gang har jeg sagt nei, fordi det var snakk om barn som var så gamle at de klarer å sitte alene (type 15 år) 3
Strange Doll Skrevet 27. april 2014 #11 Skrevet 27. april 2014 Jeg synes det er det er noe gigantisk tull og helt urimelig å kreve penger for setereservering, så dette betaler jeg av prinsipp aldri for. På samme måte ville jeg gitt katta i om folk som de over begynte å surmule fordi jeg forsøkte å bytte sete. Er bare å prøve å bytte, men jeg blir irritert når folk forventer å få sitte sammen når systemet er sånn at man må reservere seter for å være sikker på dette. Er det sånn at man må betale for å reservere så velger noen å gjøre det, og de som ikke gjør det kan faktisk ikke forvente å få sammen da. Men jeg har som sagt flyttet på meg for at barn skal få sitte med foreldre, på tross av at jeg selv hadde betalt for sete før. 4
Gjest Blubberella Skrevet 27. april 2014 #12 Skrevet 27. april 2014 TS her. Hvordan vet vi om det er 737-800 vi skal fly med? Det vi ideellt sett ønsker er å reservere 5 plasser ved siden av hverandre, men kun betale for 2 stk bagasje. Men det er altså ikke mulig? Anonymous poster hash: a6131...e04 Det skal vel være mulig? Jeg og samboeren reiste med Norwegian, reserverte seter sammen men betalte bare for 1 stk bagasje.
Kjetil E Skrevet 27. april 2014 #13 Skrevet 27. april 2014 TS her. Hvordan vet vi om det er 737-800 vi skal fly med? Det vi ideellt sett ønsker er å reservere 5 plasser ved siden av hverandre, men kun betale for 2 stk bagasje. Men det er altså ikke mulig? Anonymous poster hash: a6131...e04 Når du går videre i bestillingen så for du opp setevalg og da vises hele flyet. Er det 25 rader er det en 737-300 men er det 31 rader så er det en 737-800. Det er de to alternativene som gjelder på Norwegian på flygninger innen Norge og fra Norge til andre land i Europa. Hvis du kun skal ha bagasje til 2 så er nok det beste bestille sete for seg og bagasje for seg. Da gjør du setereservering på alle og krysser kun av for bagasje på to stk. Eventuelt du kan først bestille til 2 hvor du velger pakkeprisen med sete og bagasje og så bestille til de 3 andre etterpå. Men da vil det jo være en liten risk for at noen kan ha tatt plasser i mellomtiden slik at dere blir sittende med 2 på et sted og 3 på et annet sted i flyet. Gjør dere den andre bestillingen med en gang du er ferdig med den første så er selvsagt muligheten for at dere ikke for plass alle 5 samlet liten. Men vil altid være tilstede hvis dere bestiller i 2 omganger.
Kjetil E Skrevet 27. april 2014 #14 Skrevet 27. april 2014 Jeg synes det er det er noe gigantisk tull og helt urimelig å kreve penger for setereservering, så dette betaler jeg av prinsipp aldri for. På samme måte ville jeg gitt katta i om folk som de over begynte å surmule fordi jeg forsøkte å bytte sete. Jeg foretrekker helt klart flyselskaper hvor jeg kan reservere sete ved bestilling og i de fleste tilfeller ihvertfall innen Europa og Norge er man da nødt til å betale for dette. Da det er normalen hos de selskaper som tilbyr dette på intraeuropeisk. Og ja jeg er nødt til å ha vindusplass når jeg flyr.
