Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg begynner å jobbe fulltid om noen uker. Jeg har fått et 1-årig vikariat i staten. Så jeg har jo krav på 5 uker ferie.

Uansett de ønsket jeg skulle jobbe mest mulig for å komme inn i det. Dette er noe jeg også ønsker, noe det er flere grunner til. For det første ønsker jeg å gi et godt inntrykk. Videre får man jo ikke betalt når jeg har ferie, og siden jeg har vært student lenge trenger jeg jo pengene nå. I tillegg er det "sommertid", dvs jeg jobber mindre og tjener like mye. Kort og godt det er ikke noe poeng for meg å ta ut noe særlig ferie i sommer. Tror jeg kommer til å ta en uke eller to (de har sagt jeg kan få mer, så ikke det som er spm her).

Det jeg lurer på er om jeg kan jobbe 12 mnd og kun ta ut 2 uker ferie. Eller om det er noen regler som tilsier at jeg MÅ ta ut fem. Det andre spm er da om hvis jeg kan jobbe disse ukene ekstra vil jeg da tjene mer og i tillegg få mer feriepenger neste år? Tjener sånn ca 36k brutto i måneden, så hvis jeg jobber 3 uker "ekstra" vil jeg tjene 28k ektra (+ feriepenger av det beløpet).

Noen som har peiling på dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Reglene er innskjerpet og både arbeidstager og -giver plikter å sørge for at ferien tas ut.

Anonymous poster hash: 5e390...805
  • Liker 1
Skrevet

Du må ikke ta ut mer ferie enn det du har opptjent feriepenger for.

• Liker 2
Skrevet

Du må ikke ta ut mer ferie enn det du har opptjent feriepenger for.

Ikke sant, det er jo derfor det ikke er spesielt grunstig for meg med ferie i sommer. Siden jeg ikke har tjent opp noe ferie. Men har jeg misforstått når jeg tror jeg tjener mer ved å ikke gjøre det. Eller unngår jeg å tjene mindre :P

AnonymBruker
Skrevet

Ikke sant, det er jo derfor det ikke er spesielt grunstig for meg med ferie i sommer. Siden jeg ikke har tjent opp noe ferie. Men har jeg misforstått når jeg tror jeg tjener mer ved å ikke gjøre det. Eller unngår jeg å tjene mindre :P

Du tjener jo selvsagt mer på å ikke ta ut full ferie. Hva er det egentlig du lurer på der?

Anonymous poster hash: 5e390...805

Gjest Tingelinling
Skrevet

Du tjener opp et bedre feriepengegrunnlag dersom du ikke tar ut fem uker ferie i år; altså du får mer lønn utbetalt i år og dermed også mer feriepenger utbetalt neste år.

Skrevet

Det er nok en standard avtale fra staten. 436k for 12 mnd og jeg har krav på fem uker ferie. Det jeg lurer på er om jeg tjener 436 uansett om jeg tar ferie eller ikke. Har jo da ca 36k brutto/mnd, eller 8k uka. Hvis jeg da jobber tre uker "ekstra" får jeg 24k ekstra utbetalt brutto + ekstra feriepenger for dette?

Eller vil det være motsatt at jeg får 16k mindre utbetalt siden jeg tar to uker ferie?

Skrevet

Årslønnen på kontrakten tilsvarer at du jobber i 12 måneder og ikke tar ut ferie.

• Liker 4
Skrevet

Årslønnen på kontrakten tilsvarer at du jobber i 12 måneder og ikke tar ut ferie.

Takk, da tror det får være bra med en uke :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Reglene er innskjerpet og både arbeidstager og -giver plikter å sørge for at ferien tas ut. Anonymous poster hash: 5e390...805

Ikke når du ikke har opptjent feriepenger nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...