Gå til innhold

Bakvendtlandsangen på NRK Super i sted

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Reagerer på teksten, spesielt frasen '5 og 2 er 9'. Dette er jo ikke bakvendt, det er bare er regnestykke med galt svar. Bakvendt ville blitt minus 7. Noen vil kanskje si 3, men hele regnestykket må settes inn i en parentes med minustegn foran for at det skal bli bakvendt, altså -(5+2)=-7.

Og når det gjelder teksten for øvrig synes jeg den har et ganske dårlig budskap, som lett kan påvirke barn negativt.

Og hva er det med han Andreas-fyren, trodde han var ganske flink i naturfag og fysikk og sånn, og alt han har drevet det til her i verden er å jobbe i NRK Super!?

Anonymous poster hash: 873be...3ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en barnesang da, trenger den å være så logisk og ha et flott budskap? Jeg vokste opp med sangen, kan ikke se at den skal ha påvirket meg noe negativt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Den med 9 forvirra meg og :P

Ja, dette var en tabbe av Prøysen. Det var jo bare for at det skulle rime, men hadde ikke det vært bedre med en bakvendtsang hvor det IKKE rimer?

AnonymBruker
Skrevet

Haha, du sliter jo selv med å definere hva et bakvendt regnestykke er!

Men poenget er et det motsatte av et riktig svar er et galt svar.

Anonymous poster hash: 443f1...7ab

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Haha, du sliter jo selv med å definere hva et bakvendt regnestykke er!

Men poenget er et det motsatte av et riktig svar er et galt svar.

Hva mener du nå? Er ikke minus 7 det motsatte av 7?

AnonymBruker
Skrevet

Matte er ikke logisk i bakvendtland :opplyser:

Anonymous poster hash: 1593a...947
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Matte er ikke logisk i bakvendtland :opplyser:

Anonymous poster hash: 1593a...947

Men det skal jo være bakvendt!

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du nå? Er ikke minus 7 det motsatte av 7?Anonymous poster hash: 873be...3ff

Det motsatte av "5 og 2" kan f.eks være at tallene som er motsatt (-5+(-2)), eller regneoperasjonen er motsatt (addisjon vs. substraksjon, som gir 5-2), eller som Prøysen valgte; feil er det motsatte av riktig.

• Liker 3
Skrevet

Hallo, det er en barnesang. Alt må ikke være pedagogisk og hundre prosent rett hele tiden. Kan man ikke se på den som en artig sang og ferdig med det?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du nå? Er ikke minus 7 det motsatte av 7?Anonymous poster hash: 873be...3ff

... Et "bakvendt tall" er i øvrig ikke noe som gir mening matematisk, så man står nok ganske fritt i fortolkningen..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

... Et "bakvendt tall" er i øvrig ikke noe som gir mening matematisk, så man står nok ganske fritt i fortolkningen..

Man kan finne på flere definisjoner av bakvendt, men 9 er bare et vilkårlig feil svar, og det synes jeg er for svakt.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan finne på flere definisjoner av bakvendt, men 9 er bare et vilkårlig feil svar, og det synes jeg er for svakt.Anonymous poster hash: 873be...3ff

Nei, det kan man ikke. Bakvendte tall eksisterer ikke. Og du har fortsatt ikke fattet poenget om hva Prøysen sa var bakvendt.

• Liker 3
Skrevet

I bakvendtland så er jo alt som er riktig i vår verden feil, og det som er feil i vår verden er i bakvendtland riktig. 5 + 2 er ikke 9 i vår verden; dermed er det helt riktig i bakvendtland. Så jeg syns det stemmer helt fint, og i hvert fall som barn så var det helt logisk :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

5 + 2 er ikke 9 i vår verden; dermed er det helt riktig i bakvendtland. Så jeg syns det stemmer helt fint, og i hvert fall som barn så var det helt logisk :)

Men det et jo mange svar som er feil i vår verden, absolutt alt unntatt 7. Så da er ALLE de andre mulige svarene riktige i bakvendtland? For noe tullball!

Skrevet

Men det et jo mange svar som er feil i vår verden, absolutt alt unntatt 7. Så da er ALLE de andre mulige svarene riktige i bakvendtland? For noe tullball!Anonymous poster hash: 873be...3ff

Ja nettopp! Og siden ni rimte i sangen så ble det valgt som eksempel ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Få deg et liv, TS!

Anonymous poster hash: 7bd41...348
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja nettopp! Og siden ni rimte i sangen så ble det valgt som eksempel ;)

Men nesten alt annet et jo 'motsatt' på en måte. Hatten bak fram, begynner i 7. klasse og slutter i 1. klasse. Kunne jo ha sagt begynner i 5. klasse, så til 2. klasse og så litt vilkårlig fram og tilbake for å markere at poenget var at det ikke nødvendigvis må være motsatt. Og lua på sida i stedet for bak fram.

AnonymBruker
Skrevet

Det har jo kommet fram at Prøysen var alkoholiker. Ikke at det er så mye galt i å skrive låter når man er påvirket av rus, det har jo mange av de store låtskrivere vært når de har snekret sammen sine største slagere. Men det er vel ikke urimelig å anta at han kan ha vært påvirket da han skrev denne teksten?

AnonymBruker
Skrevet

Men det et jo mange svar som er feil i vår verden, absolutt alt unntatt 7. Så da er ALLE de andre mulige svarene riktige i bakvendtland? For noe tullball!Anonymous poster hash: 873be...3ff

Haha! Poenget er nettopp at ting er tullball i bakvendt land!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...