Gå til innhold

Kan jeg plante i krukker ute nå?

_Studentmamma_

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å kjøpe planter, sette dem i krukker og pynte på forsiden og baksiden av huset. På forsiden av huset er det skygge hele dagen, men på baksiden er det sol fra ca 10 og helt til solen går ned.

Vil plantene tåle å stå ute om natten nå? Og er det noen som har noen tips til hvilke planter jeg kan ha hvor? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klimaet der du bor bestemmer om du kan plante i krukker. Er det nattefrost, bør du vente litt eller ta krukkene inn om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimaet der du bor bestemmer om du kan plante i krukker. Er det nattefrost, bør du vente litt eller ta krukkene inn om natten.

Bor i Oslo, og de er jo veldig sommerlig på dagtid for tiden ;) Om ikke det er nattfrost akkurat nå, så er det vel fortsatt en mulighet for at det kan bli det hvis været ikke holder seg like fint de neste ukene...kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planter er ikke mutt område, men jeg tror enkelte blomster, f.eks. stemorsblomster tåler litt nattefrost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i nord og jeg har hatt narcisser ute i flere uker, på denne tiden begynner jeg å plante ut stemorsblomster og margeritter fordi de tåler noen kuldegrader.

Jeg er helt sikker på at du kan plante slike ting i krukker i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange planter tåler ned til null. Stemor og løkblomster tåler minusgrader. Bare følg med,og sett de i gangen over natten hvis det er meldt kaldt. Vi nærmer oss tiden da sjansen for nattefrost blir mindre,så det går nok helt greit å plante ut nå!

Anonymous poster hash: 52a6e...f14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har lyst til å kjøpe planter, sette dem i krukker og pynte på forsiden og baksiden av huset. På forsiden av huset er det skygge hele dagen, men på baksiden er det sol fra ca 10 og helt til solen går ned.

Vil plantene tåle å stå ute om natten nå? Og er det noen som har noen tips til hvilke planter jeg kan ha hvor? :-)

I min erfaring så liker løkblomster skygge bedre enn varme. Så påskeliljer, tulipaner og andre som vokser fra løk ville jeg satt på skyggesiden (da blomstrer de lengre). De tåler fint nattefrost og til og med litt snø.

På solsiden ville jeg satt blomster som stemor og enhver blomst merket "herdet" på ditt lokale plantesenter. De skal tåle nattefrost, men liker varme bedre. Urter kan også fint plantes ut nå, bortsett fra basilikum, som må ha varme.

Anonymous poster hash: a4379...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt stemorsblomster i tre krukker ute i et par uker nå, og det har gått helt fint. (Bor ikke så langt fra hovedstaden.) De blomstrer og trives, selv om de står litt i skyggen.

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen :) Da skal jeg ta meg en tur på Plantasjen i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i nord og jeg har hatt narcisser ute i flere uker, på denne tiden begynner jeg å plante ut stemorsblomster og margeritter fordi de tåler noen kuldegrader.

Jeg er helt sikker på at du kan plante slike ting i krukker i Oslo.

Hva er narcisser?

Anonymous poster hash: cddcf...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har veldig varmt nå,men over helgen ventes det kulde igjen (5 g) så jeg skal vente til over 17 mai

Anonymous poster hash: cddcf...0b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er narcisser? Anonymous poster hash: cddcf...0b9

påskeliljer og pinseliljer - du får dem skikkelig billig nå :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har veldig varmt nå,men over helgen ventes det kulde igjen (5 g) så jeg skal vente til over 17 maiAnonymous poster hash: cddcf...0b9

stemorsblomster tåler -6 grader. De ser kanskje litt slappe ut etter en frostnatt med såpass lave temperaturer, men reiser seg fint når det kommer et solgløtt.

Spanske margeritter tåler også noen få kuldegrader.

Når man har en krukke med disse stående inntil husveggene er det ofte bittelitt varmere der, enn i friere omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og så kan du slenge på et teppe /pledd om natten,hvis du er i tvil om det blir kuldegrader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt stemor og perleblomst ute i Oslo i flere uker uten problem. Jeg gleder meg til vi kan plante ut alt vi vil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plantet stemor, narcisser og tusenfryd for halvannen måned siden jeg. Har funket superbra her i Fredrikstad. Det er litt mildere her, men ikke veldig mye forskjell fra Oslo. Såklart du kan plante ut!

Nå blomstrer frukttrærne her og jeg skal høste rabarbra etterpå :danse: Det er skikkelig deilig vår!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg satt stemor i potter, og det ble så fint :) I tillegg har jeg sådd to ulike typer klatreblomster i potte, men disse skal jeg ta inn om nettene enn så lenge. Kjøpte også en pakke med solsikker, tenkte det kunne være stas for barna ... spørs bare om mor får det til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...