Gå til innhold

Har ribbebunnen mye å si for sovekomforten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at man på enkelte IKEA-senger kan velge mellom flere typer ribbebunner, hvor prisforskjellen på den dyreste og de billigste er ganske stor. Jeg sliter litt med å forstå hvordan det kan ha stor innvirkning, man har jo tross alt en ganske så tykk madrass + overmadrass over ribbebunnen. Er det virkelig slik at den avgjør hvor komfortabel sengen er?

Anonymous poster hash: 51f28...9a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan ikke svare for ikea, men jeg merket stor forskjell på skummadrass. Selv om den var tolv-femten centimeter tjukk. Tynne fleksible planker med litt avstand fjæret bedre enn stive rigide planker. Betydningen ble marginal på så tjukk madrass, men mer merkbar på tynnere. Tettheten eller spretten i madrassen har selvsagt mest å si. Paradokset er at jo mindre solid sengebunnen er, desto mer komfortabel blir senga.

Edit:

Kikket på dem, og til hverdags tror jeg at jeg ville valgt den rimeligste sjiktlimte. Den koster en drøy hundrings mer enn den i massivt tre. Synes sistnevnte virket tjukk, og det kan tyde på stivhet. Den dyreste er nok marginalt bedre enn den andre sjiktlimte. Men jeg tror ikke det er verdt prisen. Tror gummien er mest mot gnisselyder, dessuten kan en alltid legge noe fjærende under ribbene på den rimeligere. Tetningslist av gummi, etc?

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns vendbare fjærmadrasser er best, sammen med solid ribbebunn. Evt planker.

Anonymous poster hash: f3fdd...5b9
Skrevet (endret)

Enig i at fjær er best, men ikke nødvendigvis de aller rimeligste. Men skumgummi har noen fordeler som at den er lettere å frakte og lagre, og kjempegreie om det er snakk om gjestesenger eller hyttesenger som ikke er helårsløsningen. Prismessig kan en komme greit fra det med skum, men mange skummadrasser uavhengig av prisklasse transporterer ikke bort transpirasjonsvæske effektivt nok, så det kan bli tett og klamt.

Endret av Kamikatze
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Tenkte egentlig å kjøpe madrass med pocketfjærer til. Madrassen skal uansett ikke lagres eller slikt noe, den skal brukes til hverdags. Takk. :)

Anonymous poster hash: 51f28...9a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...