-littleme- Skrevet 26. april 2014 #1 Skrevet 26. april 2014 Hei! Jeg tenker å skaffe meg en bunad til neste år, og har kikket litt rundt omkring på nettet etterbunader jeg liker. Uheldigvis er jeg ikke spesielt stor fan av de to lokale bunadene, og har forelsket meg i en bunad fra et annet fylke. Er det greit å kjøpe og bruke en bunad fra et annet fylke? Den eneste tilknytningen jeg har til dette stedet er at jeg har vært der noen ganger, og må si at jeg synes det er ganske vakkert og helt sikkert kommer til å dra tilbake dit flere ganger.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #2 Skrevet 26. april 2014 Nei, selvfølgelig ikke. Anonymous poster hash: dc873...54a 5
dillyduzit Skrevet 26. april 2014 #3 Skrevet 26. april 2014 Om du hadde lest "2.gen innvandrer bunad bla bla bla" så hadde du nok fått et svar der, uten å stille det på nytt. Nei, det er ikke greit. Har du tilhørighet der? Såfall Ja, da er det ok, ellers nei. 2
-littleme- Skrevet 27. april 2014 Forfatter #4 Skrevet 27. april 2014 Om du hadde lest "2.gen innvandrer bunad bla bla bla" så hadde du nok fått et svar der, uten å stille det på nytt. Nei, det er ikke greit. Har du tilhørighet der? Såfall Ja, da er det ok, ellers nei. Jeg er ikke så veldig interessert i mote (i alle fall ikke det å diskutere det), så jeg er så og si aldri innom denne delen av forumet og har dermed ikke sett eller lest det du refererer til. Hva med festdrakter da? Er det samme kjøreregler for bruk av festdrakter?
dillyduzit Skrevet 27. april 2014 #5 Skrevet 27. april 2014 Jeg er ikke så veldig interessert i mote (i alle fall ikke det å diskutere det), så jeg er så og si aldri innom denne delen av forumet og har dermed ikke sett eller lest det du refererer til. Hva med festdrakter da? Er det samme kjøreregler for bruk av festdrakter? Festdrakt for meg er good to go fra alle landsdeler.
Fionnuala Skrevet 27. april 2014 #6 Skrevet 27. april 2014 Festdrakter har vel ikke samme geografiske tilhørighet så det burde gå fint. Men hva legger man egentlig i tilknytning? Hvis det er et sted jeg bor på, men flyttet til i voksen alder, og mannen er derfra, har jeg da tilhørighet til det stedet og kan bruke dets bunad?
Gjest Tigress Skrevet 27. april 2014 #7 Skrevet 27. april 2014 Festdrakter har vel ikke samme geografiske tilhørighet så det burde gå fint. Men hva legger man egentlig i tilknytning? Hvis det er et sted jeg bor på, men flyttet til i voksen alder, og mannen er derfra, har jeg da tilhørighet til det stedet og kan bruke dets bunad? Ja, du bur jo der!!
Fionnuala Skrevet 27. april 2014 #8 Skrevet 27. april 2014 Ja, du bur jo der!! Takk, da vet jeg det! Har bare hatt det for meg at man liksom enten må ha vokst opp der eller ha nær slekt derfra, og at man ikke kunne tilegne seg tilhørigheten i voksen alder.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #9 Skrevet 27. april 2014 Jeg er ikke så veldig interessert i mote (i alle fall ikke det å diskutere det), så jeg er så og si aldri innom denne delen av forumet og har dermed ikke sett eller lest det du refererer til. Hva med festdrakter da? Er det samme kjøreregler for bruk av festdrakter? Her er tråden. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=829444&page=1 Anonymous poster hash: 81f02...fa3
Edie Skrevet 27. april 2014 #10 Skrevet 27. april 2014 (endret) Men hva legger man egentlig i tilknytning? Hvis det er et sted jeg bor på, men flyttet til i voksen alder, og mannen er derfra, har jeg da tilhørighet til det stedet og kan bruke dets bunad? Akkurat dette lurer jeg på også. Er det "godkjent" å bruke bunad fra der man bor og mannen er i fra, men er selv født og oppvokst et helt annet sted. Edit: ser jeg er treig. Allerede svart på. Har også hørt at tilhørighet må komme fra egen slekt, ikke inngiftet. Men det holder å bo der? Endret 27. april 2014 av Aricept
dillyduzit Skrevet 27. april 2014 #11 Skrevet 27. april 2014 (endret) Akkurat dette lurer jeg på også. Er det "godkjent" å bruke bunad fra der man bor og mannen er i fra, men er selv født og oppvokst et helt annet sted. Edit: ser jeg er treig. Allerede svart på. Har også hørt at tilhørighet må komme fra egen slekt, ikke inngiftet. Men det holder å bo der? 1. Du bor på stedet 2. Du har bodd på stedet 3. Slekten din kommer fra stedet 4. Du har feriert hos slekten din 5. Mannen din sitt sted Føler hvertfall jeg er gyldige grunner til tilhørighet. Det er dog bare meg, jeg er nazi. Jeg er født og oppvokst i Bærum, men en halvdel av familien kommer fra nordland og en annen kommer fra Nordmøre. Aldri vært i Nordland, men feriert tilsammen 10 år i Nordmøre = Nordmørsbunad. Bærumsbunaden var ikke aktuell. Endret 27. april 2014 av dillyduzit
Gjest Tigress Skrevet 28. april 2014 #12 Skrevet 28. april 2014 Altså, dersom det at ein bur ein plass ikkje skulle vere tilknytting, då veit ikkje eg, altså! Kva er ein vel ikkje meir knytt til enn heimen sin, liksom... Det er i alle fall meir tilknytting enn å grave opp ein grandonkel som ein gong var på vandring i Telemark, slik at ein skulle kunne bruke beltestakken...
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #13 Skrevet 28. april 2014 for emg ville det vært helt uaktuelt å skulle ha en bunad fra et sted som ikke min mor eller min far slekter fra. Jeg er selv født og oppvokst i Oslo, men føler ikke det er et alternativ... Syntes det er kjemperart med de som bare "jeg syntes jeg kelle telemarksbunaden så bra så det ble den..."???? Anonymous poster hash: c0f4b...ded
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå