Gå til innhold

Hvilket av disse to skjemaene? (dødsbo, skifteattest)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er eneste "arving", og velger privat skifte.

Av eiendeler og bankinnskudd hadde avdøde ca 120.000,-

Jeg kan fylle ut et enkelt skjema hvor jeg bare oppgir at jeg tar på meg arv og gjelds-ansvar. http://www.signform.no/dss/?view=form&id=135

Eller jeg kan fylle ut et skjema hvor jeg må oppgi bankkontosummer, begravelsesutgifter osv.http://www.signform.no/dss/?view=form&id=134 (hvis boet har "liten verdi")

Her jeg bor er det bare post i butikk, det er flere mil til banken som kan gi opplysninger om en av kontoene.. Så jeg må evt. sende fullmakt fra tingretten, legitimasjon osv. til bankens hovedkontor. Pluss at jeg ikke har fått regning fra begravelsesbyrået ennå... Det kan vel ta litt tid...

Er det så nøye hvilket jeg fyller ut? Skulle jo hatt skifteattesten så fort som mulig egentlig. Er det da ok å bare fylle ut det enkle skjemaet?

Etter at begravelsesutgiftene er betalt, tenker jeg summen i dødsboet er ca 80.000,- Sånn sett burde jeg fylt ut det mer "innvikla" skjemaet.

Men det spiller som jeg forstår ikke så stor rolle eller?

Er jo en del praktiske ting jeg ikke får gjort før jeg har fått skifteattesten, og hvis jeg må vente på opplysningene jeg trenger til "liten verdi"-skjemaet, blir alt utsatt..

Håper noen har peil. Og kanskje kan gi tips om hvem man henvender seg ang. ulike ting. Noen som har greie på "alt" som må gjøres nå..

Anonymous poster hash: 8fc38...637
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det spiller ingen rolle hvilket skjema du velger med mindre gjelden er større enn verdiene.

Begge attestene fungerer som legitimasjon for deg når du skal i banken og avslutte kontoene til den døde. I begge tilfeller tar du på deg ansvaret for den dødes gjeld, og i begge tilfeller er gjeldsansvaret begrenset til de verdiene du får råderett over siden brutto formue er så liten, men hvis gjelden er større enn verdiene, så kan det være en fordel å ha valgt skjema nr 2 (lite bo), for da viser attesten hvilke verdier som er i dødsboet, og som du har fått disposisjonsrett over, noe som kan være en fordel når du må sannsynliggjøre for kreditorene at gjeldsansvaret ditt er begrenset slik at de ikke kan kreve at du skal betale avdødes gjeld med dine egne penger.

Endret av Testosteron

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...