Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå nedbetalt en leilighet verdt i underkant av 2 mil. Er det nå jeg bør kjøpe meg oppover?

Leiligheten jeg eier er en toroms, jeg er enslig og trenger vel egentlig ingen større bolig, men hvis det er en god investering så kjøper jeg meg oppover?

Eller bør jeg heller spare penger i banken og kjøpe når jeg har enda mer egenkapital?

Evt. andre ting jeg heller bør investere i eller gjøre?

Jeg har kun igjen studiegjeld som jeg får nedbetalt i løpet av neste år. Eller det vi si at jeg har pengene på konto ettersom renten er høyere der og det derfor ikke lønner seg å nedbetale lånet, men jeg har mulighet om jeg ønsker.

Trenger tips av økonomikyndige her :)

Anonymous poster hash: 93201...a20
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ønsker en større leilighet kjøper du det. Hvis ikke er det mange andre måter å spare penger på enn ved å spare gjennom å nedbetale lån på bolig.

Anonymous poster hash: 2e00c...1ac
AnonymBruker
Skrevet

TS her, jeg glemte å skrive at jeg er i slutten av 20- årene og har ingen barn (sånn hvis det er av betydning for hva jeg bør velge å investere i fremover).

Skrevet

I din situasjon tror jeg at jeg ville spare penger videre på høyrentekonto. For å ha mer EK den dagen behovet for større leilighet oppstår. Det kan vel være sjans for det innen de neste 5 år ;) Derfor føler jeg at fond kan være dumt å binde pengene i (må ha lang sparehorisont for å redusere faren for å måtte ta ut pengene med tap).

Jeg ville ikke kjøpt noe bare for å kjøpe, og hvertfall ikke hvis jeg var usikker på om det var lurt. Ville avvente noen år og se hva som skjer, og bygge opp mer EK underveis. Har du de 15% som kreves i EK kan du eks ta lån og kjøpe bolig uten stress med at du MÅ selge den du har nå først, eller raskt osv. Får du ikke prisen du vil kan du leie ut osv. Behagelig posisjon men stor grad av frihet :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig at du ikke bør kjøpe noe bare for å kjøpe noe. Mye kan skje på noen år. Plutselig treffer du kjærligheten og vil flytte sammen/kjøpe noe større sammen . Eller du får et fristende jobbtilbud et annet sted i landet/verden som sprang gjør at du vil flytte.

Jeg ville spart på høyrente, i fond og aksjer. Evt kjøpt en leilighet for utleie.

Anonymous poster hash: 8172b...5dd

Skrevet (endret)

Er du fornøyd der du bor, så ville jeg kjøpt en ny leilighet og leid den ut.

Lånet betaler seg selv, mens din kapital vokser betydelig mere enn en kjip høyrentekonto.

Endret av kråkefjas
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville laget meg tre sparemål:

Et veldig langsiktig et i fond. Dette skal bare dure og gå med fast trekk uansett fremtidig boligkjøp.

Sparemål nummer 2 kan være egenkapital på 15 % i en større/mer sentral/mer ideell bolig. Da er du sikret å kunne slå til på dagen den dagen drømmeboligen dukker opp uten å måtte stresse med banken om lov til å bli boende i eksisterende bolig samtidig som du kjøper ny.

Det tredje målet kan være kortsiktig i form av en stor bufferkonto. Her kan du ha 6 mnd netto lønn innestående på en god høyrentekonto og er da sikret mot inntektstap eller uforutsette utgifter. Det kan være naturlig å vente med sparingen til dette til studielånet er nedbetalt.

Når du passerer aldersgrensen for BSU sparing kan du starte pensjonssparing istedet. Der finnes ordninger som gir skattefradrag.

Skrevet

Jeg ville laget meg tre sparemål:

Et veldig langsiktig et i fond. Dette skal bare dure og gå med fast trekk uansett fremtidig boligkjøp.

Sparemål nummer 2 kan være egenkapital på 15 % i en større/mer sentral/mer ideell bolig. Da er du sikret å kunne slå til på dagen den dagen drømmeboligen dukker opp uten å måtte stresse med banken om lov til å bli boende i eksisterende bolig samtidig som du kjøper ny.

Han har over 2mill i verdier. Det burde da være egenkapital nok til det meste?

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Han har over 2mill i verdier. Det burde da være egenkapital nok til det meste?

Bundet i bolig. Mange banker krever fri egenkapital og det betyr at han må selge leiligheten før ny kan kjøpes for å frigjøre kapitalen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå nedbetalt en leilighet verdt i underkant av 2 mil.

