Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange snakker om at vi normenn er så redde for andre kulturer og fremmedfrykt.

Men hva hadde skjedd om f.eks min familie måtte flytte til IRAN? Hadde vi blitt mottatt med åpne armer? Hadde vi kunne beholdt vår kultur? Kunne jeg levd som før? Kledd meg som jeg ville?

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det finnes så mye fremmedfrykt her til lands nå lenger, men "fremmedskepsis" er det mye av, og det med rette.

Tror nok det er slik i de fleste land, særlig de litt isolerte, slik som Norge.

Skrevet

Hver gang folk tar opp dette med fremmedfrykt så skal de alltid sammenligne oss med et muslimsk land. Nordmenn blir møtt med åpne armer i de aller fleste land. Jeg vil faktisk påstå at vi er mer skeptiske til andre kulturer enn gjennomsnittet her i verden. Alt som er norsk er best.

Ta f.eks. Spania, der har vi egne skoler, flere byer har vel nesten flertall av nordmenn og vi skal ha norsk mat i butikkene og feire 17. mai og ellers oppføre oss som nordmenn flest. Og spanjolene sier ikke et kvekk, her hadde det blitt ramaskrik.

Skrevet

Dette varierer veldig i de forskjellige landene og de forskjellige byene tror jeg.

noen er redd for det ukjent og det man ikke forstår, andre er det ikke. Dette gjelder uansett land og kultur.

Man BØR til en viss grad tilpasse seg landet man flytter til! Dersom jeg hadde flyttet til ett land hvor kvinnene gikk med slør, så hadde jeg enten tilpasset meg det ved å bære slør, eller latt være å flytte akkurat dit!

Man skal respektere det landet man kommer til og dets kultur.

men hadde jeg flyttet til ett land der kvinnene gikk i andre klær en meg, og det ikke hadde gjort noe om jeg gikk kledd slik jeg gjør her, så ville jeg nok gjort litt begge deler tenker jeg, etter eget ønske.

Jeg ville gjort mitt for å lære meg å forstå deres kultur, om ikke for å følge den slavisk, så for å forstå hvordan de ser på ting. Jeg ville også sørget for å gjort meg forstått og forstå, ved å lære meg språket eller et språk de forstod.

redsel og skepsis til det som er annerledes vil man finne overalt.

Gjest Gjesta
Skrevet

Ta f.eks. Spania, der har vi egne skoler, flere byer har vel nesten flertall av nordmenn og vi skal ha norsk mat i butikkene og feire 17. mai og ellers oppføre oss som nordmenn flest. Og spanjolene sier ikke et kvekk, her hadde det blitt ramaskrik.

Den norske maten i butikkene har spanjolene selv tatt inn, fordi det er kjøpere til den, og de gjør det for å tene penger! (Der er også tysk, svensk, dansk og mat fra ørten andre land....)

Hvis en gruppe spanjoler hadde gått i tog, sunget nasjonalsangen sin og viftet med sitt eget flagg på sin nasjonaldag, så hadde jeg ikke sagt noe hvertfall..(og ingen jeg kjenner heller....)

Det er så få av oss nordmenn, så det tar nok evigheter før det blir flertall av oss på en plass.....snakk heller om tyskerne og engelskmennene som holder til i Spania, de er det mange av....

Selv vil jeg ikke si at jeg lider av fremmedfrykt, og hvertfall ikke for utlendinger som kommer hit til lands... Og selv om jeg er litt redd for å tusle tyrkias gater alene, så har det lite med fremmedfrykt og gjøre..

Om en familie som hadde flyttet til Iran hadde blitt motatt med åpne armer, det vet jeg ikke....Jeg har lite peiling på Iran, og de eneste iranere jeg har møtt er nå norske statsborgere..

Skrevet

Men hva hadde skjedd om f.eks min familie måtte flytte til IRAN? Hadde vi blitt mottatt med åpne armer? Hadde vi kunne beholdt vår kultur? Kunne jeg levd som før? Kledd meg som jeg ville?

Hva mener dere?

Jeg er blitt mottatt med åpne armer der hvor jeg har ferdes/bodd. Men jeg har også passet på å tilpasse meg kulturen både med hensyn til hvordan jeg går kledd og hvordan jeg opptrer.

Synes det er en selvfølge.

Jeg opplever også at veldig mange er interessert i hvordan nordmenn lever, hva vi spiser osv. Har et pittelite inntrykk at enkelte nordmenn ikke er like åpne for andre kulturer. :wink:

Gjest TomKrus
Skrevet
Jeg opplever også at veldig mange er interessert i hvordan nordmenn lever' date=' hva vi spiser osv. Har et pittelite inntrykk at enkelte nordmenn ikke er like åpne for andre kulturer. :wink:[/quote']

Tror nå turister her i landet opplever Norge anderledes. Sjeldent turister opplever fremmedfrykt, da.

Skrevet
Hver gang folk tar opp dette med fremmedfrykt så skal de alltid sammenligne oss med et muslimsk land.....

