Gå til innhold

Kettlebell

Chicken!

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste måneden begynt med kettlebell på treningssenteret (får hjelp av en som er ordentlig kjent med det), og er helt frelst!

Jeg trener med kettlebell ca tre ganger i uka, og løfter for tiden 12 kg (til jeg får inn teknikken ordentlig).

Det jeg elsker med kettlebell er at det både er styrke og kondisjon, så istedenfor å løpe eller være på ellipsemaskinen i en time for så å begynne på styrke, så varmer jeg kun opp i ti min før jeg begynner med kettlebell.

Før jeg startet med kettlebell trente jeg nesten bare kondisjon, noe som gjorde at jeg gikk ned ca 13 kg på et år. Jeg ønsker fortsatt å gå ned ytterligere 4-5 kg, samt få litt mer markerte muskler og håper kettlebell kan hjelpe meg med dette.

Er det noen her som har erfaring med kettlebell? Hvordan funket det for dere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Elsker kettlebell, kondisjon og styrke i en smekk :D

Anonymous poster hash: 3111f...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye erfaring med kettlebell, men jeg bruker ikke bare det.

Så lenge du er relativt lite sterk fungerer de godt for styrke. Spesielt i litt mer rigide øveler som vanlig skulderpress, gulvpress. De fungerer bra i kondisjoneringsøvelser som kb-swing, clean&jerk, snatch, farmer carry, waiter carry.

De fleste treningsstudio har KB opp til 32kg, så de holder en god stund for styrke dersom du ikke er så sterk i utgangspunktet. Dessverre er det stor avstand i vekt mellom nivåene. (Normalt kommer de bare i vekter som er i "gangetabellen" til 1 pood (~/=16kg). Dvs 8, 12, 16, 20, 24, 32, 48. Dersom du f.eks. skal kjøre knebøy med 2 stk så blir det fort 8kg hopp opp eller ned i vekt. Vektstang og løse vekter er nok greiere da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg også har nylig begynt med kettlebell!

Jeg holder for det meste på med kondisjonsøvelsene som clean & jerk, swing og snatch. Merker allerede at jeg begynner å få mer markerte armmuskler etter en måned. Er det fare for at jeg som jente blir "bola", eller kan jeg bare pøse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer cattlebell?? Aner ikke hvordan slikt program er.. *nyskjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har svingt en del kettlebell på gruppetrening, synes det er artig!

Anonymous poster hash: 00db5...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kettlebelltrening er faktisk kåret til verdens mest effektive styrketrening, og jeg synes det både er veldig morsomt og en veldig god treningsform for oss som ikke har tid til å trene i timesvis - du trener hele kroppen på en gang og får også opp pulsen. Men det avhenger selvsagt av hvilke øvelser du kjører, om teknikken er bra og om du tør å utfordre deg med stadig tyngre vekter.

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/shapeup/trening/article813298.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg liker med kettlebells er at det er så anvendelig.

En venn av meg med relativt stillesittende jobb har to-tre forskjellige kettlebells på kontoret og gjør øvelser noen minutter jevnlig gjennom dagen for å få litt bevegelse i kroppen. Kjempesmart!

Anonymous poster hash: 77ab9...964
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller håndball på fritiden og hadde en avtale med et lokalt crossfit-senter om at hele laget mitt fikk en egen gruppetime en gang i uka. Den timen inneholdt mye kettlebellsøvelser. Vi startet rolig med 6 - 8 kg, og jobbet oss oppover. Nå har vi avsluttet avtalen, og på de siste treningene brukte jeg faktisk både 16, 18 og 20 kg! Synes dette var ganske bra med tanke på at jeg er relativt ung, ikke trente der mer enn en gang i uka, og at øvelsene krever mye utholdenhet.

