Gå til innhold

Ned i vekt - kosthold og trening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :)

Jeg har det siste året gått opp mye i vekt, og ligger nå på skremmende 75 kg! :O (Er kun 163-164 cm høy)

Nå har jeg fått ut fingeren, og lagt om kraftig på kostholdet. I tillegg har jeg begynt såvidt å trene igjen.

Jeg har sånn nogenlunde grei peiling på hva som skal til for å få ned vekta, men vil gjerne høre litt hva dere mener er mest effektivt, og ikke minst realistisk.

Jeg vil tilbake til omkring 60 kg, der jeg var for et par år siden. Jeg har kuttet snop helt (med unntak av en liten skål chips e.l.på lørdagskvelden), og spiser relativt sunt. Teller ikke kalorier, men har en ca oversikt, tipper jeg ligger på rundt 1500 kcal nå.

I tillegg har jeg ellipsemaskin, manualer, vektet rockering (?) som kan brukes til trening hjemme.

Er 1500 kcal ok å ligge på til daglig, eller burde jeg kutte enda mer her? Hvor mye bør jeg trene, og hvor ofte? Er veldig interessert i erfaringer og forslag, samt hvor lang tid dere tror det vil ta før jeg når målet på 15 kg ned.

Anonymous poster hash: a31f9...f02
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Det høres fornuftig ut å ligge på 1500 kcal daglig. Selv har jeg gått ned 8 kg på 3 måneder. Jeg startet hardt ut med kun 1000 kcal i 3 uker. Etter det har jeg ligget på ca 1500, og jeg går sakte men sikkert ned. Jeg skal ned enda noen kilo, og denne gangen tror jeg at jeg vil lykkes. Grunnen er at jeg tar det sakte, og at jeg spiser helt vanlig, men i mindre mengder.

Anonymous poster hash: 8ef6a...55d

AnonymBruker
Skrevet

1500 er bra. Men jeg anbefaler å måle det, ved bruk av fitnesspal f.eks. Som regel har man ikke et helt korrekt begrep om kaloriinnhold i alt mulig, samt at det er lett å ikke regne med småting som melk i kaffen, et halvt glass juice, en ekstra bit mens man lager middag - og slikt baller på seg.

Ellers;

Drikk mye vann, kutt alkohol.

Skvis inn trening der du kan, som å gå fremfor buss/bil/tbane

Spis mye proteiner og gronnsaker. Lag mat selv og legg opp måltidene slik at du får oversikt over hva de inneholder.

Anonymous poster hash: a3af7...70e
AnonymBruker
Skrevet

Realistisk er å trene tre ganger i uka, spesielt hvis du har en maskin hjemme. Er det aktuelt med joggeturer utendørs i tillegg? Når det gjelder rockering og manualer vil jeg gå som langt til å si at du ikke skal regne dette med i treningen, selv om det såklart teknisk sett er trening. Men det skal veldig mye til for at manualene dine, som en uskolert hjemmeutøver, fører til vektnedgang. Det betyr ikke at du ikke kan gjøre diverse styrkeøvelser, bare pass på at du ikke tenker at "nå har jeg rocket med rockeringen et kvarter, så nå tar jeg meg en stor porsjon sjokoladepudding" :)

Ingen her kan fortelle deg hvor lang tid du kommer til å bruke. Men pass generelt på hva du spiser, man lurer seg selv ganske ofte, og plutselig har man mange unntaksdager man ikke teller med. Jeg er absolutt ikke for at man skal straffe seg selv etter å ha vært ute en kveld eller vært i et selskap, men man skal heller ikke gå den andre veien og plutselig spise kake hver onsdag bare fordi noen på jobb har bursdag.

Anonymous poster hash: 12769...cf8
Skrevet

Tatt i betraktning at vi alle er litt forskjellige når det gjelder forbrenning, kaloribehov, aktivitetsnivå osv, Her kommer en ca utregning; Ditt kaloribehov 2200 pr dag, inntak 1500 pr dag, altså et underskudd på 700 pr dag.På en uke vil du få et underskudd på 4900 kcal. En kilo vektnedgang er ca minus 7000 kcal. Så ut fra dette kan du regne med å gå ned ca 0,7 kilo pr uke. Men som sagt, ta dette med en klype salt. Kanskje du har et større energibehov, det vet du nok best selv. Lykke til :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen :)

Da har jeg gått til anskaffelse av My Fitness Pal på telefonen, trent mine første harde økter (hehe, harde i forhold til formen, i alle fall!)

Til nr.4; Manualer og styrke/vekttrening har jeg forstått ikke er hovedårsaken til vektnedgang, men vil gjerne stramme opp og nygge litt muskler også, så blir noen korte økter med manualene noen ganger i uken i alle fall. Skal slå til bedre med kardio-treningen :)

Maria b; takk for regnestykket, det ser jo ut til å være nogenlunde overkommelig. Så får jeg justere etterhvert som jeg ser resultater, eller om resultatene uteblir! Takk for lykkeønskninger :)

Anonymous poster hash: a31f9...f02
Gjest bustyvel
Skrevet

Husk at all bevegelse er bra. Ta trappa, gå litt ekstra fra bussen etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...