Grunn til at jeg tok et muslims land er fordi jeg føler deres kultur/relgion og levesett er så veldig ulik min. Jeg forsøker å ikke være dømmende og tar imot med åpne armer. Men allikevel synest jeg det noen ganger kan være vanskelig. Noen vil jo alltid ødelegge for andre og når en er fra et muslimsk land skiller en seg lettere ut enn om en f.eks kom ifra England.

Skrevet

Hvordan jeg ville blitt mottatt i Iran vil ikke jeg legge til grunn for hvordan jeg vil motta "utlendinger" her i Norge.

Om jeg måtte flytte til en annen kultur ville jeg beholdt mine egne verdier og holdninger. Samtidig som jeg hadde tilpasset meg den nye kulturens koder - klær og språk først og fremst. Mine verdier og holdninger hadde jeg endret på i den grad det føltes naturlig.

Gjest Poirot
Skrevet

Var jo bombe i Saudi Arabia for litt siden, i et nabolag det det hovedsaklig bor vestlige folk. De bor på samme sted. Mine kolleger har jobbet mye i Afrika, da bor de også i typiske ambassadestrøk, med andre slike som nabo, ikke vanlige afrikanere.

At utelndinger distanserer seg og klumper seg sammen er ikke noe nytt. Som noen her har nevnt er jo nordmenn i Spania er glimrende eksempel.

Gjest Poirot
Skrevet
Hvis en gruppe spanjoler hadde gått i tog, sunget nasjonalsangen sin og viftet med sitt eget flagg på sin nasjonaldag, så hadde jeg ikke sagt noe hvertfall..(og ingen jeg kjenner heller....)

Men selv om ikke du reagerer gjør andre det. Ikke lenge siden jeg leste et forferdet leserinnlegg i Se oh Hør om hvor ille det var at pakistanere feiret sin dag i Norge på norske gater med pakistanske flagg. :roll:

Gjest Poirot
Skrevet

For øvrig er det forskjell på å skulle bo i utlandet på oppdrag i eks 4 år, og å flytte et sted for resten av livet.

Skrevet

Ja, nettopp. Vi skal helst gjøre som vi vil i andre land, men andre skal ikke komme her og gjøre som de vil i vårt land.

Skrevet

Jeg er ikke sikker på om vi prater forbi hverandre TomKrus, men jeg er enig i at turister sjeldent opplever fremmedfrykt. Fordi de gjerne oppsøker det spesielle ved det landet de besøker og viser interesse.

Når jeg skrev den lille provokasjonen så kommer det av at jeg bor utenfor Norge på et sted hvor det bor folk fra svært mange ulike land og kulturer. Og hvor jeg merker at folk er nysgjerrige på hverandres kultur og levemåte fremfor å påstå at "min kultur er best". Men kanskje det kommer at vi er så mange samlet fra ulike land? Og at det kanskje er på samme måte i Norge der hvor mange kulturer er mixet sammen?

Hva vet vel jeg, jeg bor ikke i Norge. Trekkier herved min lille provokasjon tilbake.

:-)

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg tror noe av trikest er å blande kulturer sammen. Skulle gjerne lært mer om andres kultur, men det bor jo ingen andre i nærheten av der jeg er vokst opp eller der jeg bor nå.

Gjest TomKrus
Skrevet
Jeg er ikke sikker på om vi prater forbi hverandre TomKrus, men jeg er enig i at turister sjeldent opplever fremmedfrykt. Fordi de gjerne oppsøker det spesielle ved det landet de besøker og viser interesse.

Når jeg skrev den lille provokasjonen så kommer det av at jeg bor utenfor Norge på et sted hvor det bor folk fra svært mange ulike land og kulturer. Og hvor jeg merker at folk er nysgjerrige på hverandres kultur og levemåte fremfor å påstå at "min kultur er best". Men kanskje det kommer at vi er så mange samlet fra ulike land? Og at det kanskje er på samme måte i Norge der hvor mange kulturer er mixet sammen?

Hva vet vel jeg, jeg bor ikke i Norge. Trekkier herved min lille provokasjon tilbake.

:-)

Leste nok innlegget litt kjapt :)

Fremmedfrykt/uvitenhet varierer nok i alle land, og som du sier er den nok mindre i områder hvor mange med ulik kulturell bakgrunn er samlet. Generlt så er vel frykten større på bygda enn hva den er i Oslo.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva mener dere?

Fremmedfrykten finnes nok i alle kulturer/land. Jeg kjenner iranere her i Norge som har fortalt meg at mange iranere ser litt "ned" på arabere og svarte.

Dessuten måtte du nok fulgt regler og lover der nede, akkurat som turister/utlendinger må følge dem i Norge.

Eksempelvis måtte du gå med skaut og kunne ikke drikke alkohol.

Dessuten ville kanskje "vestlig" levesett til en viss grad bli uglesett, på samme måte som muslimsk levesett blir uglesett her i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...