Gå til innhold

Kjenner ikke kroppen min lenger...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra jeg var 16-19 år ca. var jeg ganske slank og veltrent. Løp et par dager i uka pluss litt styrketrening (men ikke noe skikkelig seriøst) og spiste noenlunde sunt. Veide mellom 57-59 kg og ja... så bra ut.

Nå er jeg snart 22 år og har i ca. 2 år (siden jeg var 20) veid mellom 60-63 kg og jeg lever egentlig ganske likt som før... om ikke mer trening (spesielt styrketrening) Jeg har lenge prøvd å komme under 60 kg igjen. Savner den gamle kroppen min. Jeg har ikke den samme "jeg er slank" følelsen lenger.

Og det hjelper ikke så mye når jeg ser bilder av meg som blir tatt i dag. Gud, man ser jo virkelig at jeg har lagt på meg litt. Jeg ser fortsatt normal og evt slank ut, men samt mye mer former og evt muskler, men ikke synlige muskler, bare at det ser ut som jeg trener på en måte. Jeg har sterke ben, slanke ankler og håndledd men ellers kraftig benbygning. Er maks 161 cm høy.

Jeg vil så gjerne se ut som for noen år siden. Hadde mindre fett på armer, ben og mage. Nå er jeg redd for å vise meg i shorts igjen... og jeg trodde virkelig ikke den dagen skulle komme igjen. Husker jeg slet med dette i 10-14 års alderen. Jeg var smålubben og gjemte meg i joggebukser og hettegensere. Og på det varmeste hadde jeg på meg halvbukser/lange shortser og baggy tskjorter.

Det verste jeg vet er å vise fram fett. Jeg har ganske flat og "fast" mage ettersom jeg trener regelmessig og spiser noenlunde sunt, men har likevel fett der. Og jeg merker jeg er mindre komfortabel i kroppen om dagen. Merker at jeg føler jeg skulle veid noen kg mindre. Skulle hatt mindre fett på kroppen.

Jeg har prøvd å skjerpe kostholdet, spise mindre, spise renere mat, mer grønnsaker og frukt, mindre karbo og godis. Men det føltes rett og slett som det er mye vanskeligere å gå ned nå enn det var for noen år siden. Har sikkert noe med alderen å gjøre også...

og nå føltes det som det er umulig for meg å bli slankere igjen. Jeg vet ikke om jeg har vilje nok til å løpe enda flere lange turer og spise enda mindre og sunnere mat. Jeg vil, men jeg er glad i å kose meg i helgene. Jeg tenker ofte "Du lever bare en gang, kos deg. Ikke stress med å telle kalorier og spise mest mulig salat og minst mulig is"

Jeg er flink til å spise sunt i hverdagene, men i helgen blir det jo litt sjokolade og is og lignende. Prøver så godt jeg kan å kutte ned på helgekosen og noen ganger klarer jeg det.

Noen tips til hva jeg burde gjøre? Jeg føler meg litt sånn... fanget i denne kroppen her. Og jeg vil bare ned 3-4 kg, det er virkelig ikke mye! Men akk... virker som en laaang vei :(

Anonymous poster hash: 9a950...8d0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy er du?

Anonymous poster hash: 78c26...c29
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev jo det. Er 161 cm høy

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

*gjesp*

Anonymous poster hash: 4e3d4...e64
  • Liker 7
Skrevet

Du kan jo prøve å få et bedre forhold til deg selv. Du er bra nok, uansett om du veier som du gjør nå eller 4 kg mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Vil heller ha råd og tips om hva jeg kan gjøre isteden for folk som ber meg godta den jeg er. Jeg vil og skal ned noen kg og ønsker derfor litt hjelp på det :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tren og spis sunt?

Anonymous poster hash: 5ea8a...a77
  • Liker 3
Skrevet

Vil heller ha råd og tips om hva jeg kan gjøre isteden for folk som ber meg godta den jeg er. Jeg vil og skal ned noen kg og ønsker derfor litt hjelp på det :-)

Rent teoretisk handler det om å finne ut hvor mange kalorier du skal ha på en dag for å gå ned, og holde seg til det. Om du spiser for få kalorier går kroppen i sparemodus, spiser du "nok" så holder du vekten, og spiser du for mye, så går du opp. Også trene. Er ikke verre i teorien. MEN så forandrer kroppen seg også i din alder, og man kan ikke forvente å ha samme vekt som da man var 16-19 år.

AnonymBruker
Skrevet

Alt det der vet jeg jo. Får vel bare gjøre det enda strengere da. Og jo, såklart kan jeg veie 58 nå også!

AnonymBruker
Skrevet

Stress ødelegger noe av forbrenningen. Det høres ur som du stresser veldig mye for en liten sak. Pust ut og ro ned og ikke ha så strenge krav til deg selv. Du er slank/normalvektig og så lenge du er frisk, skal du ikke ha noe problem med å gå ned. Du er fortsatt veldig ung og du trener, så mest sannsynlig kommer dette av kosthold, stress og kanskje dårlig døgnrytme.

Anonymous poster hash: 0bb5c...ed6

AnonymBruker
Skrevet

Med 63 kg fordelt på 161 cm har du en BMI i det øvres sjiktet i normalklassen (24,3), men må alle være perfekte og slanke med den samme BMI-en?

Så lenge du ikke er mer overvektig enn et par kg, spiller det noen rolle?

Anonymous poster hash: 511d5...4b4
AnonymBruker
Skrevet

Har mistenkt stress ja. Og sikkert kosthold også. Spesielt at jeg koser meg for mye i helgene :-) men jeg sover bra og sover minst åtte timer hver natt. Legger meg alltid rundt 23 tiden og står opp i ni tiden.

Men likevel, takk for et godt svar. Hjalp å høre det selv om jeg visste det... har tenkt mye på hvordan jeg skal gjøre dette. Merker jeg blir stressa av at jeg har gått opp litt. Er litt kroppsfiksert og sånn er foreldrene og søsknene mine også. Hjelper ikke at hele den familien er slanke og veltrent. Med minimalt med fett. Føler meg som en outsider, akkurat den følelsen jeg hadde når jeg var mindre og var den lubne i familien.

Så nå skal jeg tilbake. 58 kg er vekta jeg vil se :-)

Jeg husker at jeg hadde en regel før og det var å ikke spise etter kl åtte om kveldene. Tenkte å begynne med dette igjen. Og spise rugsprø isteden for knekkebrød. Må også bli flinkere til å spise mer grønnsaker enn kjøtt og saus. Og så må jeg bli flinkere til å spise eple for eksempel i mellommåltid.

Noe annet jeg burde tenke på? Og det med treningen kan jeg trene lenger for hver økt. Pleier å trene sånn ca halv time med styrke den ene dagen og halv time til 45 min løping andre dagen. Så tenkte at jeg kunne trene litt mer intenst styrketrening og hardere løpeøkter. Det klarer jeg :-)

AnonymBruker
Skrevet

Last ned en kaloriteller-app. Da får du hele tiden en indikasjon på hvordan du ligger an mtp brukte kalorier og inntak av kaorier.

Det er også lurt av deg å roe ned på kjøttmengden og saus. Tallerken bør bestå av mest grønnsaker.

Kos er greit innimellom, men mange går amokk på "kosedagen" sin og propper i seg enorme mengder. Prøv å finne andre ting og godterier til kosedagen. Selv foretrekker jeg smoothies av bær og frukt på kosedagen, fordi dette stiller et ganske stort godteribehov.

Men først av alt - pust ut og slapp av. Dette vil ordne seg så fort du senker kravet til deg selv litt. Det er fint å ha et mål å jobbe mot, men ikke glem at du skal ha det godt på veien til målet.

Anonymous poster hash: 0bb5c...ed6
Skrevet

Kroppen din har forandret seg. Lev med det, eller skaff deg en tidsmaskin og reis tilbake til da du var tenåring! :opplyser:

AnonymBruker
Skrevet

Du snakker om 4 kg.

Jeg veide 118 kg for to år siden jeg, da kan du begynne å tenke på at kroppen din ikke er din lenger.

Gått ned snart 40 kg, og jeg prøver ikke å være ufin her, for det er tydelig at du har noen issues, men prøv å ta deg sammen. Det er det alle vi "tjukkaser" får beskjed om, og det ligger dessverre noe sannhet i det. Det finnes enkle, effektive grep for å a) gå ned i vekt, b) endre synes på seg selv eller c) komme i form, som alle kan gjøre. Den eneste som kan endre innstillingen din, kroppen din og hverdagen din, er deg.

Anonymous poster hash: 324c6...8f6
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...