Ville bare gratulere. Økonomtipsene får noen andre ta seg av. Klapp på skulderen til deg, deilig med slik frihet. Gleder meg til det blir realitet for meg også.

Anonymous poster hash: 8e6ed...45b

• Liker 4
Skrevet

Godt jobba! jeg håper å være gjeldsfri når jeg er 40 ;)

AnonymBruker
Skrevet

Godt jobba? Jeg tipper TS har arvet penger eller på annen måte fått større tilskudd til å betale ned dette lånet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt jobba? Jeg tipper TS har arvet penger eller på annen måte fått større tilskudd til å betale ned dette lånet.

Hvorfor tipper du det? Jeg satte meg et mål om å nedbetale leiligheten innen fylte 28 og tok på meg en 80% nattjobb i tillegg til vanlig fulltidsjobb i 3 år for å klare det. Med skattepenger og feriepenger i tillegg til en nøktern livsstil går det.

Nå sier jeg ikke at TS ikke har fått hjelp, men ALLE som har nedbetalt bolig i 20 årene har ikke fått hjelp.

Anonymous poster hash: e9c9e...055

• Liker 2
Gjest Mary Quant
Skrevet

Hvorfor tipper du det? Jeg satte meg et mål om å nedbetale leiligheten innen fylte 28 og tok på meg en 80% nattjobb i tillegg til vanlig fulltidsjobb i 3 år for å klare det. Med skattepenger og feriepenger i tillegg til en nøktern livsstil går det.

Nå sier jeg ikke at TS ikke har fått hjelp, men ALLE som har nedbetalt bolig i 20 årene har ikke fått hjelp.

Da lurer jeg på hvor mye gjeld du betalte ned på disse 3 årene?

AnonymBruker
Skrevet

Da lurer jeg på hvor mye gjeld du betalte ned på disse 3 årene?

Hadde rundt 16.000,- utbetalt i nattjobben og ca 26.000,- i vanlig jobb. Betalte rundt 30.000,- per måned på boliglånet i 3 år i tillegg hadde jeg betalt ned på lånet i noen år i forveien før jeg tok ekstra jobb. Skal sies at jeg verken hadde studielån eller bil så boliglånet var det eneste jeg prioriterte, levde helt okei på ca 12.000,- i mnd. Hadde heller ingen barn, så jeg skjønner at det for noen ikke går, men poenget mitt er at alle som har nedbetalt bolig i ung alder ikke nødvendigvis har fått så mye hjelp.

• Liker 1
Gjest Mary Quant
Skrevet

Hadde rundt 16.000,- utbetalt i nattjobben og ca 26.000,- i vanlig jobb. Betalte rundt 30.000,- per måned på boliglånet i 3 år i tillegg hadde jeg betalt ned på lånet i noen år i forveien før jeg tok ekstra jobb. Skal sies at jeg verken hadde studielån eller bil så boliglånet var det eneste jeg prioriterte, levde helt okei på ca 12.000,- i mnd. Hadde heller ingen barn, så jeg skjønner at det for noen ikke går, men poenget mitt er at alle som har nedbetalt bolig i ung alder ikke nødvendigvis har fått så mye hjelp.

Da kan du ikke ha hatt noen kostbar bolig - det må ha kostet langt under 1 mill.

Og hvor mye skatt betalt du på nattejobben din?

Gjest Blondie65
Skrevet

Da kan du ikke ha hatt noen kostbar bolig - det må ha kostet langt under 1 mill.

Og hvor mye skatt betalt du på nattejobben din?

Jeg får det til å bli ca en million i avdrag på 3 år.

Gjest Mary Quant
Skrevet

Jeg får det til å bli ca en million i avdrag på 3 år.

Jeg regnte det til å bli under en million så jeg lurte på hvor i landet man får tak i så billige boliger.

Her hvor vi bor koster en 1 roms minst 2 millioner og den prisen har de ligget på i flere år.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg regnte det til å bli under en million så jeg lurte på hvor i landet man får tak i så billige boliger.

Her hvor vi bor koster en 1 roms minst 2 millioner og den prisen har de ligget på i flere år.

Min bolig kostet dette for noen år siden. Nå koster den mer.

Skrevet

Bundet i bolig. Mange banker krever fri egenkapital og det betyr at han må selge leiligheten før ny kan kjøpes for å frigjøre kapitalen.

Det har jeg aldri hørt om. Og det høres veldig rart ut.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...