Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Corgi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har virkelig forelsket meg i denne rasen (eller begge rasene da). Noen som har erfaring med corgis? Tips til gode oppdrettere? Og hva er egentlig de største forskjellene mellom pembroke og cardigan?

Anonymous poster hash: daad5...5e7
Skrevet

Hva med å sjekke ut denne siden? Jeg har ikke Corgi selv (enda), men har lekt litt med tanken på å skaffe meg en hund snart, og da står denne rasen øverst på lista.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å sjekke ut denne siden? Jeg har ikke Corgi selv (enda), men har lekt litt med tanken på å skaffe meg en hund snart, og da står denne rasen øverst på lista.

Ja, jeg har kikket på corgiklubben sin side. Rasestandarden til cardican sier at pelsen skal være "Kort eller middels lang med hard struktur. Værbestandig, med god underpels. Helst rett. Alle farger." og at mankehøyden skal være 30 cm.

Hos pembroke er pelsen "middels lang, rett med tett underull. Aldri bløt, krøllet eller stri". Mankehøyden er 24-30 cm.

Så pembroken er mindre, men har litt mer pels? Corgiklubben sier også at cardiganen kan være litt roligere enn pembroken, men jeg er fortsatt veldig usikker på hvilken av rasene jeg ville valgt.

Hva er det med corgien som har gjort at den står øverst på lista di, og har du tenkt noe på cardigan vs pembroke? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har virkelig forelsket meg i denne rasen (eller begge rasene da). Noen som har erfaring med corgis? Tips til gode oppdrettere? Og hva er egentlig de største forskjellene mellom pembroke og cardigan?

Jeg kjenner to med rasen, og jeg må bare være brutalt ærlig; jeg misliker dem sterkt.

Ikke bare ser de helt deformert ut etter mange år med eksteriørmessige vannvittige mål innenfor avl, men dette er utpregete gjeterhunder med voldsomme bruksinstinkter. De bør brukes til det de er avlet opp til for å få et fornuftig liv, som f eks jakthunder.

De er veldig verbale og man må regne med mye bjeffing. I tillegg gjeter de jo på ALT, og nåde den som ikke står i ro når de gneldrer som verst..

Ellers takk altså

Anonymous poster hash: 1f433...a72

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg har kikket på corgiklubben sin side. Rasestandarden til cardican sier at pelsen skal være "Kort eller middels lang med hard struktur. Værbestandig, med god underpels. Helst rett. Alle farger." og at mankehøyden skal være 30 cm.

Hos pembroke er pelsen "middels lang, rett med tett underull. Aldri bløt, krøllet eller stri". Mankehøyden er 24-30 cm.

Så pembroken er mindre, men har litt mer pels? Corgiklubben sier også at cardiganen kan være litt roligere enn pembroken, men jeg er fortsatt veldig usikker på hvilken av rasene jeg ville valgt.

Hva er det med corgien som har gjort at den står øverst på lista di, og har du tenkt noe på cardigan vs pembroke? :)

Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor den er øverst på lista mi. Jeg kjenner noen som har en Corgi, men har aldri tenkt over å spørre om det er Pembroke eller Cardigan. Må huske å spørre neste gang jeg møter henne. Uansett, jeg forelsket meg helt i hunden hennes. Han er så god og snill og jeg føler at jeg kommer så godt overens med den.

Jeg tror jeg hadde valgt en Cardigan, ettersom de er litt roligere og bittelitt større enn Pembroke.

Skrevet

Hadde en i klassen som hadde en sånn en. De er helt ubrukelig ute i naturen. Sitter seg fast oppå en liten stein med den lange kroppen og de korte beina. (ler enda)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor den er øverst på lista mi. Jeg kjenner noen som har en Corgi, men har aldri tenkt over å spørre om det er Pembroke eller Cardigan. Må huske å spørre neste gang jeg møter henne. Uansett, jeg forelsket meg helt i hunden hennes. Han er så god og snill og jeg føler at jeg kommer så godt overens med den.

Jeg tror jeg hadde valgt en Cardigan, ettersom de er litt roligere og bittelitt større enn Pembroke.

99 % av alle hunder er snille og gode om mennesker behandler dem rett.

Du skal aldri velge en hund basert på utseende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner to med rasen, og jeg må bare være brutalt ærlig; jeg misliker dem sterkt.

Ikke bare ser de helt deformert ut etter mange år med eksteriørmessige vannvittige mål innenfor avl, men dette er utpregete gjeterhunder med voldsomme bruksinstinkter. De bør brukes til det de er avlet opp til for å få et fornuftig liv, som f eks jakthunder.

De er veldig verbale og man må regne med mye bjeffing. I tillegg gjeter de jo på ALT, og nåde den som ikke står i ro når de gneldrer som verst..

Ellers takk altså

Corgier er gjeterhunder, ikke jakthunder så vidt jeg har forstått det. Jeg har hund fra før av og liker å trene mye agility og spor, noe corgien passer bra til etter hva jeg har lest. Bjeffing er ikke noe problem for min del.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Corgier er gjeterhunder, ikke jakthunder så vidt jeg har forstått det. Jeg har hund fra før av og liker å trene mye agility og spor, noe corgien passer bra til etter hva jeg har lest. Bjeffing er ikke noe problem for min del.

TS

Beklager min dårlige ordlegging, det jeg mente var at hundene bør brukes til det de er ment for, som man gjør man jakthunder.

Værsågod, hver sin smak

Gjest Belle âme
Skrevet

Har hørt at cardiganen glefser meir i anklene enn prembrogen.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager min dårlige ordlegging, det jeg mente var at hundene bør brukes til det de er ment for, som man gjør man jakthunder.

Værsågod, hver sin smak

Det er jeg enig i, men kan man finne et substitutt trenger man ikke velge bort en rase man ønsker seg bare fordi man ikke bor på bondegård. Jeg tror agility- og sportrening kan være god nok mental trening for en corgi, men jeg vet jo selvsagt ikke. Border collie er jo en av de vanligste rasene å eie, og de fleste ser ut til å klare seg fint uten å gjete.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at cardiganen glefser meir i anklene enn prembrogen.

Hmm, det var jo litt rart ettersom corgiklubben sier at cardigan som regel er roligere enn pembroke :klo: jeg skal ikke ha hund helt ennå, men synes det er veldig greit å sjekke opp i sånne ting først, så takk for tipset.

Gjest Belle âme
Skrevet

Hmm, det var jo litt rart ettersom corgiklubben sier at cardigan som regel er roligere enn pembroke :klo: jeg skal ikke ha hund helt ennå, men synes det er veldig greit å sjekke opp i sånne ting først, så takk for tipset.

Det var på dogs 101 dei sa det, derfor passer cardigan best med kveg eller noke.

AnonymBruker
Skrevet

Det var på dogs 101 dei sa det, derfor passer cardigan best med kveg eller noke.

Okei, takk for tipset :)

Jeg liker denne videoen veldig godt, jeg bare digger hvor kjappe disse hundene er, både fysisk og psykisk. Jeg tror jeg er forelsket i corgier!

http://www.animalplanet.com/tv-shows/animal-planet-presents/videos/small-dogs-big-jobs-small-corgi-dog-vs-100-cattle.htm

Annonse
Skrevet

Corgien er klasse 1 hund, altså klassen gjeterhund.

Derfor krever de sitt av mental trening. De corgiene jeg har kjent har vært helt nyydelig gemytt på, drit søte.

Men jeg ville vært svært bevist å velge fra en seriøs oppdretter som ikke avler så ekstreme bikkjer...ta gjerne fra en oppdretter som avler lettere hunder med litt lengre ben.

Pass på at den ikke blir overvektig!

PS: de røyter noe VANVITTIG!

AnonymBruker
Skrevet

Corgien er klasse 1 hund, altså klassen gjeterhund.

Derfor krever de sitt av mental trening. De corgiene jeg har kjent har vært helt nyydelig gemytt på, drit søte.

Men jeg ville vært svært bevist å velge fra en seriøs oppdretter som ikke avler så ekstreme bikkjer...ta gjerne fra en oppdretter som avler lettere hunder med litt lengre ben.

Pass på at den ikke blir overvektig!

PS: de røyter noe VANVITTIG!

Takk for tips! Vet du av noen gode oppdrettere?

Jeg kommer til å lete lenge før jeg går til anskaffelse av hund, det er derfor jeg har startet allerede nå (skal ikke ha hund før om 2 år ca). Målet er å finne en god oppdretter som fokuserer på at hunden skal ha det bra heller enn at de skal være helt riktige ifht rasestandarden. Jeg ønsker en brukshund, ikke en utstillingshund, og da må den fungere optimalt.

Heldigvis er corgier generelt veldig friske og raske hunder, noe som også er en av grunnene til at den har falt i smak hos meg. Jeg skjønner selvfølgelig at litt ekstra vekt vil være tungt for de små føttene deres, så riktig kosthold og nok mosjon er selvsagt viktig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kennel Lulubelle vil jeg anbefale som Corgi oppdretter :)
De har Grand Danois, Corgi, Basset, og Mops.

Veldig flink, og veldig koselig :)

Anonymous poster hash: 38657...405
AnonymBruker
Skrevet

Kennel Lulubelle vil jeg anbefale som Corgi oppdretter :)

De har Grand Danois, Corgi, Basset, og Mops.

Veldig flink, og veldig koselig :)

Anonymous poster hash: 38657...405

Tusen takk for svar, da har jeg notert ned Lulubelle i "hundboka" mi :) Det er som sagt noen år til det blir hund, men da har jeg i alle fall god tid å finne en god oppdretter og finne ut når de planlegger kull osv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...