Det du må passe på er å trene andre øvelser inn i mellom - gjerne diverse crossfit. Vi skiftet litt trenere i blant og hun ene fokuserte VELDIG på kettlebellsene. Det resulterte i at vi mistet mye motivasjon og syntes treningene var kjedelige. En annen trener kjørte fullt tempo og høy intensivitet med mange andre forskjellige øvelser inkludert i kettlebellsene, blant annet romaskin, spenst, mage osv. Det var myye morsommere og treningen gikk merkbart fortere og vi ble mye svettere og fikk mer ut av treningen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg også har nylig begynt med kettlebell!

Jeg holder for det meste på med kondisjonsøvelsene som clean & jerk, swing og snatch. Merker allerede at jeg begynner å få mer markerte armmuskler etter en måned. Er det fare for at jeg som jente blir "bola", eller kan jeg bare pøse på?Anonymous poster hash: 3111f...ed9

Lurer på det samme, føler jeg har begynt å få litt store ryggmuskler nå:/ hjelper å tøye så musklene blir lange og fine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kettlebelltrening er faktisk kåret til verdens mest effektive styrketrening (...)

Kilder? Er det ikke litt rart at det er praktisk talt ingen bodybuildere, powerliftere eller strongmen som trener med kettlebells?

Lurer på det samme, føler jeg har begynt å få litt store ryggmuskler nå:/ hjelper å tøye så musklene blir lange og fine?

Nei, det hjelper ikke å tøye. Det eneste som avgjører om musklene ser "lange" ut eller ikke er størrelsen. Nå vil jeg da uansett driste meg til å påstå at de aller fleste synes kvinner som driver med litt styrketrening ser bedre ut enn andre. Bare så lenge det ikke er snakk om folk som har drevet aktivt i flere år eller bruker steroider, da det skal ganske mye til for kvinner å bygge mye muskler.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilder? Er det ikke litt rart at det er praktisk talt ingen bodybuildere, powerliftere eller strongmen som trener med kettlebells?

Dårlige kilder sett fra et samfunnsvitenskapelig ståsted, men:

http://www.dn.no/dnaktiv/2010/11/13/kettlebells-gir-deg-muskler-pa-rekordtid

http://haugesund-aerobic.no/timer/kettlebells/

http://www.condis.no/gruppetrening.281880.no.html

http://www.idrett.no/SiteCollectionImages/KRETSER/S%C3%B8r-Tr%C3%B8ndelag/Invitasjon%20-%20kurs%20kettlebells%20-%20september%202013.pdf

http://blog.infogym.no/

Det er forøvrig mulig at løftere ikke trener med kettlebells, men så er det jo sånn at man trener på det man vil bli god på og sterkere på - og driver du med olympiske løft er det selvsagt mest hensiktsmessig å trene med de teknikkene. Det er jo også et definisjonsspørsmål hva "mest effektiv" betyr - er det for å bygge muskler, for å bli funksjonelt sterk, fordi man kombinerer utholdenhet og styrke i en effektiv time? Hva man anser som effektivt handler jo om hva man vil oppnå, og derfor er det et dårlig nyansert utsagn - enig i det :) Forøvrig er kettlebelltrening brukt mye i toppidretten, så at det har noe for seg er det vanskelig å argumentere mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kettlebelltrening er faktisk kåret til verdens mest effektive styrketrening...

Jeg tror man må se ordene i kontekst. Mest effektiv for hva, og sammenlignet med hva? Effektiv - arbeid per tid (effekt). Det er nok i denne sammenhengen det er tenkt.

Sammenlignet med hva? Du kan gjøre de samme øvelsene med andre like tunge vekter på samme måte som ikke er en kettlebell, men det vil være veldig kverulant. Det er selvsagt snakk om den type trening.

Kettlebells brukes stortsett på samme måte som man bruker alt av vekter og øvelser i crossfit (også KB i CF), men alltid med en eller flere kuler.

Det finnes også noe som heter kettlebellsport som i grunnen er øvelser som er like som de i olympisk vektløfting, bare gjort med kuler og over lang tid (ikke maks løft): http://en.wikipedia.org/wiki/Kettlebell_lifting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...