Kjetil E Skrevet 27. april 2014 #15 Skrevet 27. april 2014 Det skal vel være mulig? Jeg og samboeren reiste med Norwegian, reserverte seter sammen men betalte bare for 1 stk bagasje. Det går men det blir dyrere for da må du foreta bestilling av eks antall bagasje og sete inne i bestillingen. Men Norwegian har et pakketilbud som du kan krysse av for i det du starter bestillingen. Hvor det blir billigere, men da for alle du bestiller for dette. Så det kan man ikke bruke hvis det kun er noen som skal ha med bagasje.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #16 Skrevet 27. april 2014 Jeg synes det er det er noe gigantisk tull og helt urimelig å kreve penger for setereservering, så dette betaler jeg av prinsipp aldri for. På samme måte ville jeg gitt katta i om folk som de over begynte å surmule fordi jeg forsøkte å bytte sete. Og da hadde jeg garantert gitt katta i å bytte bort et sete jeg har betalt for til en som ikke har giddet. Anonymous poster hash: f9a95...713 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #17 Skrevet 27. april 2014 Er bare å prøve å bytte, men jeg blir irritert når folk forventer å få sitte sammen når systemet er sånn at man må reservere seter for å være sikker på dette. Er det sånn at man må betale for å reservere så velger noen å gjøre det, og de som ikke gjør det kan faktisk ikke forvente å få sammen da. Men jeg har som sagt flyttet på meg for at barn skal få sitte med foreldre, på tross av at jeg selv hadde betalt for sete før. Håper virkelig de folkene har tilbudt deg å betale det du har lagt ut på setet, men jeg merker at jeg tviler... Anonymous poster hash: f9a95...713 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #18 Skrevet 27. april 2014 Betal de kronene det koster å reservere. Sure penger, men du risikerer at dere i verste fall blir spredt over hele flyet. Jeg personlig ville ikke flyttet meg for en person som ikke hadde reservert, med mindre byttesetet er bedre. Jeg vil ha vindusplass når jeg flyr, og har jeg betalt for det skal jeg ha det. Anonymous poster hash: eb327...36c 3
Erazor Skrevet 27. april 2014 #19 Skrevet 27. april 2014 Det vi ideellt sett ønsker er å reservere 5 plasser ved siden av hverandre, men kun betale for 2 stk bagasje. Men det er altså ikke mulig? Anonymous poster hash: a6131...e04 Det er fullt mulig. Norwegian har en pakkeløsning for bagasje og setereservasjon som kommer opp automatisk som valg, og som er billigere enn om dere bestiller de to tjenestene hver for seg. Dersom dere kun ønsker denne pakken for to av billettene, bestiller dere den bare for to, og så velger dere kun setereservasjon for de tre siste plassene. Mener det koster 99 kroner for pakkeløsningen og 70 kroner for hver enkelttjeneste. Prislisten for tilleggstjenestene finnes for øvrig her: http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/tilleggstjenester/ Jeg synes det er det er noe gigantisk tull og helt urimelig å kreve penger for setereservering, så dette betaler jeg av prinsipp aldri for. På samme måte ville jeg gitt katta i om folk som de over begynte å surmule fordi jeg forsøkte å bytte sete. Jeg synes det er helt greit at et lavprisselskap har dette som valgfri tjeneste. Da kan man velge det man selv synes er viktig fremfor å betale ekstra for noe man egentlig ikke trenger. 1
Gjest Wilhelmine Skrevet 27. april 2014 #20 Skrevet 27. april 2014 Jeg synes dere bør reservere seter Du sier selv at ungene ikke kan sitte alene, og ved å satse på at det er ledig, så tar du jo en sjanse. Hvis det IKKE er ledig, så må du begynne å be andre om å flytte seg, og da går det jo ut over dem. Jeg ville hvertfall synes det var veldig irriterende hvis jeg og et eventuelt reisefølge har reservert seter, og det plutselig kommer en familie dragene med en drøss med unger og "krever" at vi skal flytte oss. Hvis de ikke har giddet bruke penger på setereservasjoner, så er det ganske frekt å forvente at de som har det skal splitte opp og flytte seg. Har man små barn som ikke kan sitte alene, så er det faktisk foreledrenes plikt å reservere sete så det ikke blir noe problem, ikke min jobb som flypassasjer å flytte meg. Og tape de 70 kronene reservasjonen kostet, siden jeg ikke fikk brukt tjenesten jeg betalte for. Det er jo en grunn til at man reserverer sete liksom, det er ikke fordi man har så innmari lyst til å bli kvitt pengene Jeg tror du kan velge å ta sånn pakke med bagasje og sete på to av billettene, også velge kun setereservasjon på de andre. Men mulig det er et steg eller to lenger i prosessen? Jeg satt da hvertfall å veide frem og tilbake om jeg skulle ta med bagasje eller ikke på en innenlandsflyvning, og tror jeg kom til at det var ca 30 kroner forskjell i pris om jeg valgte bare setereservasjon eller begge deler. Så det må jo være mulig med bare setereservasjon. Jeg kjenner ikke Værnes, da jeg alltid flyr fra Gardermoen, men jeg ville vært på plass to timer før avgang. Er vel det som er anbefalt. En time på innenlands og to timer på utenlands. Vet ikke om det er nødvendig på Værnes, men bedre med for god tid enn for dårlig. God tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå