Gå til innhold

Greit å slå tilbake

Er det greit å slå tilbake, når man har blitt slått?  

1. 1. Er det greit å slå tilbake, når man har blitt slått?

• Ja
      2
    • Nei
      9

Anbefalte innlegg

Skrevet

En annen vri;

Dersom en kvinne slår mannen sin, er det da greit at mannen slår tilbake?

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Det blir samme problemstilling her også; Jeg hadde ikke slått tilbake annet en i selvforsvar.

Jeg jobber som vekter. Eksempelvis har jeg blitt slått på jobb, men jeg har ikke slått tilbake, pga at det var en situasjon jeg raskt fikk kontroll over, og slapp dermed å forsvare meg eller legge personen i bakken.

Så du skjønner? Selv om en blir slått, skal en ikke slå tilbake før det er tvingende nødvendig.

Skrevet

Nei, det er ikke greit. Det må være et tilfelle der man er farlig truet... Men da slår man kanskje ikke, man stikker av eller prøver uskadeliggjøre den som angriper mer eller mindre "for godt"...

Det nytter vel ikke å slå f.eks. ektemannen, om han slår deg... (han er helt sikkert sterkere, så hva har du å vinne...?)

Eller motsatt - om du slår - så er det ingen grunn til å slå tilbake for ham - og legitimere slossing... (med mindre du har det for vane ... men uansett vil det jo ikke hjelpe "å kaste grøt tilbake".)

Skjønner ikke hva som er vitsen med å angripe et annet menneske - med hvilken rett, liksom... (leste her på Kg at det er ganske vanlig, også blant kvinner å slå (m.m.) sin mann)

Er vi ikke motstandere av vold, i det hele tatt? (et dytt, en ørefik, kloring osv. - er jo vold...)

Gjest ikke pålogget brekka lill
Skrevet

Ja i visse situasjoner er det lov.. å slå..

jeg er ikke stolt av mitt utsagn nå, men det er det jeg mener.. :-?

Gjest GreenSky
Skrevet
Ja i visse situasjoner er det lov.. å slå..

Kan du snevre dette inn litt? Hvilke situasjoner?

Gjest ikke pålogget brekka lill
Skrevet

Kan du snevre dette inn litt? Hvilke situasjoner?

Ja det kan jeg..

Hvis man blir angrepet... Hvis man ikke ser annet utvei..

X= ved attasting av det andre kjønn

X= seksuell forbrytelse

X= hvis en person er hysterisk - for å roe dem ned...

etc

Men det er et stor MEN her... faren er jo at den andre "klikker" hvis man tar igjen..

Skrevet

Jeg kom til å tenke på en episode fra skolen for maaaaange år siden. En svakt psykopatisk jente i klassen trodde jeg gjorde narr av henne, reiste seg opp og slo til meg med flat hånd. (Tror ikke jeg hadde gjordt noe for å fortjene det)

Rent spontant slo jeg tilbake med flat hånd.

Husker jeg fikk en del sarkastiske kommentarer som; Feigt å slå damer osv.. Man allikevel synes jeg at jeg kan rettferdiggjøre handlingen min.

Synes ikke det er forskjell på om det er mann eller kvinne i en sånn situasjon. Det er tross alt bare svar på tiltale, øye for øye, tann for tann, eller hva man vil kalle det.

Hadde jeg derimot slått henne i svime med knyttet neve er dette selvfølgelig en helt annen sak.

Synes dere det er verre for en mann å reagere slik enn om det var vice versa?

Gjest GreenSky
Skrevet

Nja, der og da reagerte du sannsynlig instinktivt. Det blir ikke det samme.

Skrevet

Prøver å forklare til min sønn på 4 år at han ikke skal slå tilbake selv om han blir slått. Ikke så lett idet hele tatt... Ofte får jeg jo ut av han grunnen til at han ble slått og ofte er det jo han selv som har slått/sparket/dyttet først.

Jeg synest en ikke skal slå sålenge det ikke dreier seg om rent selvforsvar.

Gjest TomKrus
Skrevet
En annen vri;

Dersom en kvinne slår mannen sin, er det da greit at mannen slår tilbake?

Nei, slår ikke tilbake (slår hart, skjønner du), men hadde en hånd til kommet flyvende, hadde jeg nok tatt et godt tak i den. Jeg slår ikke tilbake bare for å hevne meg. Makt og vold bruker jeg for å forsvare meg (hvis behovet måtte melde seg, noe det enda ikke har gjort).

Gjest tusjen
Skrevet

En sykelig sjalu dame, klappet til meg med flat hånd en gang, mange år siden.. :ler: Jeg ler av det nå, men det var bare så vidt at jeg ikke slo igjen den gangen.

Jeg måtte virkelig ta meg sammen. Jeg stod rolig og spurte om hun ikke kunne slå litt hardere så jeg kunne anmelde henne.. (heldigvis gjorde hun ikke det :wink: ) Det var j..... vondt.. Hadde avtrykket av hånden hennes i ansiktet lenge etterpå..

Jeg kan ikke slå noen tror jeg.. I forsvarssituasjoner må det være lov å slå tilbake, men er det mulig å la være så er det best tror jeg..

tusjen

Gjest GreenSky
Skrevet

Du kunne ha anmeldt henne for det...

Skrevet

Stemte ja, men mente nei. noen ganger går det litt fort når jeg trykker :oops:

Nei, det er ikke greit å slå tilbake når man er slått. regelen at man ikke skal slå andre forsvinner ikke selv om noen har slått deg. hvis du slår tilbake er du nesten like ille som den som slo deg.

Ingenting kan rettferdiggjøre vold. (hvis ikke det er selvforsvar da..men det er en annen sak).

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med en kvinne som har gjort det til vane å slå sin mann fordi hun vet han ikke vil slå tilbake (pga "du-skal-ikke-slå-en-kvinne-holdning" hos mannen)?

Skrevet

Vanskelig å svare på for det avhenger av så mye annet, er det selvforsvar, refleks eller hva.

Og så er det forskjell på så slå tilbake med samme mynt/styrke og å virkelig slå ned personen.

Men jeg synes at om en kvinne eller mann slår en annen bare fordi man slår ( er sinne, krangler, what ever ) så bør man ikke ble overrasket om man får noe tilbake.

Synes det å slå er like fyfy om det er kvinner eller menn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...